نیوز سیتی!
24 بهمن 1402 - 10:05

خلق دنیایی نو با شهر هوشمند

مهمترین مزیت شهر هوشمند، ارائه خدمات بیشتر با زیرساخت‌های مناسب و هزینه‌های کمتر برای شهروندان است که منجر به ارتقا کیفیت زندگی شهروندان می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، ۵۴ درصد از جمعیت جهان در شهرها زندگی می‌کنند و پیش بینی می‌شود این میزان تا سال ۲۰۵۰ به ۶۶ درصد افزایش یابد و در سه دهه آینده ۲.۵ میلیارد نفر به جمعیت شهری اضافه شود. با این رشد جمعیت، به مدیریت هوشمند در امور شهری و موضوعات زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی و به تعبیر دیگر شهر هوشمند نیاز داریم.

اپلیکیشن‌های شهر هوشمند یکی از این خدمات هستند که زندگی شهری را راحت تر و ارزان‌تر می‌کنند. این اپلیکیشن‌ها امکان پیدایش ارزش‌های جدید و خلاقیت در زیرساخت‌های موجود را فراهم می‌کند.

شهر هوشمند برای بهبود کیفیت زندگی شهروندان دیتاهای به‌دست‌آمده از تجهیزات و زیرساخت‌ها را جمع‌آوری و پردازش کرده و سپس  مطابق با آن‌ها  تصمیماتی در حوزه‌های گوناگون شهری گرفته ‌می‌شود.

شهرهای هوشمند چگونه کار می‌کنند

شهرهای هوشمند  بهبود کیفیت زندگی و امکان رشد اقتصادی از طریق شبکه‌ای از دستگاه های متصل اینترنت اشیا و سایر فناوری‌ها  را فراهم می‌کنند. شهروندان می‌توانند از طریق دستگاه‌های تلفن همراه با وسایل نقلیه و ساختمان‌های متصل با اکوسیستم‌های شهر هوشمند تعامل داشته باشند. با جفت کردن دستگاه‌‌ها با داده‌‌ها و زیر ساخت‌‌های شهر، کاهش هزینه‌‌ها و ساده‌ سازی عواملی مانند توزیع انرژی و جمع‌ آوری زباله و همچنین کاهش ترافیک و بهبود کیفیت هوا امکان‌ پذیر است.

چرا به شهر هوشمند نیاز داریم؟

هدف اصلی شهر هوشمند ایجاد محیط شهری الکترونیک، فراهم کردن کیفیت زندگی بالا و رشد اقتصاد برای شهروندان است. بنابراین مهمترین مزیت شهر هوشمند، ارائه خدمات بیشتر با زیرساخت‌های مناسب و هزینه‌های کمتر به شهروندان است.

اپلیکیشن‌های شهر هوشمند در پیشرفت جامعه و افزایش کیفیت زندگی شهروندان تاثیر بسیاری دارند.

اپلیکیشن‌های شهر هوشمند امکان پیدایش ارزش‌های جدید و خلاقیت در زیرساخت‌های موجود را فراهم می‌کند. این پیشرفت‌ها جریان‌های جدید درآمدی و بهره‌وری عملیاتی را تسهیل و به دولت‌ها و شهروندان در کاهش و صرفه‌جویی هزینه‌ها کمک می‌کند.

نمونه‌های خدمات هوشمند در شهر هوشمند

 شهرهای هوشمند از راهکارهایی برای صرفه‌جویی در انرژی، افزایش مشارکت اجتماعی، حل بحران‌های زیست محیطی و ارائه خدمات بهتر استفاده می‌کنند. برخی از نمونه‌های خدمات هوشمند در شهر هوشمند را با هم مرور می‌کنیم.

خدمات هوشمند پارک خودرو 

شهروندان می‌توانند با خدمات هوشمند پارک خودرو در زمان و هزینه مصرف سوخت، صرفه‌جویی کنند و در زمان کمی جای پارک مناسب را پیدا کنند. امکان پرداخت هزینه جای پارک به‌صورت دیجیتالی نیز از دیگر مزایای این سرویس است.

مدیریت هوشمند ترافیک

مدیریت هوشمند ترافیک شامل سیستم‌های رصد و هدایت هوشمند خودروها و ترافیک در شهرها،  خدمات تاکسی‌های اینترنتی می‌شوند.

حفاظت هوشمند از محیط زیست

خدمات هوشمند برای حفاظت از محیط زیست شهری همانند حل مشکلات آب‌وهوایی، حل بحران آلودگی هوا، کاهش مصرف انرژی، کاهش استفاده از سوخت‌های فسیلی و مدیریت جمع‌آوری، جداسازی و دفع زباله‌ها است.

ساختمان‌های هوشمند

امروزه از حسگرها، نرم‌افزارها و تجهیزات مختلفی برای ایجاد ساختمان‌های هوشمند استفاده می‌شود. برای مثال استفاده از آنتن مرکزی، فیبرهای نوری، اینترنت وای فای، دوربین‌های  مداربسته، سیستم‌های هوشمند کنترل دما در ساختمان، سیستم‌های هوشمند مدیریت تجهیزات نورپردازی، درب‌های هوشمند و… از جمله راهکارهای ایجاد ساختمان‌های هوشمند هستند.

خدمات پستی هوشمند

خدمات پستی هوشمند می‌توانند باعث کاهش رفت‌وآمدها، کاهش مصرف سوخت، صرفه‌جویی در زمان برای فرآیندهای کسب‌وکار، افزایش ایمنی مرسوله‌ها و افزایش سرعت ارائه خدمات پستی شوند.

شهر هوشمند در اصفهان چه مسیری را طی کرده است؟

در حال حاضر شهرهای ایران به خصوص کلان شهرها دارای مسائل و مشکلات پیچیده‌ای از جمله ترافیک، آلودگی، تراکم بیش از اندازه جمعیت، شکاف طبقاتی، کمبود فضاهای خدماتی می‌باشند. در این میان در سال‌های اخیر فناوری‌های هوشمند، تحولات گسترده‌ای را در تمامی عرصه‌های زندگی بشر به دنبال داشته و به عنوان بستری برای رشد و توسعه سایر بخش‌ها در ابعاد مختلف قلمداد شده است.

بنابراین برای ورود به عرصه شهر هوشمند در ایران نیازمند بسترسازی‌های لازم به خصوص توسعه زیرساخت‌های مخابراتی، تولید محتوا و کاربردهای متناسب با نیاز شهروندان و توجه به متخصصین در راستای کاهش شکاف دیجیتال هستیم. از طرف دیگر با توجه به اینکه دنیا به سمت گسترش شهرهای هوشمند پیش می‌رود، شهرها و شهروندان برای تعامل و ادامه حیات خویش در ابعاد مختلف و ایفای نقش فعال، ناگزیر به پیوستن به این جریان هستند.

علی نداف‌پور، مدیر کل نوسازی و تحول اداری شهرداری اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان درخصوص وضعیت هوشمندسازی شهر اصفهان اظهار داشت: سامانه اصرو به منطور نمایش زمان رسیدن اتوبوس‌ها به هر ایستگاه راه اندازی شده که امکان نمایش تعرفه خطوط را دارا است و زمان مسافرت در یک خط را هم  در حال حاصر نمایش می‌دهد.

وی ادامه داد: از جمله توسعه‌هایی که تا پایان بهمن ماه سال جاری در این اپلیکیشن نهایی می‌شود یکپارچه سازی آن در قالب یک اپلیکیشن است، علاوه بر این امکان شارژ الکترونیکی کارت بلیط از طریق اپلیکیشن اصرو نیز فراهم می‌شود و همچنین امکان خرید بلیط‌های Qr کد برای اتوبوس و مترو از طریق این اپلیکیشن قابل انجام خواهد بود.

 نداف‌پور ادامه داد: از جمله توسعه‌های آینده اصرو برنامه ریزی سفر درون شهری بر اساس انتخاب نقاط بر روی نقشه است که برای آن در حال برنامه ریزی هستیم.

وی اضافه کرد: با عنایت به جایگاه و اهمیت موضوعات هوشمندسازی در مباحث مدیریت شهری، شهرداری اصفهان از دوسال گذشته برنامه ریزی لازم مبتنی بر اسناد بالادستی و نقشه راه هوشمندسازی انجام داده و در این راستا به تعریف و طراحی خدمات و پروژه های مرتبط با حوزه فعالیت های خود از جمله مدیریت بهینه مصرف انرژی، مدیریت از راه دور تاسیسات و ابنیه شهری، آبیاری و آبرسانی و... با هدف تحقق نظارت هوشمند پرداخته است. 

 نداف‌پور با بیان اینکه در موضوعات لبه شهروندی نیز با هدف کاهش تصدیگری و بهره وری نیروی انسانی، اقدامات موردنیاز در زمینه الکترونیکی نمودن و هوشمندسازی فعالیتهای جاری موجود در سامانه ها در حال انجام است گفت: این مجموعه اقدامات بصورت تدریجی و مرحله به مرحله در حال اجرایی شدن در سامانه های لبه شهروندی میباشد. لازم به ذکر است توجه به اصل یکپارچگی در ارایه خدمات به شهروندان همواره مورد تاکید مدیریت شهری قرار داشته است.

در حال حاضر حدود ۱۵۰ خدمت در دو دسته کلی اطلاع رسانی و تعاملی در سامانه اصفهان من در چهار گروه کلی شهروندی، گردشگری، پیمانکاری و پرسنلی قرار دارد  که بیش از ۸۰ درصد آن شهروندی می باشد.

پایان پیام/۶۳۱۳۹/س

منبع: فارس
شناسه خبر: 1669700

مهمترین اخبار ایران و جهان: