نیوز سیتی!
21 فروردین 1402 - 14:51

خسارت ۴۳۰ میلیاردی سرمازدگی بهاره به محصولات زراعی ملایر

همدان- مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ملایر از خسارت ۴۳۰ میلیارد ریالی سرمازدگی بهاره به محصولات باغی و زراعی ملایر خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، یوسف کاکاوند اظهار کرد: خسارات وارد شده حدود ۶ هزار و ۵۵۰ هکتار از سطح زیر کشت محصولات زراعی و باغی شهرستان ملایر را شامل می‌شود.

وی افزود: میزان خسارات وارد شده ناشی از سرمازدگی در محصولات باغی را بین ۴۰ تا ۶۵ و محصولات زراعی را بین ۱۰ تا ۴۰ درصد اعلام نمود.

کاکاوند اظهار کرد: محصولات باغی این شهرستان همچون بادام آبی و دیم، هلو، شلیل، زردآلو، آلو و گردو، در مجموع با سطح چهار هزار و ۴۱۵ هکتار خسارت دیده‌اند.

وی در ادامه از خسارت ۶۵۰ هکتاری باغات بادام آبی معادل ۶۰ درصد خبر داد و گفت: ۱۰۳۳.۵ تُن محصول با برآورد ریالی بیش از ۶۲۰ میلیون ریال خسارت دیده است.

کاکاوند بیان کرد: خسارت ۱۴۵۰ هکتار از اراضی باغات بادام دیم که ۶۵ درصد از سطح باغ‌های بادام دیم این شهرستان شامل می‌شود را با میزان خسارت ۳۳۷ میلیون ریال است.

وی در ادامه گفت: میزان خسارت باغ‌های هلو ۱۸۵ هکتار و معادل ۶۰ درصد باغات هلوی شهرستان است و ارزش ریالی این خسارت ۵۹ میلیون ریال برآورد شده است.

کاکاوند بیان کرد: ۹۵ هکتار از باغات شلیل معادل ۶۰ درصد خسارت دیده است که ۷۸ میلیون ریال خسارت به این باغات وارد گردیده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ملایر گفت: باغ‌های زردآلو با تخمین ۸۱۹ تُن محصول و ۱۲۰ هکتار سطح زیر کشت معادل ۶۵ درصد باغات زردآلوی شهرستان، میزان ۹۸ میلیون ریال خسارت دیده است.

کاکاوند با بیان اینکه ۱۹۵ هکتار از باغ‌های آلو در این شهرستان با ۱۱۲۶۱ تُن محصول دچار سرمازدگی شد، افزود: ۵۵ درصد از سطح باغ‌های آلو با میزان برآورد ریالی یک میلیارد و ۳۵۱ میلیون ریال خسارت دید.

وی همچنین با اشاره به خسارت سرمازدگی به یک‌هزار و ۷۲۰ هکتار از باغ‌های گردو نیز گفت: ۳۵ درصد از باغ‌های گردوی ملایر متحمل خسارت سرمازدگی بهاره شد که میزان خسارت ۲ میلیارد و ۴۹۲ میلیون ریال برآورد شده است.

وی درباره خسارت سرمازدگی به محصولات زراعی این شهرستان نیز گفت: سطح زیر کشت گندم آبی ۷۹۰۰ هکتار است که از این میزان ۵۵۰ هکتار دچار خسارت سرمازدگی شد.

مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر ادامه داد: ۱۰ درصد از سطح زیر کشت گندم آبی با برآورد ریالی ۳۳ میلیارد ریال متحمل خسارت سرمازدگی بهاره شد.

کاکاوند بیان کرد: گندم دیم نیز با سطح زیر کشت ۳۳ هزار و ۵۰۰ هکتار، دچار خسارتی در سطح یک‌هزار و ۱۰۰ هکتار معادل ۱۵ درصد با برآورد ریالی ۱۶۵ میلیارد ریال شد.

وی ادامه داد: از سطح زیر کشت هفت هزار و ۵۰۰ هکتار جو آبی، ۴۰۰ هکتار معادل ۱۰ درصد با برآورد ریالی ۲۲۴ میلیارد ریال خسارت دید.

مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر اظهار کرد: سطح زیر کشت یونجه آبی این شهرستان ۱۱ هزار و ۴۰۰ هکتار است که ۵۰ هکتار معادل ۱۰ درصد با برآورد ریالی یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون ریال متحمل خسارت سرمازدگی بهاره شد.

کاکاوند سطح زیر کشت کلزا آبی در این شهرستان ۲۰۳ هکتار با میانگین تولید ۲۵۰۰ کیلوگرم در هکتار عنوان کرد و افزود: ۳۷.۵ هکتار معادل ۴۰ درصد از محصول کلزا در ملایر متحمل خسارت شد که میزان خسارت ۹۲۵ میلیون ریال برآورد شده است.

وی یادآور شد: در مجموع از ۶۰ هزار و ۵۰۳ هکتار محصولات زراعی شهرستان ملایر، ۲۱۳۷.۵ هکتار بر اثر سرمازدگی بهاره دچار خسارت شده است.

شهرستان ملایر دارای بیش از ۶۰ هزار هکتار اراضی دیم و آبی و ۸.۹ درصد اراضی زراعی کشاورزی استان همدان و بیش از ۱۶ هزار هکتار اراضی باغی است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1139588

مهمترین اخبار ایران و جهان: