نیوز سیتی!
26 دی 1401 - 00:28

اردبیل در حوزه سرمایه اجتماعی رتبه نهم کشور را دارد

اردبیل - استاندار اردبیل گفت: استان اردبیل جایگاه نهم را در حوزه سرمایه‌های اجتماعی به خود اختصاص داده است.

به گزارش خبرنگار مهر، سیدحامد عاملی شامگاه یکشنبه در نشست با اعضای شورای اسلامی استان اردبیل اظهار کرد: دغدغه اصلی ما در استان اردبیل مباحث توسعه‌ای و وضعیت نامناسب در شاخص‌های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی است که به دور از هرگونه حاشیه‌ها و مسائل غیرضرور تلاش می‌کنیم تا سال به سال وضعیت استان را به سمت مطلوبیت به پیش ببریم.

وی خاطرنشان کرد: دوست نداریم بخشی از تاریخ این استان باشیم که کارنامه مثبتی در آن دیده نمی‌شود بلکه سعی مان بر این است تا به رغم وضعیت نامناسب اعتبارات در کشور برنامه‌های توسعه‌ای را در بخش زیرساختی و حوزه اقتصادی با قوت و قدرت به پیش ببریم تا در دوران مسئولیت حداقل یک گام مؤثر در این حوزه برداشته باشیم.

استاندار اردبیل دغدغه استان را در حوزه زیرساخت‌ها اعم از راه، راه آهن، فرودگاه، گاز، برق و آب یادآور شد و بیان کرد: هشت شهرستان این استان درگیر تنش آبی است و در کنار این مشکلات ما در نقطه انتهایی گازرسانی قرار داریم و در این سوز و سرما نگرانی و دغدغه ما افت فشار و قطعی احتمالی گاز است.

شاه کلید توسعه استان برنامه ریزی و قاعده مندی است

عاملی گفت: در حوزه اقتصادی نگاه و توجه ما به تولید کالا و خدمات است که در حوزه کشاورزی، صنعتی، خدمات، گردشگری و حمل و نقل سعی و تلاش ما بر رفع نارسایی هاست.

وی افزود: توسعه محصول برنامه ریزی و قاعده مندی است و به دور از هرگونه حرکت نمایشی و ظاهرسازی تلاش ما بر این است تا در حوزه‌های مختلف با اجرای برنامه‌های مطلوب روند توسعه را به پیش ببریم.

استاندار اردبیل ادامه داد: هرچند در حوزه سرمایه اجتماعی جایگاه استان اردبیل نهم کشوری است ولی در سایر شاخص‌ها از بهداشت و درمان گرفته تا درآمد مردم وضعیت خوبی را نداریم.

عاملی بیان کرد: با تفرقه و دودستگی و اتهام زدن نمی‌توان مسیر توسعه را هموار کرد بلکه باید با وحدت و همدلی در مسیر توسعه اقتصادی و اشتغال گام برداریم که اصلی ترین عنصر تحول در این بخش جذب و حمایت از سرمایه گذاری است.

وی تصریح کرد: در حوزه سرمایه گذاری عملکرد مناسبی را شاهد نیستیم و برخی نهادها و مراکز صدور مجوز به جای پشتیبانی از سرمایه گذاران در پی فراری دادن آنها هستند تا به نوعی فضای سرمایه گذاری در این استان تنگ شود.

استاندار اردبیل از اعضای شورای استان خواست؛ به تناسب ظرفیت شهرها و روستاهای خود به فکر ایجاد منابع پایدار درآمدی باشند که نمونه موفق آن را در هیر و با احداث پل معلق شیشه‌ای شاهد هستیم که نه تنها درآمد اهالی افزایش یافته بلکه مهاجرت معکوس نیز شکل گرفته است.

عاملی از اقتصاد گردشگری به عنوان اقتصاد پاک، پرسود و پربازده یاد کرد و گفت: در حمایت از این حوزه ما در استان اردبیل توسعه زیرساخت‌ها به ویژه راه‌های اصلی و راه آهن را آغاز کردیم و به غیر از یک قطعه مابقی قطعات راه آهن تا پایان امسال به سرانجام خواهد رسید.

وی اتصال راه آهن اردبیل به پارس آباد و روسیه رادر کنار کاهش کنسلی پروازها تا ۱۲ مورد، اجرای خط دوم انتقال گاز و توسعه گلخانه‌ها را تا ۵۰۰ هکتار در استان از دیگر برنامه‌ها و رویکردهای پیش بینی شده اعلام کرد.

رئیس شورای اداری استان اردبیل افزود: در حوزه صنعت با احداث ۱۵ طرح صنعتی فرصت اشتغال ۱۲ هزار نفر فراهم می‌آید و در حوزه گردشگری نیز ساخت هتل ۵ ستاره و تقویت سایر زیرساخت‌ها بسیار ضروری است.

برخی انتصابات دلخواه ما نبوده است

عاملی اظهار کرد: نقطه تحول در شهرها نیازمند ایجاد منابع درآمدی پایدار است که ما تلاش می‌کنیم با همکاری شوراها و شهرداری‌ها در خدمت سرمایه گذاران و اجرای طرح‌های تحول آفرین باشیم.

وی خاطرنشان کرد: با اجرای کامل طرح ساماندهی نانوایی‌ها محدودیت توزیع آرد و توسعه نانوایی‌های آزادپز برداشته خواهد شد و با واقعی شدن قیمت‌ها نیز کیفیت پخت نان ارتقا می‌یابد.

استاندار اردبیل در مورد مشکل پنبه کاران بیان کرد: تعاون روستایی چندان رغبتی به خرید تضمینی محصول پنبه نداشت اما با پیگیری‌های ملی و استانی این کار انجام شد و قرار است ۱۵۰ میلیارد تومان مطالبات پنبه کاران پرداخت شود و مابقی مبلغ نیز به موقع پرداخت خواهد شد.

عاملی با بیان اینکه برخی انتصابات در این استان دلخواه و مطلوب ما نبوده است، اضافه کرد: تمام راه‌های مواصلاتی استان اردبیل زیر پیمان رفته و با سرعت توسعه بزرگراه‌ها از شمال تا جنوب استان در حال انجام است.

وی ضرورت احداث بیمارستان در سرعین را یادآور شد و تصریح کرد: مصوبه قبلی واگذاری اراضی به عشایر محدوده کشت و صنعت مغان با اعلام رئیس مجلس متوقف شده و در معاونت حقوقی ریاست جمهوری ایرادات در حال برطرف شدن است و تا یک ماه آینده واگذاری زمین در این محدوده انجام خواهد شد.

استاندار اردبیل با بیان اینکه هیچ منانعی در فعالیت مسافری گمرک بیله سوار وجود ندارد، گفت: طرف مقابل به خاطر برخی بهانه‌ها مانع از بازگشایی و تردد مسافران است ولی همچنان پیگیر حل مشکلات گمرک بیله سوار هستیم.

عاملی در مورد منطقه آزاد استان اردبیل نیز بیان کرد: ما مجری قانون هستیم و براساس وظایف و اختیاراتمان سازمان منطقه آزاد استان را راه اندازی و اساسنامه آن را تهیه کردیم و با ارسال زمین و نقشه کوچک‌ترین قصوری را در انجام وظایف قانونی نداشتیم که قرار شده از بیله سوار محدوده منطقه آزاد آغاز شده و الحاق گرمی را نیز شاهد باشیم.

وی در پایان گفت: تنها در این منطقه آزاد بحث سرمایه گذاری مطرح است و مباحث واردات خودرو و کالاهای مسافری جزو تعهدات منطقه آزاد نیست و مردم نباید به خاطر برخی حواشی گرفتار درگیری و نزاع باشند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 979544

مهمترین اخبار ایران و جهان: