نیوز سیتی!
02 شهریور 1402 - 10:08

از رشد ۵ درصدی مصرف برق تا جزئیات تامین آب شرب در ایام اربعین

جزئیات تامین آب شرب در ایام اربعین، رشد ۵ درصدی مصرف برق نسبت به سال گذشته و فعالیت دانش بنیان ها با ۲۱میدان نفتی از مهمترین اخبار آب و انرژی در هفته جاری بودند.

به گزارش خبرنگار مهر، فعالیت دانش بنیان‌ها با ۲۱ میدان نفتی، تأمین حداکثری برق صنایع بدون محدودیت و جلوگیری از ناترازی گاز با بهره برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی از مهمترین اخبار آب و انرژی در هفته جاری بودند.

جلوگیری از ناترازی گاز با بهره برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی

محمد طلا مظلومی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، به بیان توضیحاتی درباره تأثیر بهره برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی پرداخت گفت: کشور ما دارای ذخایر عظیم نفت و گاز است با این وجود و علیرغم اینکه ذخایر گاز طبیعی بسیار زیاد است اما با ناترازی موقتی بین تولید و مصرف گاز دست و پنجه نرم می‌کنیم که نتیجه آن کمبود داخلی و واردات اجباری گاز یا تعطیلی صنایع و استفاده از مازوت در نیروگاه‌ها است، افزایش تولید و ذخیره سازی گاز از جمله اقداماتی بوده که در این راستا انجام شده است.

طلا مظلومی، درباره تأثیرات بهره برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی گفت: یکی از مشکلات اساسی کشور ما ناترازی انرژی هم در زمینه نفت و گاز و هم در زمینه بنزین و برق است. دولت برای برون رفت از این مشکل برنامه‌ها و چاره اندیشی های انقلابی و جهادی داشته است.

تأمین حداکثری برق صنایع، بدون محدودیت

حبیب قراگوزلو، مدیرعامل برق منطقه‌ای تهران با اشاره به رشد مصرف برق ۴ هزار مگاواتی امسال در کشور نسبت به سال گذشته گفت: بر اساس برنامه ریزی‌های انجام شده برای تأمین برق صنعت در تابستان، برق صنایع کوچک و کارگاه‌های صنعتی که ۹۲ درصد کل مشترکان صنعتی را تشکیل می‌دهد، بدون محدودیت تأمین شد.

وی ضمن اشاره به آمار ۶ ماهه نخست سال گذشته اضافه کرد: بر اساس آمارهای موجود در سال گذشته مصرف برق کشور، در بخش صنعتی با رشد ۷.۶ درصدی و سایر مصارف با رشد ۳.۲ درصدی همراه بود.

کاهش ۵۰ درصدی ناترازی برق کشور بر پایه مصرف سال ۱۴۰۰

علی اکبر محرابیان وزیر نیرو گفت: با انجام این اقدامات ۵۰ درصد ناترازی برق بر پایه مصرف ۱۴۰۰ کاهش یافت. سالانه یک میلیون مشترک جدید به شبکه برق کشور افزوده می‌شود و طی دو سال عملکرد وزارت نیرو حدود دو میلیون مشترک جدید وارد شده است.

وی با بیان اینکه این ناترازی با روش‌های مدیریت مصرف کنترل شد، افزود: کشور می‌تواند با روش‌های مختلف در کنار توسعه نیروگاه‌ها برق کشور را مدیریت کند.

محرابیان درباره چگونگی مدیریت عدم خاموشی در بخش خانگی گفت: برای مدیریت مصرف برق باید برق مورد نیاز مردم را در همه بخش‌ها اعم از خانگی و صنعت تأمین کنیم؛ استفاده از فناوری‌های جدید، روش‌های آماری و ظرفیت‌های سخت افزاری صنعت برق این امکان را ایجاد می‌کند که بتوانیم مدیریت صحیحی را صورت دهیم و از ظرفیت نیروگاهی کشور حداکثر انرژی مورد نیاز را تأمین کنیم.

مصرف روزانه سی‌ان‌جی ۲۳ تا ۲۴ میلیون مترمکعب است

علی نژاد، رئیس شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با تأکید بر اهمیت توسعه این صنعت در شرایط فعلی بیان کرد: بزرگ‌ترین کشور در احداث جایگاه و مصرف سی‌ان‌جی به‌ترتیب چین، پاکستان و ایران است که با توجه به اینکه ایران در جایگاه سوم قرار دارد، باید سهم این فرآورده را در سبد سوخت کشور به‌منظور کاهش سوخت‌های فسیلی توسعه داد.

نژادعلی ادامه داد: هم‌اکنون مصرف روزانه سی‌ان‌جی ۲۳ تا ۲۴ میلیون مترمکعب است و این ظرفیت وجود دارد که ۳۵ تا ۴۰ میلیون مترمکعب سی‌ان‌جی در کشور توزیع شود.

رشد ۵ درصدی مصرف برق نسبت به سال گذشته

حبیب قراگوزلو مدیر عامل شرکت برق منطقه‌ای تهران گفت: امسال، اوج مصرف در منطقه تحت پوشش برق منطقه‌ای تهران یعنی پایتخت و دو استان همجوار قم و البرز، به ۱۲ هزار و ۷۵۰ مگاوات رسیده است.

وی با اشاره به حوزه تحت پوشش این شرکت و مسئولیت تأمین برق سه استان مهم کشور، افزود: هم اکنون مصرف برق در این سه استان حدود ۱۰ هزار و ۴۷۰ مگاوات است که در مقایسه با سال گذشته ۵ درصد رشد داشته است.

فعالیت دانش بنیان‌ها با ۲۱ میدان نفتی

وحید رضا زیدی فر معاون وزیر نفت در امور مهندسی پژوهش و فناوری گفت: وابستگی ۸۰ درصدی به تجهیزات خارجی در صنعت نفت به حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد رسیده است. به عنوان مثال یک ایستگاه تقویت فشار در ارادان داریم که ۹۰ درصد ساخت آن توسط شرکت‌های دانش بنیان انجام شده است.

زیدی فر ادامه داد: هر شرکتی در صنعت نفت بخواهد خریدی انجام دهد باید از لیست اعلامی وزارت نفت خرید کند که تعداد شرکت‌های دانش بنیان ما در این لیست افزایش یافته است. تسهیلات و تضامین مختلفی هم به شرکت‌های دانش بنیان داده می‌شود. در حال حاضر ۸۱ قرارداد با دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های مختلف داریم و ارتباط با وزارت علوم در سطوح مختلف برقرار شده که در واقع ارتباط صنعت و دانشگاه افزایش یافته است و در ۲۱ میدان استخراج نفت با شرکت‌های دانش بنیان قرارداد بسته ایم.

تعریف ۸۵ پروژه اضطراری برای ۳۰ استان در حوزه آب

هاشم امینی، سخنگوی صنعت آب و فاضلاب کشور گفت: در سال ۱۴۰۱ با دستور وزیر نیرو مبنی بر حرکت جهادی برای بهبود شرایط آبرسانی در سطح کشور و جلوگیری از بروز تنش آبی در زمان پیک مصرف، با در نظر گرفتن وضعیت نیاز آبی، وضعیت منابع و تولید آب و سابقه تنش‌های آبی در سال‌های گذشته تعداد ۸۵ طرح اضطراری برای ۳۰ استان کشور در شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور تعریف شد.

ثبت رکورد تازه بیشترین حجم گازرسانی به نیروگاه‌ها

مجید چگنی مدیرعامل شرکت ملی گاز با اشاره به اینکه روند گازرسانی به نیروگاه‌ها نسبت به سال ۱۴۰۱ صعودی بوده است، افزود: میانگین گاز تحویلی به نیروگاه‌ها پارسال (از ابتدای تابستان تا پایان مردادماه) ۲۷۴ میلیون مترمکعب در روز بود که این مقدار امسال و در همین بازه زمانی، به روزانه ۳۰۶ میلیون مترمکعب رسیده و نشانه افزایش ۱۲ درصدی این شاخص است.

معاون وزیر نفت در امور گاز درباره ثبت رکورد بیشترین حجم گازرسانی به نیروگاه‌ها در یک روز تصریح کرد: بیشترین حجم گازرسانی به نیروگاه‌ها در تابستان پارسال مربوط به اول مردادماه و حدود ۳۰۲ میلیون مترمکعب بود که امسال و در روز ۲۰ تیرماه با ۳۱۸ میلیون مترمکعب گازرسانی به نیروگاه‌ها، رکوردی تازه در این بخش ثبت شد.

افزایش ۷ درصدی تولید گاز در پارس جنوبی

جواد اوجی وزیر نفت گفت: افزایش ظرفیت تولید گاز به مقدار ۵۶ میلیون مترمکعب را خواهیم داشت. هفته آینده نیز فاز ۱۱ پارس جنوبی به بهره‌برداری می‌رسد که این موضوع در تولید گاز بسیار با اهمیت است، همچنین ۷۰ هزار بشکه به تولید میعانات گازی ما افزوده می‌شود.

وزیر نفت با بیان اینکه میانگین تولید گاز در میدان پارس جنوبی نسبت به شروع دولت سیزدهم ۷ درصد افزایش داشته است، گفت: بهره‌برداری از فاز ۱۴ پارس جنوبی، توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی، احداث خط لوله جدید فاز ۱۶ پارس جنوبی مواردی هستند که برای افزایش تولید گاز بسیار مؤثر خواهند بود.

جزئیات تأمین آب شهرهای مرزی در ایام اربعین

هاشم امینی سخنگوی صنعت آب و فاضلاب کشور گفت: باید در مرزهای چذابه، شلمچه و مهران تمام تلاش خود را برای تأمین آب پایدار اعم از سکونت گاه‌ها تا مواکب داشته باشیم.

امینی توضیح داد: از سوی دیگر اتصال موکب‌های ایرانی مستقر در عتبات عالیات به شبکه آب شهری و جمع آوری فاضلاب مواکب توسط همکاران اعزامی در حال انجام است و این خدمات تا پایان مراسم اربعین در کشور عراق به صورت مستمر ادامه دارد.

به گفته این مقام مسئول ضعف‌های سال گذشته برطرف شده است امیدواریم با اقدامات انجام گرفته آب پایدار از لحاظ کمی و کیفی در ۹ مرز داشته باشیم.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1465600

مهمترین اخبار ایران و جهان: