نیوز سیتی!
09 اردیبهشت 1402 - 15:49

ارتقای جایگاه شوراها نیازمند بازنگری در قوانین مجلس است

تربت حیدریه ـ رئیس شورای شهرستان تربت‌حیدریه گفت: ارتقای جایگاه شوراها نیازمند اصلاح وباز نگری در قوانین مجلس است.

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی جهانشیری ظهر شنبه در همایش روز ملی شوراها که با حضور فرماندار، شهردار و شوراهای شهر و روستا در محل سالن زنده یاد محمود کریمی دانشگاه تربت‌حیدریه برگزار شد اظهارکرد: متأسفانه کج سلیقگی‌های تعداد محدودی از مسئولین نسبت به بی اعتنایی به جایگاه شورا که بی اعتنایی به مردم و قانون اساسی است جای تعجب دارد، البته بخشی از آن به عملکرد شورا بر می‌گردد که اشراف کامل به قوانین و جایگاه شورا ندارند.

رئیس شورای شهرستان تربت‌حیدریه گفت: بعنوان وکلای مردم باید قوانین و مقررات را در قانون اساسی بدانیم که در اصل ۱۰۳ آمده؛ استانداران و فرمانداران و سایر مقامات دولتی در چارچوب اختیارات شورا ملزم هستند تصمیمات آنها را رعایت کنند.

وی تصریح کرد: با اصلاحیه‌های که در قانون شوراها آمده جایگاه شوراها به اندازه کافی کمرنگ شده و حتی قوانین شهرداری‌ها از سال ۱۳۳۴ امروز دیگر نیاز شهر و شهروندان و امور شهر را نمی‌تواند رفع کند.

جهانشیری افزود: برای پیشبرد اهداف محلی دست و پا بسته ایم و این به قانونگذاران در مجلس شورای اسلامی برمی‌گردد.

برای قوت گرفتن شوراها در مجلس باید قوانین اصلاح و بازنگری شود

در ادامه علی اکبر کی پور، فرماندار تربت‌حیدریه نیز اظهار کرد: همه مواردی که در فضای جامعه که لازم است مردم از آن بهره مند شوند در قانون آمده و این قانون دست شوراها را باز گذاشته است.

فرماندار تربت‌حیدریه افزود: قرار شد تصدی‌گری دولت کمتر و امور به مردم واگذار شود و این نیازمند تفکر شورایی و همگرایی و انسجام است.

وی تاکید کرد: یکی از موانع پیشرفت شوراها آن است که افراد بر اساس تفکر شخصی و حقیقی تصمیم می‌گیرند لذا در شورا قرار نیست همدیگر را قبول داشته باشند و باید با هم کار کنند.

کی پور بیان کرد: اگر تفکرات فردی در جمع شورا اثرگذار باشد همان اختلافات را بوجود می‌آورد و یکی از بدترین شوراها رقم می‌خورد اما وقتی شوراهای موفق را می‌بینیم حتی از روستا با شهرهای کوچک می‌بینیم از نداشته هایشان کار کردند.

شوراهای شهر و روستا به مسئله معماری اسلامی توجه ویژه داشته باشند

در ادامه حجت الاسلام سید محمد معلمی، امام جمعه تربت حیدریه در همایش ملی شوراها اظهار کرد: شوراهای شهر و روستا به مسئله معماری اسلامی شهر و روستا دقت لازم را داشته باشند، ساختمانها و نماهای شهری و روستاها نباید شبیه غربی‌ها و اروپایی‌ها باشد و این در حالی است که بهترین نماها را معماری‌های اسلامی دارند.

امام جمعه تربت حیدریه افزود: لازم است شوراها و شهرداری‌ها انگیزه ایجاد کنند که در ارائه پروانه ساخت و پایان کار با رعایت معماری اسلامی تخفیفات ویژه ای قائل شوند.

وی تصریح کرد: شهرها و روستاهای ما به سمت یک بحران ناهنجار فرهنگی حرکت می‌کنند و باید ببینیم در این مراسمات و همایش‌ها تقش شوراها در جلوگیری از این ناهنجاری‌ها و رفع آن کجاست؟ چقدر برنامه ریزی و هزینه می‌کنیم.

حجت الاسلام معلمی بیان کرد: رأی کنسرت و سرود و همایش و پیاده روی هزینه می‌کنیم اما پیوست فرهنگی، دینی و مذهبی آن کجاست؟

منبع: مهر
شناسه خبر: 1175944

مهمترین اخبار ایران و جهان: