نیوز سیتی!
06 فروردین 1402 - 16:00

هیچ اطلاعاتی درباره استفاده احتمالی روسیه از سلاح هسته‌ای نداریم

وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که دولت این کشور هیچ اطلاعاتی مبنی بر تمایل روسیه برای استفاده از سلاح هسته‌ای ندارد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، پنتاگون در بیانیه‌ای با اشاره به اینکه هیچ اطلاعاتی درباره تمایل روسیه برای استفاده از سلاح هسته‌ای ندارد، اعلام کرد که به همین دلیل ضرورتی ندارد که در اعزام و اسقرار قوای هسته‌ای این کشور(آمریکا) تغییری ایجاد کند.

سرویس مطبوعاتی پنتاگون در واکنش به تصمیم مسکو برای اعزام و استقرار تسلیحات هسته‌ای روسیه در بلاروس به درخواست مینسک، این بیانیه را صادر کرد.

در بخشی از این بیانیه آمده است: گزارش‌های درباره اطلاعیه روسیه را دیده‌ایم و همچنان به رصد شرایط ادامه می‌دهیم. هیچ دلیلی وجود ندارد که در موضع نیروهای هسته‌ای راهبردی خود تغییری ایجاد کرده و به هیچ نشانه‌ای هم مبنی بر آمادگی روسیه برای استفاده از سلاح هسته‌ای برنخورده‌ایم. همچنان به دفاع جمعی ائتلاف ناتو متعهد هستیم.

از آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲(۵ اسفند ۱۴۰۰) نمایندگان و مقامات ارشد دولت آمریکا همواره چنین اظهارات و ادعاهایی را مطرح و درباره تصمیمات خاص مقامات روسیه در ارتباط با سلاح هسته‌ای اظهارنظر کرده‌اند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه پیش‌تر با اشاره به اینکه آمریکا از دیرباز سلاح هسته‌ای تاکتیکی خود را در قلمرو و اراضی متحدانش مستقر کرده و می‌کند، گفته بود که روسیه نیز به درخواست طرف بلاروسی، تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی خود را در بلاروس مستقر خواهد کرد.

پوتین اضافه کرد که روسیه پیش از این سامانه «اسکندر» را به بلاروس تحویل داده و در نظر دارد تا پروژه احداث زرادخانه تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی را تا اول جولای در خاک بلاروس تکمیل کند. از سامانه موشکی اسکندر برای شلیک موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد با مهمات هسته‌ای و عادی استفاده می‌شود.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1110988

مهمترین اخبار ایران و جهان: