ساخت خط دو مترو دغدغهمندان حوزه گردشگری از این موضوع نگران کرده که مترو خط دو از حوالی بناهای تاریخی میگذرد و آیا ارتعاشات حاصل از عبور قطار شهری بر بناهای تاریخی که هر لحظه در معرض فرونشست زمین نیز قرار دارند، تاثیر میگذارد؟ برای پاسخ به پرسشها و نگرانیهای موجود، سراغ مسؤولان رفتیم تا از آنها این موضوع را پیگیری کنیم.
به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، خط دو متروی اصفهان که چندسالی است در دست اقدام و اجراست، در حال حاضر برای دوستداران میراث فرهنگی نگرانیهایی را ایجاد کرده است؛ نگرانیها حاکی از این است که مترو خط دو از حوالی بناهای تاریخی میگذرد و آیا ارتعاشات حاصل از عبور قطار شهری بر بناهای تاریخی که هر لحظه در معرض فرونشست زمین نیز قرار دارند، تاثیر میگذارد؟
آنچه باید مورد توجه قرار گیرد این است که توسعه زیرساختهای حمل و نقل در کلانشهر اصفهان جزو اولویتهای مدیریت شهری است که هم اثر مستقیمی بر محیط زیست و ترافیک شهری دارد و هم افزایش سهم حمل و نقل عمومی موجب عادلانه شدن سهم مردم در دسترسی به نقاط فرهنگی، اقتصادی و گردشگری خواهد شد؛ اما نگرانیهای دوستداران میراث فرهنگی نیز خالی از اهمیت نیست.
به همین دلیل برای پاسخ به پرسشها و نگرانیهای موجود، سراغ مسؤولان رفتیم تا از آنها این موضوع را پیگیری کنیم.
نمیتوانیم برای مترو، بناهای ارزشمند را تخریب کنیم
نمیتوانیم برای مترو، بناهای ارزشمند را تخریب کنیمعلیرضا ایزدی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان در گفتوگو با خبرنگار فارس از اصفهان با یادآوری اینکه با مدیران شرکت مترو نشستی داشتیم، اظهار داشت: از قبل ۳ مسیر برای مترو پیشنهاد دادیم و قرار بر این شد آخرین ویرایشها انجام شود تا در تهران ارائه دهیم و اهل فن نظرات خود را ارائه دهند، اما در حال حاضر منتظر اتمام مطالعات هستیم.
وی تأکید کرد: در حال حاضر برای نتیجهگیری ۳ مسیر موردی به ما ارائه نشده است و در این بحث موضوع آسیب وارد شدن به ابنیه تاریخی قابل بررسی است.
ایزدی با بیان اینکه مسأله حفظ میراث فرهنگی برای شهرداری، مسؤولان و میراث اولویت است و نمیتوانیم برای مترو بناهای ارزشمند را تخریب کنیم، تصریح کرد: از ابتدای حضورم در اصفهان تاکیدم بر این بوده که بهدنبال تعامل هستیم و نمیخواهیم اداره میراث نقش بازدارندگی در توسعه شهری داشته باشد، اما نیاز است به فهم مشترک برسیم، زیرا آنچه که میتواند برای اصفهان در بلندمدت توسعه اقتصادی را رقم بزند، گردشگری است و این مورد بدون ابنیه ارزشمند مانند میدان امام(ره) و مسجد جامع معنایی ندارد.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان یادآور شد: در استان اصفهان تعامل و همدلی ارزشمندی وجود دارد و نیاز است این مورد را قدر بدانیم تا دچار مشکل نشویم و در این راستا نیاز است کاری بر مبنای توسعه علمی و تخصص انجام شود، زیرا این لازمه توسعه پایدار در استان است.
دغدغهمندان نگران ارتعاشات مترو نباشند
دغدغهمندان نگران ارتعاشات مترو نباشندسیدمحسن واعظیفر، مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان و حومه نیز در گفتوگو با خبرنگار فارس درخصوص تأثیر ارتعاشات مترو خط دو بر بناهای تاریخی گفت: در خصوص لرزشی که در اثر رفت و برگشت قطار و میزان آسیبی که به ساختمانها وارد میکند در حال بررسی هستیم.
وی ادامه داد: همچنین لرزش هنگام حفاری و اثرگذاری آن نیز مورد مطالعه است؛ در حال تعامل با میراث برای به نتیجه رسیدن در این زمینه هستیم؛ در آتن و رم و دیگر شهرهای ایتالیا زودتر از ما مترو زدند و این چیزی نیست که خیلی از آن وحشت داشته باشیم و باید درمورد آن مطالعه کنیم.
واعظیفر؛ مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان و حومه
واعظیفر افزود: لرزشهای قطار که سرعت و بار محوری آن را میدانیم، جای نگرانی ندارد و لرزشها گرفته میشود؛ ۱۰ سال پیش با دانشگاه علم و صنعت قرارداد بستیم و به پیشنهاد میراث از آنها گزارش گرفتیم؛ برای خط دو هم همینطور است، دغدغهمندان حوزه میراث فرهنگی نگران نباشند؛ هنوز برای بررسیها زمان داریم و گزارشهای مربوطه را روی سایت قرار میدهیم.
آن رادانشگاه علم و صنعتنقشه خط دو مترو به تصویب شورای عالی ترافیک کشور رسیده
نقشه خط دو مترو به تصویب شورای عالی ترافیک کشور رسیدهنقشه خط دو مترو به تصویب شورای عالی ترافیک کشور رسیدهمحمود محمدی، مسؤول کانون بسیج اساتید دانشگاه هنر اصفهان در گفتوگو با خبرنگار فارس توضیح داد: طرح مترو خط ۲، به دلیل آن که از عرصه میدان امام عبور میکرد، اصلاح شد و انحراف مسیری پیدا کرد، میدان را دور زد و از خیابان باغ گلدسته وارد میدان امام حسین میشود و در شورای عالی ترافیک کشور هم به تصویب رسید.
بسیجوی با اشاره به اینکه مباحث مربوط به ارتعاشات را در نظر گرفتند، گفت: البته در طرح قبلی که مترو از نزدیکی میدان عبور میکرد، این موضوع هم مطرح بود که خدمات دسترسی حمل و نقل به میدان راحتتر است و باعث رونق میدان میشود، ولی پس از بررسیها مسیر تغییر پیدا کرد.
محمودی در پایان بیان کرد: در رابطه با شیوه اجرا و الگوهای مختلف ساخت و ساز هم باید دقت ویژه شود که میتواند آثار مربوط به تنشها و لرزشها را کمتر کند، استفاده از ریل مناسب، زیرسازی مناسب از این قبیل است.
اثر ارتعاشات در حال مطالعه است
اثر ارتعاشات در حال مطالعه استاثر ارتعاشات در حال مطالعه استروحالله سعادتپور، مدیر فنی مهندسی قطار شهری اصفهان در گفتوگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: ارتعاشات یکی از مهمترین مساله طراحی است که هم در آثار تاریخی و هم در آثار غیرتاریخی ممکن است اثر بگذارد و این موضوع در حال مطالعه است و بر این اساس، هر بنا را به صورت مجزا برحسب این که خشتی، سنگی یا آجری است، بررسی میکنیم.
به صورتوی ادامه داد: مطالعه ارتعاشات در مقطعی انجام و نتایج آن با ایکوموس و یونسکو کنترل شده است، الان به دلیل تغییراتی در مسیر مجددا با هماهنگی میراث فرهنگی مطالعات را شروع کردیم تا اثرات ارتعاشی را بسنجیم و برای آن راه حل پیدا کنیم؛ ما میزان ارتعاش و میزان اثر را روی سازهها بررسی و راهکارهای مربوط به منظور دفع ارتعاشات را برای سیستم ریلی طراحی میکنیم.
سعادتپور در پایان خاطرنشان کرد: موضوع عبور مترو در شهرها مسألهای است که سالها در دنیا تجربه شده و برای همه مسائل آن راهکار وجود دارد، موضوع ارتعاشات هم یک مسأله حل شده جهانی است و ما هم با استفاده از این تجربیات، در حال برنامهریزی و طراحی هستیم.
به گزارش فارس، هرچند تلاش مسؤولان شهری جهت حفظ بناهای تاریخی اصفهان و رشد سرعت خدماتدهی به شهروندان، قابل تقدیر است، اما بررسیها از سمت خبرگزاری فارس در این خصوص خواهد داشت. انتهای پیام/۶۳۱۲۴/م/
شناسه خبر: 690900