نیوز سیتی!
01 شهریور 1402 - 11:07

جزئیات تامین آب شهرهای مرزی در ایام اربعین

سخنگوی صنعت آب با اشاره به تامین آب مناطق مرزی در ایام اربعین گفت: براساس برنامه ریزی صورت گرفته در ایام اربعین آب رسانی از طریق تانکرهای سیار به شهرهای زیارتی نیز صورت خواهد گرفت.

به گزارش خبرنگار مهر، تأمین آب مورد نیاز شهرهای مرزی یکی از چالش‌های زوار اربعین است تا جایی که سال گذشته ازدحام جمعیت در شهر مهران و ایلام موجب قطعی آب در این منطقه مرزی شده بود هاشم امینی سخنگوی صنعت آب و فاضلاب کشور در رابطه با این موضوع به مهر گفت: باید در مرزهای چذابه، شلمچه و مهران تمام تلاش خود را برای تأمین آب پایدار اعم از سکونت گاه‌ها تا مواکب داشته باشیم.

وی ادامه داد: برنامه‌هایی تعریف شده از جمله استقرار اکیپ‌های عملیاتی در عتبات عالیات برای برپایی حمام در شهرهای کربلا و نجف و سامرا کار آبرسانی سیار به مواکب را از طریق تانکرهای اعزامی آغاز کرده‌اند.

امینی توضیح داد: از سوی دیگر اتصال موکب‌های ایرانی مستقر در عتبات عالیات به شبکه آب شهری و جمع آوری فاضلاب مواکب توسط همکاران اعزامی در حال انجام است و این خدمات تا پایان مراسم اربعین در کشور عراق به صورت مستمر ادامه دارد.

به گفته این مقام مسئول ضعف‌های سال گذشته برطرف شده است امیدواریم با اقدامات انجام گرفته آب پایدار از لحاظ کمی و کیفی در ۹ مرز داشته باشیم.

البته به نظر می‌رسد امسال اقدامات گسترده‌تری نسبت به سال‌های گذشته صورت گرفته است چرا که روز گذشته امینی در نشست خبری در رابطه با دیگر اقدامات انجام گرفته برای زوار گفت: در ۴ شهر زیارتی بیش از ۲۵۰۰ متر لوله گذاری آب و فاضلاب انجام شده است و خدمات انشعاب آب به ۸۵۰ موکب مستقر و انشعاب فاضلاب ۳۵ فقره انجام شده است. ۷۹۰ دوش حمام نیز برپا و شستشوی شبکه فاضلاب کربلا به طول ۳۵۰۰ متر و برای رفع حوادث شبکه فاضلاب در ۵۰ مورد اقدامات مهندسی صورت گرفته است.

امینی به اقدامات صورت گرفته در داخل کشور نیز اشاره کرد و گفت: در داخل کشور با ایجاد بیش از ۱۳ کیلومتر خطوط انتقال آب، احداث ده‌ها مخزن ذخیره و احداث ۱۰ ایستگاه پمپاژ شرایط پایداری در تأمین آب در مرزهای اربعین فراهم شده است. خطوط جمع آوری فاضلاب به طول ۳۱ کیلومتر و احداث پیش تصفیه و لاگونهای فاضلابی به حجم بیش از ۲۵۰۰ متر مکعب و ارائه خدمات انشعاب فاضلاب به مواکب و تأسیسات مجاور سبب ارتقای کیفی خدمات در مرزها شد.

معاون راهبری و نظارت بر بهره برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در پایان با بیان اینکه در کلیه مرزهای اربعین حسینی اکیپ‌های نظارت بهداشتی به صورت روزانه و مستمر کار کنترل کیفی آب را انجام می‌دهند، عنوان کرد: مرز مهران یکی از مرزهای مهم جهت تردد زائران است و طبق برنامه ریزی های صورت گرفته، تأمین آب پارکینگ اربعین، تأمین آب سکوهای آبرسانی و کارخانه یخ سازی برای ارائه خدمات آب شرب به ۵۰۰ هزار نفر در روز انجام شده است.

پیش از این هم پرویز ناصری مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان ایلام گفت: آب پایدار در مرز بین‌المللی مهران برای آرامش و آسایش زائران به بهترین نحو تأمین و مشکلی در این خصوص وجود ندارد.

به گفته این مقام مسئول در شهر مهران با انجام پروژه‌های مناسب از لحاظ کمی و کیفی توانسته‌ایم آب مورد نیاز زائران اربعین حسینی را به حد مطلوب برسانیم.

وی با بیان اینکه تمامی مواکب و تأسیسات موجود در مهران به آب پایدار دسترسی دارند، افزود: در پارکینگ بزرگی که ۴۰ هزار خودرو را در خود جای می‌دهد نیز هم آب شرب و هم آب سرویس‌های بهداشتی به صورت پایدار و با کیفیت مطلوب تأمین شده است.

با توجه به گفته‌های مسئولان امر و تاکید بر انجام پروژه‌های مناسب از لحاظ کمی و کیفی و تأمین آب مورد نیاز برای زائران اربعین به نظر می‌رسد امسال تمهیداتی برای جلوگیری از قطعی آب ر نظر گرفته شده است و دیگر زائران با مشکلاتی از این قبیل دست و پنجه نرم نکنند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1463444

مهمترین اخبار ایران و جهان: