نیوز سیتی!
09 بهمن 1402 - 12:00

"نانوربات‌ها" تومورهای مثانه را تا ۹۰ درصد در موش‌ها کاهش دادند

محققان نانوماشین‌های کوچکی را که توسط اوره موجود در ادرار به حرکت در می‌آیند و می‌توانند دقیقاً تومور را هدف قرار می‌دهند، آزمایش کردند و در موش‌ها به موفقیت ۹۰ درصدی در نابودی تومورها دست‌ یافتند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، محققان نانوماشین‌های کوچکی را که توسط اوره موجود در ادرار به حرکت در می‌آیند و با رادیوایزوتوپ‌هایی که با خود حمل می‌کنند به تومورها حمله می‌کنند مورد آزمایش قرار دادند و در موش‌ها به موفقیت 90 درصدی در نابودی تومورها دست‌یافتند.

این نانوربات‌های کوچک از یک کره متخلخل ساخته شده از سیلیس تشکیل شده‌اند. سطوح آنها دارای اجزای مختلف با عملکردهای خاص است. این مطالعه راه را به منظور معرفی درمان‌های جدید و کارآمدتر برای سرطان مثانه می‌گشاید.

سرطان مثانه یکی از بالاترین میزان بروز در جهان را دارد و چهارمین تومور شایع در مردان است. علی‌رغم میزان مرگ و میر نسبتاً پایین، تقریباً نیمی از تومورهای مثانه در عرض پنج سال دوباره ظاهر می‌شوند و نیاز به نظارت مداوم بیمار دارند. مراجعه‌های مکرر به بیمارستان و نیاز به درمان‌های مکرر باعث می‌شود که این نوع سرطان به یکی از گران‌ترین و پرهزینه‌ترین درمان‌ها نیازمند باشد.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1653088

مهمترین اخبار ایران و جهان: