نیوز سیتی!
20 دی 1402 - 08:21

ورزش بیماران خاص در چهارمحال و بختیاری با کمبود امکانات مواجه است

رئیس هیأت ورزش بیماران خاص و پیوند اعضا چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه ورزش بیماران خاص در استان با کمبود امکانات مواجه است، گفت: با این وجود ورزشکاران این حوزه از ابتدای امسال تا کنون 16 مدال رنگارنگ کسب کرده‌اند.

عباس کریمی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در شهرکرد گفت: هم‌اکنون نزدیک به ۶۰ ورزشکار پیوند اعضا و دارای بیماری‌های خاص در ‌چهارمحال و بختیاری فعال هستند.

رئیس هیأت ورزش بیماران خاص و پیوند اعضا چهارمحال و بختیاری افزود: متاسفانه این هیأت حتی در حد آماتور امکانات و تجهیزات ندارد در حالی که فعالیت‌های ورزشی ۶ گروه هدف شامل تالاسمی، پیوند اعضا، هموفیلی، همودیالیز، دیابت و ام‌ اس را دنبال می‌کند.

 

کسب ۶ مدال قهرمانی کشور توسط بانوان پیوند اعضا چهارمحال و بختیاری

هیأت ورزشکاران خاص و پیوند اعضا هیچ گونه درآمدی ندارد

وی ادامه داد: نزدیک به ۶۰ ورزشکار خانم و آقا بیمه شده و تحت پوشش این هیأت قرار دارند اما متاسفانه دلیل آمار پایین بیمه‌شدگان این است که ورزشکاران بیماران خاص برای ناشناس ماندن، بیمه ورزشی خود را به اسم سایر رشته‌های ورزشی می‌گیرند.

کریمی عنوان کرد: متاسفانه به دلیل خرده فرهنگ‌های غلطی که وجود دارد، بیماران خاص تمایل دارند ناشناس بمانند و اکثراً ارتباطشان را با جامعه کمرنگ یا قطع می‌کنند، به طوری که بعضی از آن‌ها جز پدر و مادر شخصی دیگر از بیماریشان مطلع نیست به همین خاطر آمار ورزشکاران بیماران خاص پایین است و جذب این قشر از ورزشکاران با سختی و مشقت بسیاری انجام می‌شود.

 

 

قهرمانی آقایان ورزش بیماران خاص در مسابقات دو و میدانی

 وی با اشاره به حضور ورزشکاران دارای بیماری خاص در تیم ملی و لیگ‌های برتر کشوری، اضافه کرد: به طور مثال اقدامات مربوط به جذب ورزشکار، پرداخت هزینه بیمه ورزشی، آموزش و تمرین ورزشکاران در اماکن ورزشی را هیأت انجام می‌دهد.

رئیس هیأت ورزش بیماران خاص و پیوند اعضا چهارمحال و بختیاری عنوان کرد: این هیأت از نظر درآمدزایی متاسفانه هیچ حقوقی نداشته و وابسته به دیگر هیات‌های ورزشی است، برای مثال ورزشکاران رشته دارت باید از سالن و تجهیزات دیگر انجمن‌های ورزشی استفاده کنند یا در رشته تیراندازی از سالن تیراندازی هیات تیراندازی استفاده می‌کنیم چرا که این هیأت هیچ‌ گونه امکانات و تجهیزاتی ندارد.

وی افزود: در صورتی که هیأت‌های ورزشی بیماران خاص دیگر استان‌ها یک سالن سرپوشیده اختصاصی تحت مالکیت خود دارند و با استفاده از همان سالن درآمدزایی کرده و هزینه‌های جاری هیأت و اعزام به مسابقات را پرداخت می‌کنند.

کسب ۱۶ مدال کشوری توسط ورزشکاران استان

کریمی با اشاره به کسب ۱۶ مدال کشوری توسط ورزشکاران استان طی سال جاری، گفت: اگر ساخت سالن سرپوشیده اختصاصی برای این ورزشکاران از سوی مسوؤلان و متولیان ورزش استان در دستور کار قرار می‌گرفت مشکل اعزام ورزشکاران به مسابقات مرتفع می‌شد.

وی با اشاره به روند استعداد‌یابی در این هیأت ورزشی، گفت: ورزشکار معمولی که درصدد انتخاب رشته ورزشی است ابتدا بر اساس استعداد و علاقه رشته ورزشی را انتخاب می‌کند، ولی در بین ورزشکاران خاص اولویت استعداد و علاقه نیست و متناسب با بیماری که دارند انتخاب رشته برایشان محدود می‌شود‌.

رئیس هیأت ورزش بیماران خاص و پیوند اعضا چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: در خصوص ورزش بیماران خاص تنها گروهی که مسابقات جهانی دارند فقط گروه پیوند اعضا است.

وی در پایان خاطر‌نشان کرد: گروه‌های پیوند اعضا شامل پیوند کلیه، پیوند مغز استخوان، پیوند قلب، پیوند روده، پانکراس و کبد است.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1632688

مهمترین اخبار ایران و جهان: