نیوز سیتی!
22 اردیبهشت 1402 - 16:58

رونمایی از نسخه چاپی مثنوی معنوی در نمایشگاه کتاب تهران

قدیمی‌ترین نسخه چاپی مثنوی معنوی در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس در سومین روز از برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در بخش بین‌الملل غرفه کتاب کشور ترکیه از کهن‌ترین نسخه چاپی مثنوی مولانا مطابق با نسخه واقعی آن در موزه شهر قونیه رونمایی کرد.

محمد سردت پژوهشگر غرفه کتاب کشور ترکیه در سی و چهارمین دوره برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: نسخه چاپی کتاب مثنوی معنوی حضرت مولانا که مردم ترکیه ارادت خاصی نسبت به این شخصیت هنری و ادبی تاریخ دارند مطابق با نسخه واقعی این کتاب واقع در موزه شهر قونیه برای بازدید علاقه‌مندان رونمایی شد.

وی افزود:این کتاب که کهن‌ترین نخسته از مثنوی به تاریخ ۶۷۷ هجری قمری است به همت اداره فرهنگ و گردشگری شهر قونیه و بنیاد دوستداران اثارباستانی شهر کهن قونیه زیر نظر هیأت علمی متخصص منتشر شده است.

این پژوهشگر ادبی از کشور ترکیه تأکید کرد: نکته حائز اهمیت آن است که نکات بسیار جزئی از جمله ابعاد، جلد،کاغذ و مرکب این نسخه مانند اثر اصلی با دقت زیادی انجام گرفته است.

محمد سرت گفت: واقعیت آن است که آثار بسیار ارزشمندی در جهان مانند این اثر وجود دارد اما نکته اینجاست که در این روش‌ها هدف، بازسازی یک اثر تاریخی و باقدمت نیست بلکه هدف اصلی این کارنشر و بازتاب جهانی این‌گونه آثار ارزشمند با استفاده از تکنیک‌های مدرن امروزی است.

وی در پایان اشاره کرد: امید می‌رود در آستانه هفتصد و پنجاهمین سالروز درگذشت حضرت مولانا توانسته باشیم آن شخصیت بزرگ را در این فرصت طلایی آنطور که شایسته است معرفی کنیم.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1206588

مهمترین اخبار ایران و جهان: