نیوز سیتی!
08 دی 1401 - 13:33

هیچ بهانه‌ای مانع دفاع حضرت زهرا(س) از ولایت نشد

استاد حوزه با بیان اینکه با دید ظاهربین ما، در فتنه بعد از رحلت پیامبر(ص) تکلیف از فردی با شرایط حضرت زهرا(س) ساقط بود، گفت: از تازگی داغ فوت پدر تا شرایط حاملگی و داشتن چهار بچه کوچک، هیچ‌کدام مانع نشد که حضرت زهرا(س) وارد میدان نشود و با همه وجود و همه دارایی‌اش از حق و حقیقت و ولایت دفاع نکند.

حجت‌الاسلام و المسلمین عابدین کاظمی‌نیا امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در شهرکرد گفت: در شرایطی که فتنه به دنبال از بین بردن تمام میراث نبی‌اکرم(ص) بود، زهرای مرضیه(س) وارد میدان شد و نگذاشت نقشه دشمن عملی شود.

این استاد حوزه اظهار داشت: اقدامات حضرت زهرا(س) در مبارزه با این تفکر غلط که در صدد از بین بردن میراث انبیا و تلاش مجاهدین در راه خدا بود، برای امروز ما درسی بسیار آموزنده، صریح و شفاف است.

وی با اشاره به اینکه حضرت زهرا(س) منتظر جمعیت نماند، تشریح کرد: ایشان از دیگران کمک خواست اما کسی به او کمک نکرد و با استناد به تاریخ، زمانی که درِ خانه مهاجر و انصار رفت، حداکثر ۴۴ نفر اعلام وفاداری کردند اما هنگامی که حضرت فرمود فردا صبح با موی تراشیده‌شده فلان جا بیایید، از آن ۴۴ نفر حداکثر چهار نفر آمد.

حضرت زهرا(س) به تنهایی وارد میدان مبارزه شد

کاظمی‌نیا افزود: با همه این احوال، حضرت زهرا(س) از خودش رفع تکلیف نکرد و به تنهایی وارد میدان شد و این نکته بسیار مهمی است چرا که ما اغلب اوقات برای انجام وظیفه به رسالت فردی خود عمل نمی‌کنیم.

وی بیان داشت: حضرت زهرا(س) عالِمه بود و از همه مردم نه تنها عصر خویش بلکه همه اعصار دیگر آگاه‌تر به دین و مسائل دینی بود.

این استاد حوزه اظهار داشت: ایشان تقیه را به خوبی می‌فهمید و درک می‌کرد که در برخی مواقع اگر جان انسان در خطر باشد، امر به تقیه شده اما جایگاه عمل به این دستور دینی نیز مهم است.

کاظمی‌نیا با اشاره به اینکه حضرت زهرا(س) دنبال راحت‌طلبی نبود و از تقیه به‌عنوان ابزاری برای فرار از مسئولیت استفاده نکرد، گفت: او فرزند و جان مبارک خودش را تقدیم کرد‌ ولی به اسم تقیه از بیان حق صرف نظر نکرد.

تقیه یا بهانه‌ای برای رفع تکلیف؟

وی ادامه داد: این نکته‌ایست که در یک یا دو دهه اخیر انقلاب اسلامی، جریان حزب‌الله و متدین به این بهانه از بیان حق و بیان معارف خدا و انقلاب اسلامی سرباز زدند و نتیجه این شده که امروز تجربه گذشته انقلاب به‌خوبی به نسل جدید نرسیده است.

این استاد حوزه با بیان اینکه امروز بسیاری از معروف‌ها از حالت معروف در حال خارج شدن هستند و بسیاری از منکرها به علت کثرت استعمال و تکرار عادی شده‌اند، مطرح کرد: شاید یکی از مهمترین دلایل این موضوع، تقیه من، شما و امثال ما بوده که به بهانه آن از بیان واقعیت‌ها سر باز زده‌ایم.

کاظمی‌نیا اظهار کرد: با دید ظاهربین ما، در چنین واقعه‌ای تکلیف از فردی با شرایط حضرت زهرا(س) ساقط بود چرا که همه آنچه که به‌عنوان بهانه ممکن بود وجود داشته باشد در نهایت و در غایت در خصوص ایشان وجود داشت.

وی ادامه داد: از تازگی داغ فوت پدر تا شرایط حاملگی و داشتن چهار بچه کوچک، هیچ‌کدام مانع نشد که حضرت زهرا(س) وارد میدان نشود و با همه وجود و همه دارایی‌اش از حق و حقیقت و ولایت دفاع نکند.

این استاد حوزه تصریح کرد: این واقعه درسی است برای امروز ما که به دلایل مختلف، غلط و بهانه‌نما از وظایف و تکالیفمان سر باز نزنیم و به راحتی بسیاری از تکالیف شرعی را کنار نگذاریم.

پایان پیام/ ۶۸۰۳۸

منبع: فارس
شناسه خبر: 942100

مهمترین اخبار ایران و جهان: