نیوز سیتی!
27 دی 1402 - 14:43

تاکید معاون کمیسیون اروپا بر استراتژی «دروازه جهانی» در دیدار با مقامات تاجیکستان

در چارچوب دیدار معاون کمیسیون اروپا با وزیر امور خارجه، نخست‌وزیر و وزیر صنعت و فناوری‌های نوین تاجیکستان، بر استراتژی «دروازه جهانی» اتحادیه اروپا تاکید شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، « مارگاریتیس شیناس» معاون کمیسیون اروپا در چارچوب سفر دوره‌ای خود به منطقه آسیای مرکزی با مقامات ارشد تاجیکستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

بر اساس اطلاعیه نمایندگی اتحادیه اروپا در دوشنبه، این سفر فرصت مهمی را برای بررسی اولویت‌های همکاری تاجیکستان و اتحادیه اروپا فراهم کرد.

معاون کمیسیون اروپا در چارچوب این سفر با «قاهر رسول‌زاده» نخست‌وزیر، «سراج‌الدین مهرالدین» وزیر امور خارجه و «شیرعلی کبیر» وزیر صنعت و فناوری‌های نوین تاجیکستان مذاکره کرد.

طرفین طی این مذاکرات بر روی موضوعات به‌هم‌پیوستگی در چارچوب استراتژی «دروازه جهانی» اتحادیه اروپا به‌ویژه در حوزه حمل‌ونقل، ارتباطات دیجیتال و به‌هم‌پیوستگی «آب و انرژی» تمرکز کردند.

اتحادیه اروپا و تاجیکستان همچنین مسائل همایش آتی سرمایه‌گذاری «اتحادیه اروپا – آسیای مرکزی» را که قرار است 29-30 ژانویه امسال در بروکسل برگزار شود، بررسی کردند.

در دیدار با وزیر امور خارجه تاجیکستان، دو طرف وضعیت کنونی دستورکار همکاری‌های دوجانبه را بررسی و در مورد راه‌های توسعه و گسترش همکاری بین تاجیکستان و اتحادیه اروپا در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و بشردوستانه تبادل‌نظر کردند.

در جریان مذاکرات همچنین در مورد حمایت از کنترل مرزی با افغانستان و اولویت‌های همکاری از جمله در زمینه‌های توسعه پایدار، دموکراسی و حقوق بشر صحبت شد.

در اطلاعیه مطبوعاتی نمایندگی اتحادیه اروپا در دوشنبه خاطرنشان شد: روابط بین اتحادیه اروپا و تاجیکستان در مسیر مثبتی قرار دارد و مذاکرات جاری در مورد توافقنامه مشارکت و همکاری گسترده که روابط بین دو طرف را به سطح جدیدی ارتقا می‌دهد، گواه از این امر است.

در این اطلاعیه همچنین آمده است: تاجیکستان شریک کلیدی اتحادیه اروپا در آسیای مرکزی است و اتحادیه اروپا متعهد به ادامه همکاری نزدیک خود در زمینه‌های اولویت‌دار مانند اقتصاد سبز و دیجیتال، توسعه انسانی و مدیریت منابع طبیعی است.

«دروازه جهانی» اتحادیه اروپا، رقیب پروژه «یک کمربند و یک جاده» چین است، پروژه ای که براساس آن مقامات اروپا متقاعد شده اند که بر مبنای آن طرح‌ههای زیرساختی جایگزین مناسبی را به کشورهای در حال توسعه ارائه دهد.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1641000

مهمترین اخبار ایران و جهان: