نیوز سیتی!
08 فروردین 1402 - 17:59

عید امسال اتفاق افتاد/ مبدل شدن خراسان جنوبی به کارگاه محرومیت زدایی با حضور جهادگران

آن ها همیشه آماده باشند چه عید باشد، چه ماه رمضان، چه زمستان و چه تابستان، چه سیل بیاید و چه تن زمین بلرزد. آن ها به هوش و به گوش اند تا با اسلحه خدمت رسانی به میدان آیند ناجی باشد در هر حالی.

خبرگزاری فارس- خراسان جنوبی؛ این ها حکم باران را دارند برای زمین تشنه خراسان جنوبی یا هر نقطه دیگر از ایران زمین. هرجا پای می گذارند چون باران زلالند پاکی، صفا، آرامش، آبادانی، لبخند، مهربانی و... از خود به جای می گذارند.

این ها چون مرد میدان اند همیشه به خط و آماده اند آن هم برای مقابله با محرومیت و امدادرسانی بدون هیچ چشم داشتی.

این ها مزدشان را از خدای باران می گیرند برای همین باید از آن ها به عنوان مردان و زنان  خدا در جبهه محرومیت زدایی یاد کرد.

این سربازان مخلص جبهه محرومیت زدایی برایشان فرقی ندارد که چه موقع از سال است آن ها فقط به دنبال رضایت و نشاندن لبخند برلبان مردمانی هستند که دستشان از زمین و زمان کوتاه است گاهی جزء خدا کسی به دادشان نمی رسد اما این سربازان می شوند دست خدا در روی زمین برای بازکردن گره ها سیاه محرومیت و نیاز آن هم در نقاطی دور افتاده و دور از دسترس همگان.

بی مزد و منت حاضر می شوند در میدان محرومیت زدایی و امداد رسانی.

آن ها همیشه آماده باشند چه عید باشد، چه ماه رمضان، چه زمستان و چه تابستان، چه سیل بیاید و چه تن زمین بلرزد. آن ها به هوش و به گوش اند تا با اسلحه خدمت رسانی به میدان  آیند ناجی باشد در هر حالی.

بوی خدا می دهند این مردان خدا

بوی خدا می دهند چرا که روشنی بخش شب های تار خانه یک پیرزن یا پیرمرد تنهایند، یا خشت روی خشت می گذارند تا سقف ایمن بالای سر زنان و مردان بی پناه و تنها باشند یا خشت روی خشت می نهند تا سقف ایمن برای دانش آموزان دورترین نقطه ایران زمین را بنا نهند. یا هم خانه بنیان گذارند تا مکانی برای راز و نیاز بندگان خدا باشد بر روی زمین.

بوی خدا می دهند این سربازان وطن چرا که راه همواره می کنند بر ناهموارها، جوی می کشند بر باغ ها و زمین ها کشاورزی، احیا می کنند قنات های خشکیده، آب رسانی می کنند روستاهای تشنه را تا پادگان ها نظامی روستایی یا همان کارخانه های مولد روستایی تعطیل نشود و ساکنان آن جلای وطن نکنند به سبب نبود آب، قنات، مدرسه، راه، برق، گاز و...

به دورترین نقطه از خطه کمتر توسعه یافته خراسان جنوبی به ویژه مناطق مرزی که سر بزنی به طور حتم ردپای این مردان خدا را در گوشه از شهر و دیارشان به خوبی مشاهده می کنی. آثاری که این مردان خدا برای آبادنی روستاها و مناطق دوره افتاده خراسان جنوبی از خود به یادگار گذاشته اند برای همیشه در تاریخ معاصر ایران زمین ثبت و ضبط شده است.

همه قدران سربازان جبهه خدمت رسانی

روستاییان و شهرنشینان خراسان جنوبی هم هرجا این سربازان مدافع آبادانی و محرومیت زدایی پا گذاشته اند با همه وجود قدردانشان بوده اند و هستند چرا که شاید برخی از مسئولان هیچ گاه به این نقاط نرفته باشند اما آن ها رنج سفر و مخاطرات آن را به جان پذیرفته اند راهی این نقاط شده اند دردی از رنج هایشان کاسته اند و گرهی از مشکلاتشان را باز کرده اند.

این روزها اغلب نقاط محروم روستایی و دوره افتاده مرزی خراسان جنوبی به کارگاه خدمت رسانی جهادگران بومی و غیر بومی بسیاری مبدل شده است و این جهادگران عیدشان را از خدا با ارائه خدمات مختلف عمرانی، بهداشتی، کشاورزی و... در این نقاط می گیرند.

آن ها لبخندی را که بر لبان یک کودک روستایی یا پیرمرد و پیرزن از کار افتاده روستایی می نشانند را به همه زرق و برق این دنیا ترجیح می دهند.

وقتی پای صحبت روستاییان میزبان و مهمانان این نقاط می نشینی جزء رضایت و دعای خیر برای آن ها دستگیرت نمی شود.

آن ها این جهادگران را با اشک ذوق به واسطه حضورشان می پذیرند و اشک هایی از سر رضایت و خرسندی و این که باز هم دوباره به مهمانیشان بیایند بدرقه می کنند.

عده ای دوره ماموریت اردوی خدمت رسانی شان پایان یافته عده ای هنوز در نیمه راهند و عده ای هم هنوز می خواهند پا به میدان گذارند حضور همه را ارج می نهند این روستاییان و شهرنشینان نیازمند و محروم.

شکل گیری گروه جهادی یونس تهران از سال ۹۰

آن طور که درودیان، مسئول گروه جهادی یونس تهران که دیگر اردوی خدمت رسانی آن ها در روستاهای مرزی زیرکوه به پایان رسیده و اکنون دیگر راهی پایتخت شده اند در گفت وگو با خبرنگار فارس از بیرجند اظهارداشت: این گروه جهادی سال ۹۰ با جمع شدن هئیت مذهبی محلی در تهران شکل گرفت و جهادگران این گروه نیز به تناسب ماموریت هایی که دارند متفاوت است.

به گفته وی جهادگران این گروه جهادی را کودک دوساله تا پیرمرد ۷۰ ساله تشکیل می دهنداما جهادگران که این گروه را برای خدمت رسانی به روستاییان مرزی شهرستان زیرکوه همراهی کردند ۱۲۰ نفر بودند که با دو دستگاه اتوبوس از تهران به دوره افتاده ترین نقطه مرزی این شهرستان رفتند.

وی به اولین حضور این گروه جهادی در سال ۹۱ و برای خدمت رسانی به زلزله زدگان روستای حسین آباد شاج زیرکوه اشاره کرد و ادامه داد: بعد از آن نیز به صورت متغییر و در زمان های مختلف در نقاط محروم خراسان جنوبی حضور یافته اند اما دو سال است که به صورت پیوسته عید ها مهمان روستاییان مناطق محروم و دورافتاده این استان هستند.

مسئول گروه جهادی یونس تهران با بیان این که جهادگران این گروه تا حدودی به همه نقاط دور افتاده استان برای خدمت رسانی رفته اند افزود: عرصه های خدمت رسانی آن ها هم مربوط به حوزه مختلف از جمله کشاورزی، عمرانی، درمانی و... برمی گردد.

درودیان تصریح کرد: محرومیت در نقاط دوره افتاده خراسان جنوبی خیلی  شدت و حدت آنچنانی ندارد اما نیاز به فرهنگ سازی ست و توجه بیشتر متولیان و مسئولان استان به نیازهای اساسی این نقاط است.

به گفته وی نیازهای روستاییان و نقاط دورافتاده در زمینه بهره مندی از زیرساخت ها در زمینه تامین آب کشاورزی، شرب، دامداری، بهداشتی، راه مناسب و... برمی گردد که لازم است بیش از این ها به تامین آن پرداخته شود تا علاوه بر ماندگاری روستاییان شاهد آبادانی و توسعه این نقاط باشیم.

حضور ۲۵۵ گروه جهادی در خراسان جنوبی

بنا به گفته مهدی هنری مسئول بسیج سازندگی خراسان جنوبی نیز از ۲۱ اسفند سال گذشته شاهد گروه های جهادی در استان هستیم که تاکنون ۲۵۵ گروه جهادی در قالب سه هزار جهاد گر در نقاط مختلف خراسان جنوبی حضور یافته اند.

وی ادامه داد: این جهادگران در بیش از ۱۵۷ نقطه روستایی و ۹۰ نقطه محروم خراسان جنوبی به صورت منسجم حضور دارند.

وی به افزایش ۳۰ درصدی حضور این جهادگران در مقایسه با سال قبل اشاره کرد و گفت: به طور حتم این حضور بیشتر آبادانی و خرسندی بیشتر روستاییان و ساکنان مناطق محروم خراسان جنوبی را در پی خواهد اشت.

پایان پیام/۳۶۳۵/ف

منبع: فارس
شناسه خبر: 1114688

مهمترین اخبار ایران و جهان: