نیوز سیتی!
09 فروردین 1402 - 21:19

افت شدید دما در آذربایجان غربی/بخبندان در راه است

ارومیه - طبق اطلاعیه اداره کل هواشناسی آذربایجان‌غربی، در روزهای یازدهم تا چهاردهم فروردین ماه جاری، افت شدید دما و یخبندان در استان پیش بینی شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از هواشناسی آذربایجان غربی، با نفوذ سامانه سرد و برفی علاوه بر بارش برف از عصر جمعه تا اواسط هفته آینده، افت شدید دما و یخبندان در استان خواهیم داشت.

در اغلب مناطق آذربایجان غربی در این مدت، دما به زیر صفر خواهد رسید که اوج آن مربوط به روزهای شنبه و یکشنبه (۱۲ و ۱۳ فروردین) خواهد بود.

پیش بینی می‌شود که دما در مناطق سردسیر آذربایجان غربی حتی تا ۱۰ درجه سانتیگراد زیر صفر هم برسد و در مناطقی که شکوفه دهی درختان رخ داده، خطر سرمازدگی وجود دارد که باغداران باید تمهیدات لازم را در این خصوص بیندیشند.

همچنین طبق پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان غربی در برخی مناطق استان در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه (امروز و فردا) سرعت باد به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت نیز خواهد رسید که البته روز جمعه از شدت باد کاسته می‌شود.

هشدار سطح قرمز برای کاهش ۸ درجه‌ای دما و خسارت شدید به صنعت کشاورزی

اداره کل هواشناسی آذربایجان غربی برای تقویت توده هوای سرد و کاهش شدید دما از روز جمعه که موجب خسارت شدید به صنعت کشاورزی می‌شود، هشدار سطح قرمز صادر کرد.

بر اساس هشدار سطح قرمز اداره‌کل هواشناسی آذربایجان‌غربی، سامانه تقویت توده هوای سرد از اوایل وقت جمعه تا صبح یک‌شنبه موجب کاهش شدید دما در حدود ۶ تا ۸ درجه و خسارت شدید به صنعت کشاورزی می‌شود.

با توجه به اینکه این توده هوای سرد موجب صدمه به شکوفه‌ها و جوانه‌های درختان خواهد شد، سازمان هواشناسی به استفاده از کودهای ضد سرمازدگی در باغ‌ها و ایجاد پوشش (پلاستیک، کاه، مالچ و غیره) در باغات برای کاهش اتلاف حرارت از سطح خاک توصیه کرده است.

همچنین می‌توان با استفاده از ماشین‌های مولد باد در باغات به منظور ایجاد وارونگی دمایی و جایگزین کردن لایه هوای سرد سطحی با هوای گرم بالایی نسبت به کاهش خسارات این سامانه اقدام کرد.

مه پاشی در باغ به منظور جلوگیری از آسیب یخ‌زدگی، انجام آبیاری به منظور افزایش ظرفیت خاک برای ذخیره گرما و بهبود هدایت گرما به سطح خاک و استفاده از بخاری‌های باغی برای ایجاد گرما در لایه هوای اطراف درخت از دیگر اقداماتی است که در این شرایط جوی رعایت آن‌ها ضروری است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1116744

مهمترین اخبار ایران و جهان: