نیوز سیتی!
20 اردیبهشت 1402 - 17:46

بانوی آبیکی جایزه نوبل ایرانی را دریافت کرد

بانوی آبیکی همزمان با شصت و یکمین سال تاسیس بنیاد فرهنگی البرز توانست در حوزه پزشکی، جایزه نوبل ایرانی را به خود اختصاص دهد.

به گزارش خبرگزاری فارس از آبیک، همزمان با شصت و یکمین سال تاسیس بنیاد فرهنگی البرز، به ۶۱ نخبه علمی و مخترع در حوزه‌های مختلف و شرکت‌های دانش بنیان، جایزه ویژه البرز معروف به «جایزه نوبل ایرانی» اعطا شد.

 سمیرا رومینا بانوی آبیکی که در این مراسم جایزه نوبل ایرانی را دریافت کرده، تحصیلاتش در مقطع کارشناسی، رشته مامایی و در مقطع کارشناسی ارشد، پزشکی قانونی در زنان بوده و در حال حاضر هم دانشجوی دکترای حرفه ای پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی تهران است.

رومینا در گفت و گو با خبرنگار فارس در آبیک اظهار کرد: در این مراسم 61 نفر شامل 6 دانشمند، 10 پزشک، 30 نفر در حوزه کشاورزی، فنی و مهندسی، هفت طلبه و دانشجو طلبه و هشت فن آور برتر جایزه نوبل دریافت کردند که بنده جزو 10 پزشک بودم.

وی افزود: مدارک افراد در زمینه های پژوهشی، فرهنگی و فن آوری در سه مرحله مورد بررسی قرار گرفته و سنجیده و برای دریافت جایزه نوبل انتخاب می شوند. 

این بانوی آبیکی به بیان روزمه خود برای دریافت جایزه نوبل ایرانی پرداخت و تصریح کرد: از عناوین می توان به کسب سخنران برتر در کنفرانس مواد و تغذیه کشور سری لانکا، کسب سفیر اختراعات و نوآوری در کشور هند، کسب عنوان دو دوره دانشجوی نمونه کشوری شامل رتبه یک در کارشناسی و رتبه یک در کارشناسی ارشد، کسب دو مدال طلا در رشته دفاع شخصی و کاراته و کسب دو مدال نقره در آمادگی جسمانی اشاره کرد. 

به گزارش فارس، تعداد اختراعات رومینا از 87 اختراع به 90 اختراع رسیده که در گذشته، بیشتر فنی بوده اما در هشت سال اخیر اختراعات وی در حوزه پزشکی اعم از تجهیزات پزشکی، دارو، گیاهی، پیراپزشکی و... بوده است. 

رومینا اکنون رئیس هیات مدیره یک شرکت دانش بنیان در عرصه سوخت رسانی بوده و راه اندازی یک شرکت هسته فن آور در عرصه تجهیزات پزشکی را در دستور خود کار دارد.

وی در 14 اسفند سال گذشته به عنوان جوان برتر و 16 اسفند به عنوان دانشجوی نمونه کشوری در تهران تجلیل شده بود.

لازم به ذکر است، بیش از 35 مقاله این بانوی موفق و جوان آبیکی در مجلات معتبر علمی و پژوهشی دنیا به چاپ رسیده است.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1203188

مهمترین اخبار ایران و جهان: