نیوز سیتی!
18 دی 1401 - 11:32

اجماع مقامات اسبق آمریکا؛ «برای پوتین شکست گزینه روی میز نیست»

وزرای خارجه و دفاع اسبق آمریکا در مقاله‌ای مشترک تاکید کردند که برای رئیس جمهور روسیه شکست گزینه نبوده و او کنترل مناطق الحاقی جدید را به دست خواهد گرفت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، کاندولیزا رایس و رابرت گیتس، به ترتیب وزیر خارجه و دفاع اسبق آمریکا در مقاله‌ای مشترک برای نشریه واشنگتن پست، نوشتند که عمده ظرفیت صنعتی و ثروت طبیعی اوکراین، تحت کنترل روسیه است و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور مناطق الحاقی جدید در دونباس که با همه‌پرسی به خاک روسیه پیوستند را پس خواهد گرفت.

در این مقاله مشترک آمده است: برای پوتین، شکست گزینه روی میز نیست. او نمی‌تواند چهار استان شرقی که بخشی از خاک روسیه اعلام کرده را به اوکراین واگذار کند. اگر نتواند امسال از لحاظ نظامی موفق باشد، باید کنترل مواضع شرق و جنوب اوکراین را حفظ کند زیرا این مناطق برای انجام حملات جدید جهت تصرف باقیمانده سواحل تحت کنترل اوکراین در دریای سیاه، تمام منطقه دونباس و سپس پیشروی به سمت غرب، نقاط شروع خواهند بود.

رایس و گیتس می‌گویند که «باید روی صبوری پوتین برای دستیابی به مقصودش حساب کرد.»

آنها تاکید دارند که کی‌یف تقریبا به طور کامل به کمک غرب وابسته است و آمریکا اگر خواستار این است که نیروهای اوکراین، ارتش روسیه را عقب برانند، باید کمک نظامی به اوکراین را افزایش دهد.

در بخش دیگری از این مقاله می‌خوانیم: در صورتی که اوکراین پیشرفت و موفقیت بزرگ دیگری مقابل نیروهای روسیه نداشته باشد، فشارهای غرب بر کی‌یف برای مذاکره آتش‌بس افزایش خواهد یافت زیرا چندین ماه از بن‌بست نظامی بین طرفین، سپری شده است.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه ۲۴ فوریه ۲۰۲۲(۵ اسفند ۱۴۰۰) بنا به درخواست جمهوری‌های دونباس برای کمک به آنها برای رهایی از ظلم رژیم کی‌یف، دستور آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین را صادر کرد. در اواخر سپتامبر نیز پس از برگزاری همه‌پرسی در مناطق دونتسک، لوهانسک، زاپروژیا و خرسون و موافقت اکثریت، این مناطق به طور رسمی به خاک روسیه الحاق شد. کی‌یف و غرب این همه‌پرسی را جعلی خوانده و از به رسمیت شناختن مناطق الحاقی جدید خودداری کرده است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 962444

مهمترین اخبار ایران و جهان: