نیوز سیتی!
26 دی 1401 - 18:00

برف‌روبی کوچه‌ها در برنامه هست، اما خبری نیست!

اما قصه پرتکرار زمستان‌های همدان پس از بارش‌های مستمر برف، پاکسازی معابر فرعی و کوچه‌هاست؛ داستانی که همه ساله اتفاق می‌افتد و شاید باید روشی جایگزین روند همه ساله کرد تا رضایت مردم ایجاد و زحمات نیروهای خدوم به چشم دیده شود.

خبرگزاری فارس-همدان، با ورود سامانه بارشی به کشور و استان شاهد بارش خوب نزولات جوی در اقصی نقاط استان بودیم، به نحوی که در بعضی مناطق ارتفاع برف به ۳۰ تا ۴۰ سانتیمتر هم رسید. این بارش‌های مستمر و برودت هوا پس از آن ادارات و مدارس همدان را به تعطیلی کشاند و  تردد به ویژه در خیابان‌ها به حداقل رسید.

اما قصه پرتکرار زمستان‌های همدان پس از بارش‌های مستمر برف، پاکسازی معابر فرعی و کوچه‌هاست؛ داستانی که همه ساله اتفاق می‌افتد و شاید باید روشی جایگزین روند همه ساله کرد تا رضایت مردم ایجاد و زحمات نیروهای خدوم به چشم دیده شود.

این قصه چنان ریشه در پارسال و پری‌سال دارد که گاهی تیتری مثل «برف شهرداری همدان را غافلگیر کرد» خوراک رسانه‌ها می‌شود.

بیان این مطلب ضروری است که هواشناسی از اواخر هفته گذشته هشدارهای سطح زرد و نارنجی را پس و پیش اعلام کرده بود و همین موضوع آمادگی دستگاه‌های مرتبط را طلبید، ضمن اینکه به رسم همه ساله در ابتدای زمستان، امسال نیز شهرداری از آمادگی ماشین‌آلات و نیروهای خدوم یاد کرد، حتی بیش از ورود این سامانه بارشی به همدان بر تجهیزات پیشرفته در راستای برف‌روبی تاکید کرد.

مصاحبه شهردار همدان در این باره به شرح زیر است: «برف‌روبی معابر شهری با ۵۰۰ نیروی شهرداری و با استفاده از ۲۰۰ دستگاه ماشین آلات شهرداری و کمک بخش خصوصی صورت می‌گیرد با هدف دسترسی آسان شهروندان به مخلوط ماسه و نمک، مخازن نمک در نقاط مختلف سطح شهر به‌ویژه سطوح و خیابان‌های شیب‌دار تعبیه شده است.»

البته نیروهای خدوم شهرداری تمرکز خود را بر پاکسازی معابر گذاشته‌اند و بارش بی‌وقفه برف در برف‌روبی اختلال ایجاد کرده بود اما به راستی پاکسازی شهر پس از بارش مستمر حدود یک شبانه‌روز و اطلاع رسانی قبلی در شهر عیان بود؟ و در حال حاضر پس از 24 ساعت از توقف بارش‌ها عیان است؟

پس از قطع بارش برف در شهر همدان، چند ساعتی عبور و مرور قفل بود به نحوی که روی معابر اصلی تا سطح بلوارهای مابین خیابان یک‌دست برف نشسته بود و امکان رفت و آمد ضروری هم میسر نبود.

بعد از گذشت چند ساعتی شهرداری اعلام کرد نیروهای خدوم مجدانه در حال پاکسازی هستند به نظر تا شب هنگام معابر اصلی شهر بازگشایی شد، هرچند تمام برف موجود در وسط خیابان به سمت پیاده‌روها و معابر فرعی هدایت شد و در نوع خود مشکل جدید ایجاد کرد.

اما از دیشب تاکنون از بازگشایی اغلب معابر شیب‌دار و کوچه‌ها خبری نیست، افت دما پس از بارش سنگین و بدون‌وقفه برف بر کسی پوشیده نیست و چنانچه شهرداری برنامه مدونی برای پاکسازی معابر فرعی و کوچه‌ها دارد پیش از یخ زدگی دیشب و امشب باید به وقوع می‌پیوست.

اگر بنا را بگذاریم بر تداوم برف‌روبی و پاکسازی کوچه‌ها که این اقدامات باید در اسرع وقت صورت می‌گرفت که نگرفته؛ اگر هم بنا را بگذاریم بر عدم توجه به کوچه‌ها و یا نبود تجیهزات لازم، اطلاع رسانی و برقراری تماس با ۱۳۷ و اعلام معابر برای پاکسازی چه لزومی دارد؟

چنانچه شهرداری از نظر تجهیزات و یا نیروی انسانی در مضیقه است این مهم را صادقانه با مردم در میان بگذارد و از مردم درخواست شود به هنگام برودت هوا و بارش‌های مستمر در پاکسازی معابر فرعی اقدام کنند و همکاری لازم را داشته باشند.

به گمانم با نگاهی صادقانه و منصفانه می‌توان در موارد حساس به کمک یکدگیر شتافت و در اداره امور به همدگیر کمک کرد، در پایان این مقال از تلاش‌های بی‌وقفه نیروهای خدوم شهرداری همدان تقدیر کرده و از مردم نیز درخواست می‌کنیم به سهم خود در امر پاکسازی اقدام کنند چراکه هر فردی در شهر وظیفه‌ای دارد از سوی دیگر پارک خودروها در کوچه‌ها خود معضلی برای عدم ورود تجهیزات پاکسازی به شمار می‌رود.

بدون شک اگر شهرداری همدان هم در راستای تنویر اذهان عمومی و رسانه‌ها برنامه برف روبی و پاکسازی معابر اصلی و فرعی را با ذکر ساعت و جزییات اعلام کند، قضاوت در رابطه با این دستگاه خدماتی سهل‌تر می‌شود.

پایان پیام/89033/

منبع: فارس
شناسه خبر: 981100

مهمترین اخبار ایران و جهان: