نیوز سیتی!
18 اردیبهشت 1402 - 12:52

کاهش نوسانات بازار ارز و طلا با مالیات بر عایدی سرمایه

عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: طرح مالیات بر عایدی سرمایه می‌تواند به بانک مرکزی کمک کند تا خرید و فروش ارز و سکه از واسطه گری خارج شود.

شعبان فروتن در گفت و گو با مهر در خصوص لزوم اجرای فوری طرح مالیات بر عایدی سرمایه که به تازگی در مجلس تصویب شد، تاکید کرد: مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی، یکی از ابزارهای سیاست‌گذاران در کنترل نقدینگی و جلوگیری از خرید و فروش با هدف کسب سود در حوزه‌های ارز و سکه است. از این رو با تصویب نهایی شورای نگهبان با طرح مصوب شده مجلس، می‌توان امیدوار بود در ماه‌های آتی نوسان نرخ ارز متوقف شود.

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران یادآور شد: پیش‌تر از مجلس شورای اسلامی خواسته شده بود طرح یاد شده را با فوریت تصویب کند تا خرید و فروش‌های که جنبه سوداگری دارد به پایان برسد؛ در سایر کشورها نیز قانون مشابه مالیات بر عایدی سرمایه وجود دارد و به همین دلیل در آن کشورها واسطه‌گری رخ نمی‌دهد، چرا که افراد از پرداخت مالیات سنگین هراس دارند.

فروتن گفت: اخذ مالیات از افرادی که به دنبال خرید و فروش ارز و سکه هستند و رفتار آنها باعث افزایش قیمت در بازار شده می‌تواند به سرعت اثربخش باشد و از نوسان نرخ ارز و سکه در بلندمدت جلوگیری کند. همچنین ضرورت دارد، عدد مالیاتی که قرار است بر عایدی سرمایه لحاظ شود، بسیار سنگین باشد تا در راستای آن از رفتارهای سوداگرانه جلوگیری شود.

وی با تاکید بر اینکه طرح مالیات بر عایدی سرمایه بر دو بخش ارز و خودرو بیشترین تأثیر را خواهد داشت، افزود: طی چند ماه اخیر دو بخش عنوان شده بیشترین متقاضی را داشته است؛ از همین رو اگر خریداران چه سوداگران و چه مردم عادی متوجه شوند به ازای خرید و فروشی که انجام می‌دهند باید مالیات سنگین پرداخت کنند، به طور قطع از این حوزه فاصله خواهند گرفت و بر این اساس سرمایه‌ها به سمت فعالیت‌های تولیدی، صنعتی و … خواهد رفت و حتی قابل پیش بینی است که با طرح مالیات بر عایدی سرمایه، بورس رونق می‌گیرد.

فروتن تصریح کرد: نوسان در نرخ ارز و سکه بر فعالیت بخش خصوصی و شرایط بازار نیز بسیار اثرگذار است، بدین جهت از شورای نگهبان می‌خواهیم که بررسی آن را در اولویت قرار دهد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1197188

مهمترین اخبار ایران و جهان: