نیوز سیتی!
11 دی 1402 - 00:01

اضافه شدن ۱۶ هزار تخت بیمارستانی در 2 سال اخیر

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر لزوم ایجاد بانک ایده پردازی در مراکز تحقیقاتی، تفکر و نوآوری را از ملزومات و مقدمات پژوهش، عنوان کرد.

 به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری فارس، بهرام عین اللهی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در نشست هم اندیشی و تقدیر از پژوهشگران برتر حوزه پژوهش کشور و رونمایی از چهار داروی جدید با فناوری پیشرفته، با اشاره به دستاوردهای شاخص حوزه سلامت در سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: پیشرفت هایی که در حوزه سلامت حاصل شد، شعار و ادعا نیست، بلکه همگی واقعیت داشته و مستند است؛ برای مثال، در ابتدای انقلاب، شاخص امید به زندگی ۵۶ سال بود و اکنون به ۷۶ سال رسیده است.
 
ارتقای شاخص های بهداشتی در کشور
 
وی افزود: همچنین، مرگ و میر نوزادان از ۳۲ در هزار به ۸ در هزار، مرگ و میر مادران باردار از ۲۵۵ در ۱۰۰ هزار به ۲۵ در ۱۰۰ هزار تولد زنده و مرگ و میر کودکان از ۲۵ در هزار به ۱۴ در هزار تولد زنده رسیده است.
 
عین اللهی با بیان اینکه کنترل و پیشگیری از بیماری های واگیر از جمله بیماری کرونا در کشورمان موفقیت آمیز بوده است، ادامه داد: شبکه های بهداشتی در کشورمان توسعه پیدا کرده است و اکنون ۱۸ هزار خانه بهداشت و مرکز بهداشتی در کشور داریم.

 وزیر بهداشت، افزایش دسترسی مردم به خدمات پیشرفته سلامت در اقصی نقاط کشور و توسعه کمّی و کیفی نظام آموزش و پژوهش در راستای پاسخگویی به نیاز جامعه را از جمله دستاوردهای حوزه سلامت برشمرد و گفت: هدف اصلی ما ایجاد نظام پیشرفته سلامت در نظام تمدن نوین اسلامی است.
 
وی با اشاره به برنامه عدالت و تعالی نظام سلامت، عنوان کرد:  از ارکان این برنامه تاکید بر رشد پژوهش ها است.
 
عین اللهی با تاکید بر رشد پژوهش‌ های پزشکی در ۲ سال اخیر، ادامه داد: در این مدت ۱۶ هزار تخت بیمارستانی به مراکز بهداشتی افزوده شد، همچنین ایجاد ۲ هزار مرکز بهداشتی، نصب ۲۸۰ دستگاه پیشرفته پزشکی در اقصی نقاط کشور، پیشرفت بیش از ۹۰ درصدی پرونده الکترونیک سلامت، بیمه همگانی سلامت، طرح سلامت خانواده و برنامه ها و طرح های مرتبط با جوانی جمعیت نیز پیگیری و اجرا شده است.

وی با بیان اینکه مشارکت خیّرین سلامت نیز با رشد ۷۵ درصدی همراه بوده است، گفت: در سال گذشته، ۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان از سوی خیّرین سلامت برای توسعه پروژه های حوزه سلامت کشور صرف شد.
 
تاکید بر خودکفایی و تکیه بر تولید داخل/ لزوم حرکت به سمت دانشگاه های نسل سوم و چهارم
 
عین اللهی با تاکید بر خودکفایی و تکیه بر تولید داخل، خاطرنشان کرد: باید به سمت دانشگاه های نسل سوم و چهارم حرکت کنیم.
 
وی گفت: در دانشگاه های علوم پزشکی کشور، ۲۲ هزار عضو هیأت علمی فعالیت دارند که ۴۸ درصد استادان آن  را زنان تشکیل می دهند و  می توان گفت شاخص خوبی در رشد علمی و بالندگی بانوان دانشمند کشورمان محسوب می شود.

وی با اشاره به این که زیرساخت ‌های مناسبی در کشور در حوزه سلامت وجود دارد، خواستار انجام پژوهش‌ های عالمانه و کسب یافته‌ های جدید علمی شد و افزود: پژوهش های علمی باید منحصربفرد، تازه و به دور از تقلید باشند. 

وی تاکید کرد: محیط های آزمایشگاهی و کتابخانه ‌ای در دانشگاه ها باید زمینه‌ ساز پژوهش باشند و اطلاعات علمی مورد نیاز دانشجویان در همه زمینه‌ ها در دسترس آنان باشد.
 
لزوم به روز رسانی منابع و اطلاعات علمی

وزیر بهداشت در ادامه تاکید کرد: از وظایف اصلی رؤسای دانشگاه های علوم پزشکی، به روزرسانی منابع و اطلاعات علمی است .همچنین پیش بینی اتاق فکر در مراکز تحقیقاتی، الزامی است؛ زیرا ایده پردازی، مقدمه پژوهش است و برای ایجاد آن لازم لازم است بانک ایده پردازی ایجاد شود.

عین اللهی با اشاره به اهمیت روش ‌های پژوهش، ادامه داد: پژوهش غیر روشمند اعتبار ندارد، بلکه راه و روش پژوهش است که به آن اعتبار می دهد و محققان و پژوهشگران باید به دنبال کشف دانش جدید باشند.
 
 
فعالیت ۸۵۰ مرکز تحقیقاتی در کشور 

وزیر بهداشت به اهمیت خلاقیت و نوآوری اشاره کرد و گفت: در کشور ۸۵۰ مرکز تحقیقاتی داریم که لازم است این مراکز "خلاقیت و نوآوری" را در اولویت قرار دهند، زیرا شاخص ارزیابی این مراکز، سنجش دو مولفه مذکور خواهد بود.

وی افزود: شاخص دیگر این است که پژوهش ها منطبق بر نیاز جامعه انجام شوند. 

عین اللهی گفت: در حوزه پژوهش به تشکیلات چابک، جهادی و فعال نیاز داریم و ورود دانشجویان علاقه‌ مند به مراکز تحقیقاتی، نقطه عطفی در حوزه پژوهش محسوب می شود.

وزیر بهداشت ادامه داد: ما امروز در مراکز تحقیقاتی به جهش علمی نیاز داریم که با ایده پردازی، خلاقیت و نوآوری میسر می شود. 
 
تاکید بر لزوم همگرایی، هم افزایی و همتاپروری در مراکز تحقیقاتی

وزیر بهداشت ضمن تاکید بر لزوم همگرایی، هم افزایی و همتاپروری در مراکز تحقیقاتی، تصریح کرد:  موضوع مهمی که امروزه در بسیاری از دستگاه ها مطرح است، این است که منابع مالی را وارد حوزه پژوهش، دانش پروری و فعالیت های دانش بنیان کنیم.
وی ضمن تاکید بر بهره وری مراکز تحقیقاتی، گفت: مراکز تحقیقاتی باید ماموریت گرا باشند و براساس آمایش سرزمین به پژوهش بپردازند.
 
لزوم تهیه نقشه علمی جامع تحقیقات در کشور

 وزیر بهداشت با اشاره به لزوم تهیه نقشه علمی جامع تحقیقات در کشور، اظهار کرد: باید ایده های نوآورانه به محصول تبدیل شوند و مراکز شتابدهنده با کمک نیروهای مردمی افزایش یابند.
 وی گفت: در دولت مردمی، ۵ پارک علمی فناوری سلامت و ۱۱ مرکز نوآوری سلامت ایجاد شده است.
  عین اللهی ضمن تاکید بر تجمیع مراکز تحقیقاتی افزود: باید تهدیدات حوزه سلامت در کشور شناسایی شوند و هر دانشگاهی  در منطقه خود این موضوع را پیگیری کند. 
 وزیر بهداشت با تاکید بر رفع موانع تجاری سازی تولیدات شرکت های دانش بنیان، گفت: تاکنون ۵۰۸۰ محصول سلامت محور تولید شده که از این میزان ۱۳۰۳ محصول وارد بازار شده است.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1622444

مهمترین اخبار ایران و جهان: