نیوز سیتی!
07 شهریور 1402 - 20:08

۱۱۶۵ متر فضای اداری آزادسازی شد

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوب کشور گفت: با بررسی اسناد و اوراق ۳۲ دستگاه اجرایی، امسال یکهزار و ۱۶۵ متر مربع از فضای اداری دستگاه‌های دولتی فارس آزادسازی شد و بیش از چهارهزار پرونده به مخازن منتقل شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، روح اله منوچهری امروز در آیین بازگشایی گالری تار و پود این مرکز، با گرامی داشت هفته دولت و یاد شهیدان رجایی و باهنر بیان کرد: این گالری آماده برگزاری نمایشگاه‌های فرهنگی و هنری و میزبانی از هنرمندان و علاقه مندان به رویدادهای فرهنگی و هنری است.

وی با بیان اینکه مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوب کشور برای شناسایی، ارزشیابی و تعیین تکلیف پرونده‌ها و اوراق اداری با ۹۰ دستگاه اجرایی همکاری میکند، ادامه داد: اسناد با ارزش نگه‌داری دائم به آرشیو ملی منتقل می‌شود و اوراق زائد براساس مجوزهای مصوب شورای اسناد ملی امحا و فضای اداری آزادسلزی می‌شود.

منوچهری اضافه کرد: امسال تا کنون ۴۷۳ کارتن، چهار هزار و ۱۲۳ پرونده و بیش از ۴۶۳ برگ استاد دولتی ارزشمند به مخازن منتقل و یکهزار و ۱۶۵ مترمربع فضای اداری آزادسازی شد.

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوب کشور ادامه داد: این مرکز در زمان حاضر از ۲۰ میلیون برگ سند نگهداری می‌کند و امسال نیز ۱۷۰ برگ اسناد و عکس باارزش تاریخی، قدیمی و خاندانی از مجموعه داران و صاحبان اسناد شناسایی و گردآوری شد.

وی اضافه کرد: در این مدت ۹۱۷ پرونده تنظیم و توصیف شده و بیش از ۴۳ هزار برگ سند به پژوهشگران فارس ارائه شده است.

اهدای ۲۷۴ سند ارزشمند به مرکز اسناد جنوب کشور

منوچهری گفت: در یک سال گذشته ۲۷۴ سند به مدیریت اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوب کشور اهداء شد.

وی گفت: مدیریت منطقه جنوب کشور به عنوان یک سازمان علمی و فرهنگی آمادگی دارد اسناد دارای ارزش تاریخی در دست مردم فارس و کهگیلویه و بویر احمد را در قالب اهدایی، فروش سند یا امانت پذیرش و نگهداری کند.

مدیر مرکز استاند و کتابخانه ملی منطقه جنوب کشور توضیح داد: منابع اهدایی پش از دریافت، کارشناسی، آفت زدایی و فهرست نویسی و ثبت می‌شود تا در اختیار پژوهشگران و معرض نمایش قرار گیرد.

تاریخ شفاهی خیران فارس کلید خورد

منوچهری اعلام کرد: با هدف ثبت و نگاهداشت اقدامات خیرخواهانه و استفاده از تجربیات ارزنده و گرانبهای خیرین برای نسل امروز و آینده استان، تا کنون با ۱۰ نفر از خیرین مجمع عالی استان فارس مصاحبه شده بیش از یکهزار و ۵۰۰ دقیقه مصاحبه تاریخ شفاهی انجام شده است.

وی عنوان کرد: برگزاری کارگاه‌های تخصصی حافظ خوانی، مثنوی خوانی، کتاب شناسی، سند شناسی و برگزاری سلسله کارگاه های تخصصی فیلم و عکس و برگزاری نمایشگاه‌های مناسبتی شامل مجموعه تصاویر قرآن ‌های خطی منتخب از قرآن نگاران ایرانی در کتابخانه ها و موزه های ایران و جهان، نمایشگاه نسخ خطی سعدی، نمایشگاه دهه کرامت ، نمایشگاه خلیج فارس، عفاف و حجاب از دیگر برنامه‌های مدیریت اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوب کشور است.

مدیر اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوب کشور برای انعقاد تفاهم نامه با مراکز فرهنگی و پژوهشی اعلام آمادگی کرد.

وی همچنین از آغاز به کار رسمی سینما فرهنگ شیراز در آینده نزدیک خبر داد و گفت: رفع نواقص این سالن مراحل پایانی خود را طی می‌کند.

گفتنی است؛ مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوب کشور با موجودی ۶۴ هزار نسخه کتاب، ۵۱۱۱ نسخه پیایند، ۶۲۴ نسخه منابع خطی و نادر، ۱۵۱۶ نسخه کتب سنگی و سربی ، ۷۴۳۰ نسخه پایان نامه و کتاب های موجود در تالار تخصصی فارس شناسی با حدود ۵ هزار جلد کتاب آماده ارائه خدمات به ۳۰ هزار عضو دائم و پژوهشگر است.

پایان پیام / ن

منبع: فارس
شناسه خبر: 1475900

مهمترین اخبار ایران و جهان: