نیوز سیتی!
02 بهمن 1402 - 22:58

سازمان ملل متحد: آمریکا نمی‌تواند جلوی تهیه تجهیزات بحران را بگیرد

رئیس آمادگی پاسخگویی دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد گفت:طبق قطعنامه ۲۶۶۵ ملل متحد کلیه برنامه های کمک بشردوستانه از هرگونه تحریم معاف هستند و تحریمهای آمریکا نمی تواند جلوی عملیات بانکی و تهیه تجهیزات در مواقع اضطرار را بگیرد.

به گزارش گروه رفاه اجتماعی خبرگزاری فارس، خانم "بیرگیت ولت" روز یکشنبه در نشست با "نژاد جهانی" معاون فنی و هماهنگی بازسازی و بازتوانی سازمان مدیریت بحران کشور، ضمن ارزیابی مثبت از روابط جمهوری اسلامی ایران و سازمان ملل متحد بخصوص دفتر منطقه ای اوچا گفت: این دفتر در تلاش است ضعفهای خود را اصلاح و نقشه راهی برای شرایط اضطراری داشته باشد.

خانم ولت، گفت: ماهیت وجودی دفتر اوچا به عنوان هماهنگ کننده در شرایط اضطراری با درخواست دولت برای ورود نیروها و امکانات خارجی است.

وی افزود: ما می خواهیم یک برنامه آمادگی و چگونگی ایجاد آن با در نظر گرفتن قوانین جمهوری اسلامی ایران و قوانین بین المللی جهت پاسخ سریع در حوادث را توسعه دهیم و این نیازمند همکاری و گفتگوی بیشتر است.

رئیس آمادگی پاسخگویی دفتر منطقه ای OCHA در امور بشر دوستانه گفت: طبق قطعنامه ۲۶۶۵ ملل متحد کلیه برنامه های کمک بشردوستانه از هرگونه تحریم معاف هستند و تحریمهای آمریکا نمی تواند جلوی عملیات بانکی و تهیه تجهیزات در مواقع اضطرار را بگیرد.

وی گفت: ما آمادگی داریم جهت اجرای مشترک برنامه در جهت رفع تحریم های بین المللی در شرایط بحران با در نظر گرفتن ظرفیت های ملی و بین المللی همکاری داشته باشیم.

در این جلسه "نژاد جهانی" معاون  فنی و هماهنگی بازسازی و بازتوانی سازمان مدیریت بحران کشور نیز ضمن تشکر از حضور خانم ولت در سازمان مدیریت بحران کشور گفت: دفتر منطقه ای اوچا از سازمانهایی است که ایران همکاری خوبی در زمینه بشردوستانه با آن داشته است.

جهانی گفت: جمهوری اسلامی هیچگاه مسائل بشردوستانه را به  مسائل سیاسی گره نمی زند و بدون هیچگونه موضعگیری سیاسی در جهت رفع نیازهای نیازمندان در حوادث طبیعی بین المللی تلاش می کند.

معاون فنی و هماهنگی بازسازی و بازتوانی افزود: برخلاف نگاه ایران، نظام بین الملل در حوادث طبیعی با اعمال تحریمهای ظالمانه باعث تعلل در کمک های بشردوستانه حتی کمک هموطنان خودمان در کشورهای دیگر شدند.

وی گفت: سازمان مدیریت بحران هم مانند اوچا یک سازمان هماهنگ کننده است و با توجه به قانون سازمان اهداف ، وظایف و تکالیف کاملی جهت مدیریت بحران در شرایط اضطراری پیش بینی شده است.

جهانی ابراز امیدواری کرد توسعه همکاری با مبادله تجربیات و دانش و همکاری در برنامه های اینساراگ و میرا (گروه مشورتی بین‌المللی جستجو و نجات) باعث کاسته شدن از مشکلات بعد از حوادث و برآوردن نیاز حادثه دیدگان گردد.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1646400

مهمترین اخبار ایران و جهان: