نیوز سیتی!
19 شهریور 1402 - 10:39

تبلیغات رسانه‌ای تاثیری در موضع عادلانه دستگاه قضا ندارد

زرندیه- دادستان عمومی و انقلاب اراک گفت: تبلیغات رسانه‌ای تاثیری در موضع عادلانه دستگاه قضا در برخورد با مجرمین ندارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، ربیع اله قربانی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان مرکزی در آئین تکریم و معارفه دادستان شهرستان زرندیه که در سالن اجتماعات فرمانداری این شهرستان برگزار شد، به تکالیف سنگین دستگاه قضا جهت اقامه عدل و اجرای عدالت اشاره کرد و افزود: اجرای عدالت مؤلفه اصلی در برقراری امنیت پایدار است و موجب پیاده شدن برابری و مساوات در جامعه و تضمین کننده حقوق اساسی افراد برای حل و فصل اختلافات است.

وی عمل آگاهانه و مسئولانه مردم و مدیران به وظایف را لازمه ایجاد جامعه قانونمند، عدالت محور، امن و پویا دانست و افزود: باید هر کس در هر مقام و جایگاهی است نسبت به اجرای قانون اقدام کند و هرگونه تخطی از قانون را برای برخورد قاطعانه گزارش دهد.

دادستان اراک تصریح کرد: موضوع «شهروند فعال» زمانی در جامعه شکل می‌گیرد که حاکمیت به نحو شایسته به تکالیف خود عمل کند و بدنه اجرایی با شفاف سازی و جهاد تبیین موجب تقویت اعتماد عمومی شود. مردم در موضوع مشارکت شهروندی باید هم حق خود را بشناسند و هم احساس تکلیف کنند.

قربانی تاکید کرد: باید فرهنگ نشر خوبی‌ها در جامعه برای تقویت اقامه عدل ترویج یابد و برخی فرهنگ‌های غلط و روحیه انتقام جویی شخصی را از بین برد.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه مردم نسبت به اجرای دقیق قوانین و مقررات بی تفاوت نباشند، تصریح کرد: لازمه بی‌تفاوت نبودن مردم نسبت به اجرای دقیق قانون، آگاهی داشتن و عمل دقیق به قوانین است و باید هر گزارش مردمی در خصوص تضییع حقوق بیت المال پیگیری شده و به نتیجه برسد و اجازه ندهند نقض قوانین و مقررات صورت گیرد.

مدعی العموم بر جلوگیری از تضییع حقوق عمومی نظیر تصرف بیت المال و حل تعارضات تاکید کرد و گفت: باید مردم را آگاه کرد تا تعارضات به نحو مسالمت‌آمیز توسط خودشان حل شود که موجب تحکیم پیوندهای اجتماعی می‌شود و در مرحله بعد افراد معتمد و ریش سفیدان باید نسبت به اصلاح ذات البین ورود کنند و شوراهای حل اختلاف نیز به عنوان یک تشکل مردمی اقدام به صلح و سازش کنند تا مانع از ورود پرونده به دستگاه قضائی شود.

وی با بیان اینکه کشف جرم، جمع آوری دلایل، شناسایی مجرم، صدور و اجرای حکم نیاز به حمایت مردمی دارد، تصریح کرد: در بسیاری از موارد احکامی در اجرای موازین شرعی و قانونی صادر می‌شود که برای برخورد با افساد فی الارض، ناامنی و برهم زنندگان نظم عمومی است اما دستگاه قضائی در اینگونه موارد با تبلیغات رسانه‌ای مواجه می‌شود که به نوعی درخصوص فرد مجرم و محارب مظلوم نمایی کرده و تصویرسازی غیرواقعی نشان می‌دهد و موضع بحق و عادلانه دستگاه قضا را کم رنگ می‌کند.

قربانی در ادامه با بیان برخی وظایف دادستان‌ها گفت: دادستان‌ها باید با حضور مستمر در جامعه و قرار گرفتن در دسترس عموم مردم و حضور میدانی، مجری عدالت باشند. ضابطین هم با دسترسی آسان به دادستان با قوت با ناامنی برخورد کنند.

وی بیان کرد: تکریم ارباب رجوع، صیانت از حقوق بیت المال، احیای حقوق عامه به صورت جدی و عملی و نه به صورت نمایشی و تبلیغاتی از دیگر وظایف دادستان‌هاست و همه باید نسبت به این موضوع احساس تکلیف کنند. برخورد جدی با مظاهر فساد علنی، حضور در جلسات شورای فرهنگ عمومی، برخورد جدی با مجرمین حرفه‌ای و خطرناک و نیز جرایم خشن، قاچاق کالا، حمایت از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و تعامل با دستگاه‌های اجرایی با حفظ استقلال از دیگر وظایف است.

دادستان اراک بر اطلاع رسانی و بیان عملکرد دستگاه قضائی در مقابله با ناامنی تاکید کرد و گفت: امنیت خط قرمز دستگاه قضائی است و دستگاه عدلیه از تمام ظرفیت و توان خود برای برقراری امنیت استفاده خواهد کرد

در این مراسم از زحمات سعید اسکندری دادستان پیشین شهرستان زرندیه با اهدای لوح تقدیر، قدردانی و سید عماد صدوری که پیشتر رئیس حوزه قضائی بخش نوبران ساوه بود به عنوان دادستان جدید زرندیه معرفی شد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1492488

مهمترین اخبار ایران و جهان: