نیوز سیتی!
24 دی 1402 - 16:24

یادداشت| لزوم حرکت جریان جهاد تبیین از مرحله پدافندی به آفندی

سید محسن بنی فاطمی، مداح معروف قمی در یادداشتی با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری بر جهاد تبیین در دیدار با مداحان تصریح کرد: در جهان تبیین، فقط عکس‌العمل نشان دادن جبهه حق را خسته می‌کند، باید به مرحله عمل و پیش‌دستی برسیم، در موضوعات مختلف داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی باید فعال شد و قدرت خطرپذیری و ریسک کردن را بالا ببریم و شجاعانه آفند کنیم چون عقبه قدرتمند اعتقادی، فرهنگی و تاریخی داریم، پس نباید منتظر باشیم تا رخدادی به وقوع بپیوندد و بعد دفاع کنیم.

خبرگزاری فارس از قم _ سید محسن بنی فاطمی: مدتی بعد از ابلاغ بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در ۲۲ بهمن سال ۱۳۹۷ توسط رهبر انقلاب که درواقع سند راهبردی آینده انقلاب اسلامی بود، ایشان در تاریخ ۱۷ مهر ۱۴۰۰ در دیدار دانشجویان یک حکم عمومی برای همه دوستداران انقلاب اسلامی تحت عنوان جهاد تبیین صادر کردند.

اگرچه بحث روشنگری از ابتدای شروع انقلاب اسلامی در بیان بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی و دیگر مسئولین نظام خصوصاً مقام معظم رهبری مطرح شده بود ولی اینک با تأکید و توجه ویژه رهبر انقلاب به‌عنوان یک مطالبه و یک عمل جهادی از آحاد ملت درخواست شد و درواقع «هل من ناصر ینصرنی» در موضوع جهاد تبیین از حنجره نائب امام زمان شنیده شد و وظیفه‌ای مهم را بر دوش همگان قرار داد.

بعد از گذشت حدود ۲ سال و رخ دادن اتفاقات بسیار مهم درصحنه داخلی کشور و نیز اتفاقات بین‌المللی خصوصاً در منطقه غرب آسیا و ماجرای طوفان الاقصی و بروز و ظهور نشانه‌های نظم نوین جهانی و بمباران شدید رسانه‌ای علیه جمهوری اسلامی و دستاوردهای آن و نیز آشکار شدن تغییرات نسلی در جامعه در ۱۳ دی‌ماه ۱۴۰۲ و در سالروز شهادت شهید حاج قاسم سلیمانی و روز میلاد حضرت زهرا(س) مقام معظم رهبری در دیدار با جمعی از ستایشگران و مداحان حکم مأموریت جهاد تبیین را که به صورت عمومی برای همه دوستداران انقلاب اسلامی در دو سال پیش مطرح کرده بودند اینک با تأکید بیشتر و به طور خاص برای جامعه ستایشگری صادر کرده از جامعه مداحان این امر مهم و اساسی را طلب کردند.

دیدار جمعی از مداحان با رهبر انقلاب اسلامی

ایشان در این دیدار فرمودند: «امروز بار جهاد تبیین بر دوش شما مداحان است» که عبارتی بسیار عمیق و رسالتی مهم برای جامعه ستایشگری تلقی می‌شود.

به‌راستی مقام معظم رهبری چه ظرفیتی در جامعه مداحی ملاحظه کردند که این بار مهم را بر دوش این جماعت نهادند؟ کافیست که در منظومه فکری حضرت آقا به این جمله برسید تا پاسخ خود را دریابید؛ ایشان درجایی فرمودند: «هنر مداحی و موجودیتی بنام هیئت جزو مهم‌ترین بخش‌های قدرت نرم جامعه اسلامی است، قدرت نرم از قدرت سخت نافذتر و مؤثرتر است».

لذا با حکم خاص مقام معظم رهبری جامعه ستایشگری به‌عنوان پیش‌قراولان جهاد تبیین و افسران جنگ نرم در این نبرد سهمگین برگزیده شدند.

رسالت دفاع از انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن و رسوا کردن منافقان و دشمنان چه در داخل و چه در خارج و با توجه به جنبه معنوی و اجتماعی مداحان اهل‌بیت قطعاً رسالتی بزرگ و درخور توجه است که از طرف نائب امام زمان به دوش جامعه ستایشگری نهاده شده است؛ لازم به ذکر است که جامعه ستایشگری در طول سال‌های انقلاب اسلامی و در فتنه‌های مختلف سرافرازانه به بهترین وجه درخشیده و اجازه نفوذ دشمنان را به بدنه خود نداده و هر جا که بویی از تلاش دشمنان در ساختار خود حس کرده با قدرت و سرعت و صلابت عمل کرده و نقشه بدخواهان را خنثی کرده است.

سردار دل‌ها شهید حاج قاسم سلیمانی هم در فرازی از وصیت‌نامه خود می‌فرماید: «جمهوری اسلامی، مرکز اسلام و تشیّع است؛ امروز قرارگاه حسین بن علی، ایران است؛ بدانید جمهوری اسلامی حرم است و این حرم اگر ماند، دیگر حرم‌ها می‌مانند؛ ا گر دشمن این حرم را از بین برد، حرمی باقی نمی‌ماند، نه حرم ابراهیمی و نه حرم محمّدی(ص)».

یعنی هرکس مشتاق دفاع از حرم بود و هست، اینک این گوی و این میدان دفاع از جمهوری اسلامی، بسم‌الله.

* معنای جهاد تبیین

معنای خاص جهاد یعنی تقابل و مبارزه با دشمن همراه با ازجان‌گذشتگی و ایثار و معنای تبیین یعنی بیان حقیقت و آشکار کردن آن،  فلذا جهاد تبیین به معنای تلاش مجاهدانه همراه با ایثار در بیان حقیقت است.

در حقیقت قرآن کریم اصلی‌ترین نقش را در بیان حقایق دارد، جای‌جای قرآن پر است از بیان حقایق و روشنگری جبهه حق و افشاگری جبهه باطل و منافقان، دلیل اصلی ضدیت جبهه شیطان از ابتدا با کلام‌الله مجید همین روشنگری و افشاگری قرآن کریم است.

لذا یکی از نام‌های قرآن،  بیان است که می‌فرماید «هذا بیان للناس»؛ از طرفی هدف از ارسال رسل و برانگیخته شدن پیامبران الهی نیز تبیین و روشنگری و به دنبال آن هدایت است.

زحمات طاقت‌فرسا و مبارزه همه ائمه اطهار(ع) و زهرای مرضیه(س) که منجر به شهادت این انوار الهی شد، همه در راستای جهاد تبیین بود؛ این ذوات مقدسه همگی شهید راه جهاد تبیین هستند و حادثه عاشورا و ماجرای سرخ کربلا جلوه تام و تمام جهاد تبیین بر تارک تاریخ است و انقلاب اسلامی هم نتیجه تبیین گسترده و عمیقی بود که حضرت روح‌الله روحی فداه و یاران خالص و با عزم و اراده‌اش مجاهدانه انجام دادند و علت اصلی دشمنی مستکبران با این نظام الهی دقیقاً همین است، چون جهاد تبیین باعث رسوایی شیاطین عالم و در رأس آن‌ها شیطان بزرگ آمریکای جنایتکار است.

با توجه به اهمیت موضوع جهاد تبیین،  نکاتی که به ذهن می‌رسد ارائه می‌گردد:

* نکته اول

جهاد تبیین بدون در نظر گرفتن منظومه فکری امامین انقلاب امکان‌پذیر نیست.

جهادگران این جهاد عظیم با مراجعه به وصیت‌نامه حضرت امام و سخنرانی‌های ایشان به‌عنوان بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی و همچنین سخنرانی‌های مقام معظم رهبری در طول این چهل سال می‌توانند توشه‌ای ارزشمندی در اختیار داشته تا این مسیر را به بهترین وجه طی کنند، دو کتاب هم‌رزمان حسین و انسان ۲۵۰ ساله که شامل سخنرانی‌های حدود ۵۰ سال پیش مقام معظم رهبری است می‌تواند به دریافت منظومه فکری ایشان کمک شایان کند.

* نکته دوم

در چند ساله اخیر رهبر معظم انقلاب روی مفاهیم دیگری نیز تأکید کرده‌اند، ازجمله: تحول، کار فرهنگی، گفتمان سازی، کرسی‌های آزاداندیشی، نقد منصفانه، مطالبه گری، جنبش دانشجویی، توجه به اقتصاد کلان، رونق تولید  و ایجاد اشتغال.

باید توجه داشت که تبیین را در کنار این‌ها و در سایه‌سار بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی دید و گرنه هرگز نگاهمان جامع و کامل نخواهد بود.

تبیین مقدمه تحول و اصلاح و دیگر مسائل مهم کشور است، چراکه با تبیین مردم دلگرم شده و آگاهانه در جهت رشد انقلاب و کشور قدم بر خواهند داشت و بیانیه گام دوم هم‌افق نگاه ما را به سمت قله‌ها مشخص می‌کند.

درواقع تبیین مردم را درصحنه نگه‌داشته و تهدیدات دشمن را نقش برآب می‌سازد؛ یکی از امتیازات انقلاب اسلامی مردمی بودن آن است، کشور ما تنها کشور بر روی زمین است که خود مردم به شکل اداره آن رأی داده‌اند که جمهوری اسلامی باشد.

* نکته سوم

هر چقدر این جهاد تبیین در مقام عمل به نقطه کمال و فعلیت خود نزدیک‌تر شود عملیات رسانه‌ای و روانی دشمن هم شدیدتر خواهد شد و از لحاظ کمیت و کیفیت و ترفندها، سیر تهاجمی بیشتری خواهد داشت.

تأسیس شبکه‌ها که الآن به حدود ۴۰۰ شبکه رادیویی و تلویزیونی فارسی‌زبان رسیده است و نیز روش‌های پیچیده هدایت اذهان عمومی از طریق فضای مجازی، فیلم‌ها، سریال‌ها و بازی‌های کامپیوتری و موبایلی، همه و همه نشان‌دهنده فشار فزاینده و البته پرهزینه دشمن بر سازه نوپای انقلاب اسلامی است، چون این سازه به‌سرعت به سمت تمدن شدن درحرکت است بعون الله العظیم.

* نکته چهارم

نکته بسیار مهم در بحث جهاد تبیین این است که برای فهم دقیق تبیین، جایگاه و شکل اجرای آن باید به نقطه مقابل آن توجه بیشتری کرد که آن ابهام، احتجاب و پرده افکنی است؛ محیط ابهام و غبارآلود میدان تاخت‌وتاز دشمن در تحریف و فریب دادن نسل جوان است، ایجاد شبهات و عدم پاسخگویی مناسب دستگاه‌های مختلف و بهنگام عمل نکردن در حوزه فرهنگ و دین زمینه مناسب برای تحرکات شیطانی خواهد بود.

درواقع عدم شفافیت در مسائل مختلف سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی سم مهلک جهاد تبیین است، امروز برنده در میدان رسانه روایت اول است که ما از آن عقب‌افتاده‌ایم.

نقاط پر ابهام در حوزه‌های مختلف فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و دینی باید به‌سرعت شناخته‌شده و رفع ابهام شود و با قدرت کامل اطلاع‌رسانی شود، به طور مثال موضع عمل‌گرای نظام اسلامی در مورد اصل حجاب، مجازات ساختارشکنان حجاب، میزان و شکل فعالیت و حضور بانوان در عرصه‌های ورزشی، فرهنگی و سیاسی و اقتصادی، روشن کردن خطوط قرمز فضای مجازی، مشخص کردن استانداردهای جذب و دفع در ساختارهای سیاسی و فرهنگی، بانکداری بدون ربا، بستن فضاهای رانتی در همه حوزه‌ها، شکل انعکاس یا عدم انعکاس تجمل و مدرنیته در رسانه ملی، شفاف‌سازی بحث وضعیت تغذیه ملی و... .

در این زمینه عده‌ای که خود را در حوزه‌های مختلف مرتبط با دفتر رهبری می‌دانند گاهی مبهم‌گویی‌هایی را از نظرات رهبری مطرح می‌کنند که محل مناقشه می‌شود،  به طور مثال در مورد همین مداحی موضوعاتی مثل استودیو خوانی، شور خوانی، برهنه شدن، نظرات پیرامون سرود و موسیقی و هیئت سکولار

* نکته پنجم

جهاد تبیین به تشخیص رهبر معظم انقلاب یک ضرورت گذار تاریخی و یا به‌اصطلاح یک پیچ تاریخی است که جایز نیست به روال گذشته در این مسیر طی طریق کرد؛ قدرت، سرعت و دقت در این پروژه عظیم نیاز به پیشرانه‌های به‌روزتر دارد بدین منظور با تدبیر رهبر حکیم انقلاب استفاده از ظرفیت پرانگیزه جامعه ستایشگری که عمدتاً جوان و انقلابی هستند به‌عنوان شتاب‌دهنده این حرکت عظیم باید استفاده شود.

* نکته ششم

نکته بسیار اساسی در بحث جهاد تبیین ارتباط جدی جهادگران با عموم مردم به صورت چهره به چهره و رفت‌وآمد با توده‌ها و افکار مختلف است حتی مخالفین؛ اثر شنیدن درد دل‌های مردم و هم دردی با ایشان و حتی شنیدن انتقادهای تند آن‌ها و کمک به سبک کردن دل‌های آنان بسیار ارزشمند است که از آن با عنوان هنر شنیدن یاد می‌کنیم.

گاهی لازم نیست حتی جواب بدهیم فقط گوش کنیم و سنگ صبور باشیم با رویکرد توجه به جذب نه خدای‌ناکرده دفع.

باید توجه داشت که جهاد تبیین قطعاً به جذب حداکثری می‌انجامد اما باید دانست که تبیین حقیقت علاوه بر هزینه‌های مادی هزینه معنوی و حتی حیثیتی هم دارد.

* نکته هفتم

در حرکت عظیم جهاد تبیین باید به نقطه جبهه سازی و سپس جریان سازی و درنهایت قله رفیع همگان سازی برسیم.

دردهای مشترک، هدف‌گذاری‌های مشترک، کنش‌های مشترک، واکنش‌های مشترک، ابزار مشترک و حرف‌های مشترک ما را به موضع‌گیری‌های جریانی و قوی و هماهنگ سوق می‌دهد،  فلذا نیاز به یک شبکه ارتباطی چابک ضروری به نظر می‌رسد.

* نکته هشتم

در جهاد تبیین فقط نباید نقش پدافندی داشت، بلکه گاهی باید نقش آفندی داشت.

فقط عکس‌العمل داشتن جبهه حق را خسته می‌کند،  باید به مرحله عمل و پیش‌دستی برسیم، در موضوعات مختلف داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی باید فعال شد و قدرت خطرپذیری و ریسک کردن را بالا ببریم و شجاعانه آفند کنیم چون عقبه قدرتمند اعتقادی، فرهنگی و تاریخی داریم، پس نباید منتظر باشیم تا رخدادی به وقوع بپیوندد و بعد دفاع کنیم؛ باید ارزش‌ها و امتیازها و توفیقات انقلاب اسلامی و کشورمان را به رخ جهانیان بکشیم.

* نکته نهم

 برای یافتن روش‌های جهاد تبیین ابتدا پاسخ به چند سؤال ضروری خواهد بود.

1. چیستی هویت و ماهیت خودمان؛

2. بررسی امکانات و ابزارهای خودمان؛

3. چیستی هویت و ماهیت دشمن؛

4. بررسی امکانات و ابزارهای دشمن.

در مورد چیستی هویت و ماهیت خودمان و جایگاه نظام اسلامی، در حوزه نظری کارهای خوبی شده است ولی این کارهای رویکرد آفندی و آرایش جنگی ندارد درحالی‌که موضوع کار ما جهاد است.

 همچنین در زمینه ارائه و معرفی همین کارها  به جامعه و خصوصاً نسل جوان ضعف احساس می‌شود.

 در حوزه روش‌ها نیز نیازمند تحول جهادی و انقلابی هستیم درواقع امکانات ما و تکنولوژی ما در این زمینه به‌روز نیست‌.

اما نقطه قوت ما آنجاست که برد ادراکی در این میدان با جبهه‌ای است که ظرفیت منطقی و قوت استدلال و حقانیت دارد این دقیقاً نقطه‌ضعف دشمن است چون جبهه دشمن از موارد فوق تقریباً تهی است.

* نکته دهم

در روزگاری که رسانه نقش بسیار مهمی در هدایت اذهان عمومی دارد فهم رسانه و ارتباط با رسانه نیاز جهادگران عرصه ستایشگری است؛ جریان انقلابی باید تحولی انقلابی با موضوع تبیین را در حوزه رسانه تجربه کند.

بدیهی است که موضوع رسانه اعم از مجازی و غیر آن است، حضور مؤثر، بهنگام و نقطه زن ضرورتی اجتناب‌ناپذیر برای ستایشگران جهادگر است.

ضعف این بخش هم در بحث سخت‌افزار و هم بخش نرم‌افزار کاملاً مشهود است، دستیابی به اینترنت ملی و بالا بردن توانایی‌های درگاه‌های بومی در شبکه‌های اجتماعی نیاز ضروری و فوری این بخش است.

به نظر می‌رسد در بحث رسانه ملی نیاز به یک کار مدیریتی قوی و علمی و درنهایت چابک سازی و تصفیه نیروی انسانی گریز ناپذیر است.

* نکته یازدهم

گاهی در جهاد تبیین و همدردی با مردم، همراهی در نقد پیش می‌آید و لذا مطالبه گری تولید می‌شود  نکته مهم اینجاست که دراین‌ارتباط لطیف جهاد تبیین، با نقد و مطالبه گری اسیر احساسات و تندروی‌ها نشویم و پا را از انصاف خارج نکنیم، به‌گونه‌ای نباشد که خط قرمزها زیر سؤال برود، همان نگرانی حضرت آقا که فرمودند «مواظب باشید جریان عدالت‌خواه و مطالبه گر رادیکال نشود» در اینجا هم صدق می‌کند،  جهادگر بداند که خود نیز خواسته یا ناخواسته در معرض بمباران‌های فکری و رسانه‌ای دشمن است.

* نکته دوازدهم

هدف دشمن تبدیل عملیات روانی به عملیات میدانی است تمام این سیاه نمایی‌ها، نفرت پراکنی‌ها، یاس آفرینی‌ها، تشویش‌ها و اعتماد زدایی‌ها را نباید تنها یک جنگ روانی برای القای یک سلسله پیام‌ها در ذهن مخاطب دانست بلکه فرایند مذکور که در لباس یک عملیات رسانه‌ای محقق می‌شود در عین اینکه خود یک هدف است وسایل و ابزاری برای هدف اصلی‌تر یعنی ایجاد آشوب و برهم زدن نظم اجتماعی می‌باشد، می‌تواند بسیار خسارت‌بار و سنگین برای انقلاب اسلامی تمام شود.

توجه به جنگ روانی دشمن و زمین بازی جنگ ترکیبی که آن را طراحی کرده نیاز ضروری جهادگر میدان سخت جهاد تبیین است.

باید دانست دشمن استاد تحریف حقایق است که با هم این دو آیه از قرآن کریم را مرور می کنیم:

1. آیه ۴۶ سوره نسا

مِنَ الَّذِینَ هَادُوا یُحَرِّفُونَ الْکَلِمَ عَنْ مَوَاضِعِهِ

2. آیه ۷۵ سوره بقره

فَرِیقٌ مِنْهُمْ یَسْمَعُونَ کَلَامَ اللَّهِ ثُمَّ یُحَرِّفُونَهُ مِنْ بَعْدِ مَا عَقَلُوهُ وَهُمْ یَعْلَمُونَ

پایان پیام/ 78041

منبع: فارس
شناسه خبر: 1637588

مهمترین اخبار ایران و جهان: