نیوز سیتی!
15 دی 1401 - 18:49

تدوین پرونده ثبت جهانی «طاق بستان» و «اسب کرد» تا پایان سال جاری

کرمانشاه- مدیرکل میراث فرهنگی کرمانشاه با اشاره به اینکه ثبت جهانی طاقبستان باید به مطالبه عمومی تبدیل شود از تدوین پرونده ثبت جهانی «طاق بستان» و «اسب کرد» تا پایان سال جاری خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا سهیلی ظهر پنجشنبه طی نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت نود و یکمین سالگرد ثبت ملی طاق بستان در سالن جلسات پایگاه ملی طاق بستان کرمانشاه برگزار شد، اظهار کرد: یکی از راه‌های پیشرفت داشتن برنامه و اولویت بندی به منظور دستیابی به نتایج مطلوب است.

وی در ادامه افزود: اساس کاری که در اداره میراث فرهنگی استان کرمانشاه باید دنبال شود استفاده از ظرفیت‌های بالقوه این حوزه در سه بخش میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه با تاکید بر اینکه توجه به حوزه گردشگری در اولویت قرار دارد، تصریح کرد: دستیابی به اهداف مورد نظر در این حوزه نیازمند کمک و یاری سایر دستگاه‌ها خواهد بود که اشتغال مناسب در گردشگری را به همراه خواهد داشت.

سهیلی خاطر نشان کرد: ثبت جهانی طاقبستان و اسب اصیل کرد ۲ هدف اصلی حوزه گردشگری برای تحقق ایجاد اشتغال بوده که تاکنون اقدامات گام‌های مهمی در این جهت برداشته شده است.

وی با بیان اینکه ثبت جهانی طاق بستان مانند پروژه اورامانات باید به یک مطالبه عمومی تبدیل شود، خاطرنشان کرد: هر کشور سالانه تنها یک سهمیه برای به ثبت رساندن آثار خود در سطح جهانی دارد که در این راستا برای ثبت جهانی طاق بستان علاوه پیگیری‌های لازم از سوی دستگاه‌ها باید به مطالبه عمومی نیز تبدیل شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه تاکید کرد: ثبت جهانی اسب کرد و ثبت جهانی طاق بستان از معبد آناهیتا تا مجموعه شهرهای تیسفون در کشور عراق به عنوان پرونده مشترک بین کشور ایران و عراق بوده که ثبت آن‌ها خارج از سهمیه ثبت جهانی در ایران در سال آینده درخواست خواهد شد.

سهیلی با اشاره به اینکه پروند ثبت جهانی اسب کرد تا پایان سال‌جاری تدوین خواهد شد، گفت: در ۱۹ دی ماه سال‌جاری اسب کرد با عنوان «ثبت ملی آئین‌های سنتی اسب کرد» ثبت ملی خواهد شد و به منظور معرفی بیشتر این اسب در اوایل اسفند ماه نیز جشنواره بین المللی اسب کرد را خواهیم داشت.

وی در ادامه در پاسخ به سوالات خبرنگاران، یادآوری کرد: اشتغالزایی هدف اصلی این حوزه بوده و برای تحقق این هدف نیازمند اعتبارات بیشتری هستیم که امسال با پیگیری‌های انجام شده اعتبار ۲۰ میلیارد تومانی سال گذشته ۱۰ برابر شد و با سفر ریاست جمهوری مصوبه ۲۰۰ میلیارد تومانی را دریافت کردیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه با تاکید بر نیازمندی به حضور سرمایه‌گذاران بخش خصوصی، عنوان کرد: با وجود اعتبارات قابل توجه امسال اما برای انجام فعالیت‌های بزرگ‌تر در حوزه گردشگری و میراث فرهنگی اعتبارات بیشتری نیاز است که همین امر حضور سرمایه‌گذاران را در این عرصه می‌طلبد.

سهیلی اضافه کرد: اعتبار ۲۰۰ میلیارد تومانی سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه گردشگری نسبت به سال گذشته روند افزایشی داشته و در سال‌جاری به بیش از پنج هزار میلیارد تومان رسید.

وی از سرمایه‌گذاری ۱۰۰ میلیارد تومانی بخش خصوصی برای مجموعه تاریخی بیستون خبر داد و بیان کرد: این مجموعه تاریخی اولین سایت جهانی کشور در حوزه تأمین زیرساخت‌ها از طریق سرمایه‌گذاری بخش خصوصی بوده که اکنون نیز برای تبدیل این سایت جهانی به مجتمع گردشگری با اعتبار ۱۰۰ میلیارد تومانی پای کار آمده است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 957244

مهمترین اخبار ایران و جهان: