نیوز سیتی!
28 خرداد 1402 - 19:06

رزمایش ناوهای هواپیمابر هند با جت‌های میگ-29 ناونشین

وزارت دفاع هند از انجام رزمایشی در شمال اقیانوس هند با مشارکت ناوهای هواپیمابر و جنگنده، با هدف تامین امنیت منطقه خبر داد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، وزارت دفاع هند روز یکشنبه اعلام کرد که نیروی دریایی هند توانایی انجام عملیات با چند ناو هواپیمابر را به دست آورده است.

به گزارش منابع خبری به نقل از وزارت دفاع هند، این تمرین‌ها با مشارکت ۲ فروند ناو هواپیمابر این کشور، جنگنده‌های ناونشین «میگ-۲۹» و انواع بالگردهای رزمی اخیرا در بخش شمالی اقیانوس هند حد فاصل دریای عمان برگزار شد.

وزارت دفاع هند اعلام کرد: «این ماموریت نمایش قدرت دریایی هند در حفاظت از منافع ملی، حفظ ثبات منطقه‌ای و تقویت مشارکت‌های مشترک در حوزه دریایی است.»

وزارت دفاع هند در این بیانیه تاکید کرد که این رزمایش‌ها عزم و نقش محوری هند را در حفظ صلح در منطقه هند و اقیانوس آرام به شرکا نشان می‌دهد.

هند بر این باور است که اهمیت ناوهای هواپیمابر در شکل دادن به راهبرد دفاعی کشور و ارتقای ثبات منطقه‌ای بسیار مهم خواهد بود.

ناوهای هواپیمابر هند «ویکرا مادیتیا» و «ویکرانت» هستند. «نارندرا مودی» نخست‌وزیر هند در مراسم به آب انداختن این ناوهواپیمابر بومی در سواحل «کوچی» در جنوب این کشور، ساختن این ناو را «نماد استثنایی اتکای هند به خود» توصیف کرد.


ناو ویکرا مادیتیا

 

وی گفت: «این نمادی از توان بومی، منابع داخلی و مهارت‌های بومی است و فولاد نصب شده در این پایگاه هوایی (ناو هواپیمابر) نیز بومی است».

مودی افزود: «امروز هند به فهرست کشورهایی که قادر به ساختن چنین کشتی‌های غول‌پیکری هستند، وارد شده است. ویکرانت اعتماد جدیدی به هند برانگیخته است. ویکرانت، بزرگ، متمایز و خاص است. ویکرانت فقط یک کشتی نیست بلکه گواهی بر کار سخت، استعداد و تعهد هند در قرن بیست و یکم است».

نیروی دریایی هند قصد دارد علاوه بر جنگنده‌های میگ-۲۹، از جنگنده‌های «رافال» ساخت فرانسه و «اف-۱۸» ساخت آمریکا نیز استفاده کند. تحقیقات درباره امکان فرود این هواپیماها بر روی عرشه ناوهای هواپیمابر هند آغاز شده است.

نیروی دریایی هند نیم نگاهی به چین و پاکستان به عنوان دو رقیب جدی خود دارد. نیروی دریایی چین به انواع تجهیزات پیشرفته از جمله «ناوهای هواپیمابر» مجهز است . زمزمه‌‌هایی نیز از خرید زیردریایی اتمی توسط پاکستان به گوش می‌رسد.

پایان پیام/.

منبع: فارس
شناسه خبر: 1293600

مهمترین اخبار ایران و جهان: