نیوز سیتی!
19 شهریور 1402 - 09:57

مراقب غذای روح نوجوانانمان باشیم

همدان- کارشناس امور تربیتی گفت: اگر امروز مراقبت از خوراک ذهن فرزندانمان نباشیم، فردا مجبور خواهیم بود نتایج آن را در زندگی‌های فردی و اجتماعی آنان تحمل کنیم.

سیدامیر احمد باقرزاده در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص وضعیت ارتباط نوجوانان امروز با فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی به یک آیه اشاره کرد و گفت: در سوره مبارکه حجرات آیه ۶ آمده است «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنْ جاءَکُمْ فاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَیَّنُوا أَنْ تُصِیبُوا قَوْماً بِجَهالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلی‏ ما فَعَلْتُمْ نادِمِینَ»؛ ای مؤمنان اگر فاسقی خبری پیش شما آورد، درباره آن تحقیق کنید، مبادا از روی نادانی به قومی آسیب رسانید و بر کرده خویش پشیمان شوید.

وی با اشاره به این آیه تشریح کرد: طبق تعریف کلمه فسق به کسی که از محدوده شرع خارج شود «فاسق» می‌گویند. به عبارت دیگر، «فسق» سرپیچی از دستورات الهی است که شامل رفتار کافران و نیز مسلمانان گنه‌کار می‌شود، و در شرع به کسی «فاسق» می‌گویند که مرتکب گناهان کبیره شده و یا اصرار بر گناهان کوچک دارد؛ بنابر این، مسلمان فاسق کسی است که ملتزم به حکم شرع شده و به آن اقرار کرده، اما بعد از آن، تمام یا بعضی از احکامش را نادیده می‌گیرد، اما به کافر، فاسق گفته می‌شود؛ چون از حکم عقل و فطرت سرپیچی کرده است. (مفردات، راغب اصفهانی)

این کارشناس تربیتی خاطرنشان کرد: پس طبق دستور صریح قرآن: اگر افراد فاسق خبری را بگویند، تا در مورد آن صحت سنجی نکنید و تا صدق آن ثابت نشود، نباید آن خبر را پذیرفت. یعنی اصل را بر اشتباه و غلط بودن بزارید.

یک سوال جدی را از خود بپرسید

باقرزاده از نوجوانان خواست که از خود یک سوال اساسی بپرسند و گفت: به راستی بیندیشید، آیا شبکه‌های مثل اینترنشنال، بی بی سی، صدای آمریکا، رادیو فردا و… که تمایل به سرپیچی از دستورات الهی مصداق فاسق نیستند؟ و ادامه داد: پس طبق دستور خداوند رحمان به اخبار این رسانه‌ها (تا درست بودن آن اثبات نشود) نباید اعتنا کرد و آنها را نباید در ابتدا پذیرفت؛ مگر آنکه پس از تحقیق، صحت اخبار آنها آشکار شود.

وی افزود: با توجه به سابقه عداوت حامیان مالی این شبکه‌ها با ایران و ایرانی و روحیه سلطه گری که در تمام ادوار در تمام جهان به ویژه کشور مهمی چون ایران داشته‌اند شک در محتوای خبری که به آن اصرار می‌کنند بیشتر می‌شود. به تعبیر دیگر باید مانند یک کارآگاه که در حل پرونده‌های خود به انگیزه قاتل می‌پردازد به بررسی انگیزه این رسانه‌ها از انتشار این اخبار پرداخت؛ بنابراین، در برخورد با اخبار آنها باید ابتدا بررسی کنیم که چرا این خبر را ارائه می‌دهند و پشت ظاهر جذاب خود چه اندیشه‌ای در سر دارند. باید شک کرد که چرا این شبکه‌ها (که فاسق بوده و خیرخواه نیستند) بر انتشار این خبر اصرار دارند و دوست دارند ما چگونه فکر کنیم تا آنها به اهدافشان برسند.

ما به عنوان پدران و مادران نسل آینده چه کنیم؟

باقرزاده در پاسخ به اینکه «در این مسیر، والدین چه نقشی دارند؟»؛ افزود: همانگونه که یک پدر و مادر خوب مراقبت خوراک فرزندان خود هستند و هر غذایی با هر کیفیتی را برای فرزند خود نمی‌پذیرند و بهداشت غذا را از نظر سلامت مواد اولیه و نحوه طبخ گرفته تا ظروف پذیرایی در نظر می‌گیرید در موضوع غذای فکر و روح فرزندان نیز باید دقتی همانند آن داشته بلکه ده‌ها برابر دقت کنند.

وی خطاب به والدین گفت: شما باید دقت کنید که کودک و نوجوان شما چه چیزهایی را به عنوان واقعیت از جهان پیرامون درک می‌کنند و این دریافت چه تفکری در او شکل می‌دهد. بدیهی است که افکار منفی و غلط آسیب‌های جدی به فرزندانمان خواهد رسانید و همانگونه که یک غذای ناسالم حتی اگر رنگ و لعاب زیبایی داشته باشد، می‌تواند به جسم او آسیب بزند که مجبور شویم زحمات فراوانی را برای برطرف کردن آثار آن تحمل کنیم در بحث افکار و عقاید نیز همین مساله برقرار است.

این کارشناس تربیتی تصریح کرد: اگر امروز مراقبت از خوراک ذهن فرزندان خود نباشیم، فردا مجبور خواهیم بود نتایج آن را در زندگی‌های فردی و اجتماعی آنان تحمل کنیم و چه بسا خیلی زود (به استناد آیه بالا) بر کرده خویش پشیمان شویم.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1492388

مهمترین اخبار ایران و جهان: