نیوز سیتی!
03 بهمن 1401 - 18:31

کسری تجاری ژاپن رکورد زد

افزایش قیمت فرآورده‌های نفتی در کنار کاهش ارزش ین ژاپن باعث شده تا هزینه‌های واردات برای این کشور به شدت افزایش یابد.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌به گزارش خبرنگار اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس به نقل از نیکی ژاپن، مقامات اداره آمار ژاپن اعلام کردند که افزایش قیمت کالاهای اساسی و کاهش ارزش ین ژاپن باعث شده تا شاهد بالا رفتن شدید هزینه واردات این کشور باشیم.

از سوی دیگر کسری تراز تجاری ژاپن در سال 2022 به 155 میلیارد دلار رسیده است.

آمارهای اولیه ارائه‌شده از سوی وزارت دارایی ژاپن نشان می‌دهد که این کشور آسیایی در سال 2022، 764 میلیارد دلار صادرات و 920 میلیارد دلار واردات داشته است. علیرغم آنکه صادرات ژاپن طی سال گذشته 18 درصد بالا رفته، اما وارداتش بیش از 39 درصد رشد کرده است.

آخرین باری که کسری تجاری ژاپن از صد میلیارد دلار عبور کرده بود، سال 2014 بود. در سال 2022 هزینه واردات نفت ژاپن 91.5 درصد افزایش داشته و هزینه واردات گاز این کشور به 1.97 برابر افزایش پیدا کرد و عملا هزینه واردات انرژی برای این کشور دو برابر شد.

دلیل بالا رفتن هزینه واردات نفت و گاز برای ژاپن اعمال تحریم‌ها علیه روسیه توسط این کشور با همراهی اتحادیه اروپا و آمریکا و دیگر متحدانشان بوده است.

وزارت دارایی ژاپن اعلام کرده به خاطر افزایش قیمت نفت، زغال‌سنگ و دیگر کالاها واردات این کشور در سال 2022، 39.2 درصد رشد کرده است. از طرفی در ماه اکتبر و با توجه به ادامه اجرای سیاست‌های انبساطی پولی از سوی بانک مرکزی ژاپن ارزش ین به کمترین میزان در 32 سال گذشته رسید.

پایان پیام‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌/ 

منبع: فارس
شناسه خبر: 993500

مهمترین اخبار ایران و جهان: