نیوز سیتی!
11 بهمن 1402 - 22:16

بورل: اتحادیه اروپا 28 میلیارد یورو سلاح به اوکراین داده است

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که از ابتدای جنگ در اوکراین، کشورهای عضو این اتحادیه به مقدار 28 میلیارد یورو به دولت کی‌یف کمک تسلیحاتی کرده‌اند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، امروز (۱۱ بهمن) گفت که کشورهای عضو این اتحادیه از سال ۲۰۲۲ تا پایان ۲۰۲۳ در مجموع ۲۸ میلیارد یورو به اوکراین کمک تسلیحاتی کرده‌اند.

به نوشته وبگاه روسیا الیوم، بورل گفت که کمک‌های تسلیحاتی به دولت کی‌ِف در حال افزایش است و پیش‌بینی می‌شود که فقط در سال جاری به میزان ۲۱ میلیارد یورو برسد.

در این راستا مسکو طی یادداشتی به کشورهای عضو ناتو، به این میزان کمک‌های تسلیحاتی اعتراض کرده است؛ مقامات مسکو می‌گویند که کشورهای غربی به مرور در حال ورود مستقیم به جنگ اوکراین هستند.

به عقیده روسیه، گسیل گسترده سلاح به اوکراین نه تنها به تحقق صلح منجر نمی‌شود، بلکه به طولانی‌تر شدن جنگ و تخریب بیشتر اوکراین می‌انجامد.

از سوی دیگر «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه سه شنبه شب به وقت تهران گفت که اتحادیه اروپا باید به حمایت از اوکراین ادامه دهد.

رئیس جمهور فرانسه در نشست خبری مشترک با «اولف کریسترسون» نخست وزیر سوئد در «استکهلم» گفت: «اتحادیه اروپا باید در کنار اوکراین بایستد و به همراهی مردم اوکراین از نظر اقتصادی، مالی، نظامی، تجهیزات و آموزش ادامه دهد.»

وی ادامه داد: «ما یک هدف راهبردی داریم. روسیه نباید پیروز شود.»

در این میان با وجود این مقدار کمک‌ها، «والری فدوروویچ زالوژنی» فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین به شکست ضد حمله این کشور علیه روسیه اعتراف کرده و گفته است که نیروهای تحت امر او موفق به دستیابی به موفقیت واقعی در جبهه نشده‌اند و همه محاسبات اشتباه بود.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1656344

مهمترین اخبار ایران و جهان: