نیوز سیتی!
29 خرداد 1402 - 11:06

ضرورت پیگیری برنامه‌های احیای تالاب انزلی

مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست بر ضرورت پیگیری برنامه‌های احیای تالاب انزلی تأکید کرد.

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری فارس، آرزو اشرفی‌زاده مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست در کارگروه مدیریت احیای تالاب انزلی در رشت با بیان اینکه این تالاب بالاتر از  ابعاد اکولوژیکی، اقتصادی و اجتماعی، برای کشور و مردم حائز اهمیت است، افزود: احیای این تالاب پیچیدگی‌های خاص خود را دارد.

وی با بیان اینکه در بحث احیای تالاب انزلی باید بعضی از منافع آنی فدای منافع ملی و بلند مدت شود، اظهار کرد: در همین راستا در ستاد هماهنگی و مدیریت تالاب‌ها که به ریاست معاون اول رئیس جمهور تشکیل می‌شود و عالی‌ترین سطح برای مدیریت تالاب‌هاست در بحث مدیریت تالاب انزلی یک برنامه جامع هفت ساله برای آن تدوین شده و بر اساس آن مشکلاتی چون ورود فاضلاب، پسماند و مباحث آبخیزداری احصا شده است.

مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌ها با تشکر از همه اقدامات صورت گرفته و قدردانی از استاندار گیلان برای سرعت بخشیدن به این کارها ادامه داد: براساس بررسی‌ها و نیز گزارش‌هایی که ازدستگاه‌های مختلف دریافت شد و با توجه به اینکه باید منافع ملی را در نظر بگیریم باید سرعت بیشتری به اقدامات داده شود زیرا با روند و سرعت کنونی، احیای تالاب انزلی بسیار زمان بر خواهد بود و شاید زمان را از دست بدهیم.

اشرفی‌زاده گفت: بنا به مباحث گفته شده بعنوان نمونه، سازمان بنادر لایروبی را انجام می‌دهد اما از سوی دیگر از بالادست رسوبات کماکان وارد می‌شود؛ در صورتی که در برنامه جامع احیا تمام این موارد در کنار هم و با راهکار آن دیده شده است و بخش اعتبارات معمولاً بعنوان پاشنه آشیل یا مشکل اساسی عدم پیشرفت بیان می‌شود.

وی، با بیان اینکه در خصوص اعتبارات ویژه ای که بدین منظور باید در نظر گرفته شود نیز به طور قطع نیازمند عزم ملی هستیم، اظهار کرد: ما بعنوان سازمان محیط‌زیست پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهیم اما همانطور که در مصوبات قرارگاه جهادی هم آمده نخست باید دستگاه‌های مختلف برنامه‌های خود را بروز و پیگیری کنند.

وی عنوان کرد: در جلساتی که با یکی ، دو دستگاه اجرایی برگزار شد به نظر می رسد برنامه‌های قبلی در حال پیگیری است که به همین دلیل سرعت لازم وجود ندارد، از این‌رو تأکید می‌کنیم این برنامه‌ها باید بروز رسانی و با جدیت بیشتری انجام شود.

مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌ها متذکر شد: بزودی جلسه ستاد هماهنگی و مدیریت احیای تالاب‌های کشور به ریاست معاون اول رئیس جمهور برگزار می شود و در سفر دوم رئیس جمهوری به گیلان بحث قرارگاه جهادی احیای تالاب انزلی و مصوبات آن و همچنین اقدامات پیگیری شده باید ارائه شود.

اشرفی زاده در بخش دیگری از سخنانش افزود: یکی از نکات مهمی که به دستور استاندار باید انجام شود بحث برداشت های غیرمجاز از منابع آب شیرین تالاب انزلی است که نیازمند اعمال برخوردهای قانونی است؛ دستگاه قضایی باید همکاری ویژه‌ای با محیط‌زیست و آب منطقه‌ای داشته باشد زیرا بیت المال، انفال و حق همه مردم است و کسی نمی‌تواند به نفع خود استفاده کند.

وی تأکید کرد : موضوع یاد شده امری غیر قانونی است و قانون هم در مورد آن صراحت دارد و باید جلوی این موضوع گرفته شود.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1295044

مهمترین اخبار ایران و جهان: