نیوز سیتی!
17 اردیبهشت 1402 - 20:47

حضور مشاوران «مدل سازی اطلاعات» در پروژه های عمرانی ضروری است

تهران- عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: حضور مشاوران «مدل سازی اطلاعات» در پروژه های عمرانی سبب بهینه سازی منابع و زمان می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، اقبال شاکری در دیدار با «علاءالدین ازوجی» رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران با بیان اینکه صنعت ساخت و ساز، موتور محرک و پیشران اقتصادی هر کشوری است اظهار داشت: با فعال شدن هر چه بیشتر این صنعت، دیگر صنایع نیز همزمان با آن رشد خواهند کرد.

وی افزود: در ایران تجربه استفاده از مدل سازی اطلاعات ساخت و ساز (BIM) را شاهد نیستیم که با اجرایی شدن این مدل، ضمن بهره مندی از فناوری «واقعیت افزوده» می‌توان در سرمایه انسانی، زمان و هزینه، صرفه جویی قابل ملاحظه‌ای را انتظار داشت.

وی گفت: ایجاد پایگاه‌های قوی اطلاعات منطقه‌ای و ساختمانی، نمایش بروز خطا قبل از اجرای طرح‌های عمرانی، بررسی زمان و هزینه طرح، بازیافت منابع در ساخت و ساز، استفاده از مصالح جدید و به روز، هوشمندسازی در طراحی، ساخت و اجرای سازه‌ها و در مجموع یک بسته کامل برای صنعت احداث در «مدل سازی اطلاعات ساخت و ساز» قرار دارد که کشور ما نیاز دارد از این تکنولوژی پیشرفته استفاده کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، مدل سازی اطلاعات ساخت و ساز (BIM) را یک اتفاق بزرگ در صنعت احداث نامید که کاربرد آن بسیار گسترده است و افزود: انتظار می‌رود در تمامی طرح‌های عمرانی از این ظرفیت مهم استفاده شود و پروژه‌های مهم کشور در سال جاری از این فناوری استفاده کنند.

وی به مدیریت نظام فنی و اجرایی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران پیشنهاد داد که در پروژه‌های عمرانی سال جاری مشاوران BIM در کنار پیمانکاران و مهندسین مشاور حضور داشته باشند و به آنان در بهینه سازی منابع و زمان کمک کنند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1195388

مهمترین اخبار ایران و جهان: