نیوز سیتی!
15 تیر 1402 - 08:36

فعالیت ۴۶۰۰ همیار طبیعت در سمنان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: بیش از چهار هزار و ۶۰۰ نفر همیار طبیعت در محافظت از عرصه‌های منابع طبیعی این استان مشارکت دارند.

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، جعفر مرادی‌حقیقی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان اظهار کرد: افراد متقاضی برای دریافت کارت همیار طبیعت می‌توانند با مراجعه به سامانه همیار طبیعت نسبت به ثبت مشخصات شناسنامه‌ای اقدام کنند.

وی افزود: هدف از طرح همیاران طبیعت، ترویج فرهنگ منابع طبیعی و جلب مشارکت مردم در امر حفاظت، احیا و توسعه منابع طبیعی است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان افزود: از طریق ساماندهی علاقه‌مندان و دوستداران منابع طبیعی، شوراهای اسلامی، دهیاران، بسیجیان و سایر اقشار جامعه در قالب تشکل همیاران طبیعت، با نگاه به ارتقای دانش و بهره‌گیری از توانمندی‌های آن‌ها برای اجرای سیاست‌های سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری استفاده می‌شود.

مرادی‌حقیقی تأکید کرد: استفاده از ظرفیت همیاران طبیعت در عرصه‌های منابع طبیعی در واقع نوعی تلاش سازمان‌یافته و داوطلبانه است که بین مردم و برای منافع عمومی، همدلی و همبستگی ایجاد می‌شود.

وی گفت: دوره‌های آموزشی حضوری برای همیاران طبیعت به منظور استفاده از ظرفیت آن‌ها در حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی برگزار می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: از ۹۷ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع وسعت استان سمنان، ۵۵ درصد نواحی بیابان و خشک، ۳۸.۵ درصد مراتع، ۲ درصد اراضی کشاورزی و ۳.۶ درصد جنگل است.

مرادی‌حقیقی افزود: برای حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی این استان به حداقل ۲۵۰ نیروی حفاظتی نیازمندیم و این در حالی است که هم اکنون تنها ۲۶ نیروی حفاظتی در اختیار داریم.

وی با بیان اینکه استان سمنان دارای ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار عرصه منابع طبیعی است، اضافه کرد: منابع طبیعی انفال و ثروت عمومی است و ترویج فرهنگ حفاظت و آموزش‌های لازم در خصوص صیانت از این ثروت ملی و استفاده صحیح از آن ضروری است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان از ساماندهی بیش از چهار هزار نیرو به عنوان همیار طبیعت در استان خبر داد و گفت: به منظور گسترش مشارکت مردم و ترویج و توسعه فرهنگ منابع طبیعی و در راستای حفظ، احیا، توسعه و بهره‌برداری بهینه از منابع طبیعی، این افراد به عنوان همیار طبیعت ساماندهی و کارت شناسایی دریافت کرده‌اند.

مرادی‌حقیقی بیان کرد: به منظور تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر تبدیل فرهنگ منابع طبیعی به معارف عمومی و با پیگیری‌های مستمر و جلب مشارکت اقشار مختلف مردم، این تعداد از دوستداران طبیعت به عنوان همیار منابع طبیعی با اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری همکاری می‌کنند.

وی ادامه داد: منابع طبیعی متعلق به همه نسل‌هاست و همه وظیفه دارند در راستای صیانت و حفاظت از آن تلاش کنند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان افزود: ترویج فرهنگ منابع طبیعی و آشنا کردن مردم به اهمیت این فرهنگ در حیات انسان‌ها، ایجاد احساس مسؤولیت در مردم نسبت به حفاظت از منابع طبیعی، ایجاد تشکیلات منسجم مشارکتی در جهت حفظ، احیا و توسعه منابع طبیعی و ترویج اصول حفاظت از این منابع از اهداف طرح استفاده از همیاران طبیعت است.

مرادی‌حقیقی، آشنایی مردم با راه‌های جلوگیری از تخریب این منابع، ارائه گزارش‌های منظم در مورد وضعیت عرصه‌های منابع طبیعی منطقه و شناسایی متخلفان و قاچاقچیان محصولات جنگلی و مرتعی را از دیگر اهداف استفاده از همیاران طبیعت عنوان کرد.

پایان پیام/۷۴۰۰۷/م/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1336944

مهمترین اخبار ایران و جهان: