نیوز سیتی!
02 شهریور 1402 - 00:31

نخستین واکنش آمریکا به کشته شدن فرمانده واگنر

مقام اطلاعاتی آمریکا اعلام کرد که ما نمی توانیم مرگ پریگوژین یا علت سقوط هواپیمای حامل او را تایید کنیم.

به گزارش خبرگزاری مهر، نیویورک تایمز به نقل از مقامات اطلاعاتی آمریکا اعلام کرد که ما نمی‌توانیم مرگ پریگوژین یا علت سقوط هواپیمای حامل او را تأیید کنیم.

در عین حال، وزارت خارجه آمریکا در واکنش به خبرها درباره کشته شدن رهبر گروه واگنر اعلام کرد: «اگر تأیید شود که رهبر گروه واگنر در هواپیمای سقوط کرده بوده است، این موضوع باعث تعجب کسی نخواهد شد.»

از سوی دیگر، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در واکنش به تحولات مرتبط با کشته شدن رهبر گروه واگنر اعلام کرد: «به طور قطع نمی‌دانم چه اتفاقی افتاده است، اما بدون پوتین، هیچ اتفاقی در روسیه رخ نمی‌دهد و پوتین پشت همه اتفاقات روسیه است.»

ساعاتی پیش از این اعلام شد که بر اثر سقوط یک فروند هواپیما در شمال روسیه، ۹ نفر به همراه «پریگوژین» فرمانده گروه واگنر کشته شدند.

به گزارش شبکه تلویزیونی راشا تودی، این هواپیما یک جت شخصی با شماره ثبت RA-۰۲۷۹۵ در حال پرواز از مسکو و حامل ۱۰ مسافر بود که نزدیک منطقه «تور» سقوط کرد.

به گزارش روسیا الیوم، سازمان هواپیمایی کشوری روسیه در بیانیه‌ای در این خصوص اعلام کرد: «پریگوژین» (فرمانده واگنر) یکی از مسافران هواپیمایی است که متلاشی شده است. وی در این حادثه کشته شد.

در بیانیه وزارت امور اضطراری روسیه آمده است: تحقیقات درباره پشت پرده سقوط این هواپیما که مؤسس گروه واگنر نیز در آن بود آغاز شده است.

این بیانیه می‌افزاید: هواپیمای تجاری خصوصی Embraer در تور (Tver) سقوط کرد و همه سرنشینان آن کشته شدند. این هواپیما از مسکو به سمت سن پترزبورگ در حرکت بود. مالک هواپیما نیز «پریگوژین» اعلام شده است.

سایت روسی «ریدووکا» اعلام کرد: هواپیمای دوم مرتبط با فرمانده واگنر بر فراز مسکو در حال پرواز است و اجازه فرود در فرودگاه ای پایتخت روسیه را درخواست نکرده است. احتمال دارد که «پریگوژین» فقط نام خود را به دلایل امنیتی در فهرست مسافران هواپیما ثبت کرده باشد؛ اما سوار هواپیمای دیگری شده باشد.

این در حالیست که مقامات مسکو تا کنون مرگ «پریگوژین» را تأیید نکرده‌اند.

اطلاعات ناوبری حاکی از آن است که هواپیمای سقوط کرده در شمال مسکو تا ارتفاع ۲۸۰۰۰ فوتی صعود کرد و قبل از قطع تماس، سقوط کرده است.

«یوگنی پریگوژین»، فرمانده گروه شورشی واگنر در اواخر ژوئن علیه مسکو دست به شورش زده بود و در نهایت ظرف ۲۴ ساعت عقب‌نشینی کرد. او از افراد نزدیک به «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه بود.

گروه واگنر به عنوان گروهی وابسته به روسیه شناخته می‌شود و در چند ماه گذشته روابط این گروه با مسکو با چالش‌هایی روبرو شده بود.

واگنر از کودتا در نیجر نیز حمایت کرده بود و بیست روز پیش نیز، همزمان با کودتا در نیجر، پریگوژین اعلام کرده بود که نیروهای واگنر آماده افزایش حضور در آفریقا هستند. نقش این گروه در حمایت از دولت‌های مالی و جمهوری آفریقای مرکزی، یکی از نگرانی‌های دولت‌های غربی محسوب می‌شود. آمریکا این گروه را به جنایت گسترده متهم و تحریم‌هایی را علیه این گروه که آن را سازمان «تبهکار» نامیده، اعمال کرده است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1465400

مهمترین اخبار ایران و جهان: