نیوز سیتی!
01 تیر 1402 - 12:19

انتقاد بحرینی از گزارش نامتوازن و ناقص دبیرکل در خصوص وضعیت حقوق بشر در ایران

نماینده ایران در ژنو از گزارش نامتوازن و ناقص دبیرکل در خصوص وضعیت حقوق بشر در ایران انتقاد کرد.

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، علی بحرینی سفیر و نماینده دائم ایران در ژنو روز چهارشنبه ۳۱ خرداد در جلسه ارائه گزارش دبیرکل سازمان ملل در خصوص وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران به نشست ۵۳ شورای حقوق بشر در ژنو، این گزارش را ناقص و نامتوازن دانست. 

علی بحرینی در سخنرانی خود با اشاره به اینکه حامیان قطعنامه ضدایرانی در مجمع عمومی کشورهای غربی هستند که اصلی ترین ناقضان حقوق بشر مردم ایران هستند، گفت: قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد که بر اساس آن گزارش دبیرکل از وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران به نشست 53 شورای حقوق بشر ارائه شده است، با  انگیزه ها و اهداف سیاسی، مغرضانه و غیرمنصفانه بانیان آن به تصویب رسیده است بنابراین چنین قطعنامه ای هدفش کمک به ارتقاء حقوق بشر نیست و اینگونه گزارش دهی ها از سوی دبیرکل سازمان ملل، اساساً پرهزینه، غیرمنطقی، غیرضروری و غیرحرفه ای است. 

سفیر و نماینده دائم کشورمان همچنین گفت: یک گزارش مستقل و بی طرف باید حقایق را بر اساس شواهد و مستندات معتبر منعکس کند. در این گزارش ادعا شده است که تعاملات ایران بر اساس تعهدات بین‌المللی حقوق بشری این کشور، محدود و میزان اجرای توصیه‌های ساز وکارهای بین‌المللی حقوق بشر توسط ایران پایین است. طرح چنین ادعایی به خوبی گویای یک جانبه بودن و ارزیابی جانبدارانه و غیرمتوازن گزارش است.

سفیر ایران در ژنو همچنین با اشاره به موضوع تحریم های یکجانبه علیه مردم کشورمان اظهار داشت: این ادعا که تحریم ها شامل مردم ایران نمی شود و صرفا بخش هایی از ایران را هدف قرار می دهد نادرست است و نشان دهنده شدت و سختی وضعیت موجود ناشی از تحریم های غیرانسانی علیه مردم ایران نیست. این ادعا، در تضاد با اسناد و گزارش های سازمان ملل و اعترافات کشورهای تحمیل کننده تحریم هاست. تحریم های یکجانبه اعمال شده علیه ایران، سراسری و  جامع بوده و همه عرصه های زندگی مردم ایران از جمله حق زندگی، حق برخورداری از استانداردهای مناسب زندگی، حق سلامت، حق آموزش، حق توسعه، حق تعیین سرنوشت و حق فعالیت اقتصادی  آنها را هدف قرار داده است. 

بحرینی در بخش دیگری از سخنرانی خود تحمیل تحریم های یکجانبه علیه ملت ایران را مصداق جنایت علیه بشریت و نقض حقوق بین الملل و نقض حقوق بشر مردم ایران دانست  که باید به شدت محکوم شوند ولی در گزارش ارئه شده از سوی دبیرکل سازمان ملل این موضوع نادیده گرفته شده است.

سفیر ایران همچنین با انتقاد از اینکه منابع مورد استفاده برای تهیه گزارش دبیرکل عمدتا از رسانه ها، منابع، افراد و جریان های معاند ضدایرانی است، تاکید کرد: طرح مجموعه ای از اتهامات نادرست علیه دولت جمهوری اسلامی ایران در این گزارش از جمله ادعای «تبعیض نهادینه شده علیه زنان و دختران و اقوام» و همزمان عدم توجه به دستاوردهای بزرگ ایران در زمینه حقوق بشر،  تصویری غیر واقعی و نادرست از وضعیت کلی حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران ارائه می کند که این گزارش را از توازن و انصاف خارج می کند. 

نماینده کشورمان همچنین با اشاره به اغتشاشات سال گذشته گفت: متأسفانه ادعاهای مطرح شده در این گزارش در خصوص اغتشاشات سال گذشته در کشور حاوی اصطلاحات و عبارات نامناسبی است که اغلب منعکس کننده ادعاهای مطرح شده توسط رسانه های معاند جمهوری اسلامی ایران است. انتظار می رفت گزارشی که از سوی دبیرکل تهیه می‌شود مجموعه‌ای ناشیانه، نامناسب و نادرست از ادعاهای دریافت شده از روزنامه‌ها و وب‌سایت‌های غیرموثق و بی اعتبار، یا منابعی که به انتشار اخبار نادرست و مغرضانه شناخته می‌شوند، نباشد.

سفیر کشورمان افزود: جمهوری اسلامی ایران، علیرغم تمام انتقاداتی که به اینگونه رویکردها علیه ایران وجود دارد، بر اساس اعتقادات دینی و تعهدات قانونی خود، متعهد به ترویج و حمایت از حقوق بشر بوده و با سازوکارهای حقوق بشر سازمان ملل متحد تعامل و همکاری دارد و به این تعامل و همکاری ادامه می دهد.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1302388

مهمترین اخبار ایران و جهان: