نیوز سیتی!
24 اردیبهشت 1402 - 17:46

خط ویژه| چانه زنی BBC و جریان غرب‌گرا برای پیوستن ایران به FATF/ ادعای حاکمیت یکدست از حزب کارگزاران تا اینترنشنال

اینکه همزمان بی بی سی فارسی و برخی رسانه‌های داخلی بر لزوم پیوستن ایران به FATF تاکید می کنند، نکته قابل تأملی است. به نظر شما بی بی سی دلواپس تعاملات اقتصادی ایران و معیشت مردم کشورمان است؟!

فارس پلاس؛ خط ویژه - خط ویژه، رصدی است روزانه از لابه‌لای روزنامه‌های داخلی و عملیات رسانه‌ای پایگاه‌های خبری رسانه‌های ضد انقلاب، در این رصد  برآنیم که بتوانیم خطوط مشترک میان بعضی از رسانه‌های داخلی و ضد انقلاب را بررسی و تحلیل کنیم.

*******

چانه زنی BBC و جریان غرب‌گرا برای پیوستن ایران به FATF

بی بی سی فارسی در مطلبی با عنوان «بیانیه وزیران اقتصاد گروه۷ علیه ایران، روسیه و کره شمالی» نوشت:«وزیران اقتصاد و دارایی هفت کشور صنعتی (گروه۷) در پایان نشست خود در ژاپن بیانیه‌ای داده و از جمله انتقاداتی را علیه ایران، روسیه و کره شمالی مطرح کرده‌اند.آنها تاکید کرده‌اند: «ما به مقابله با تلاش‌ها برای دور زدن یا تضعیف تحریم‌های وضع‌شده پایبند می‌مانیم.» در این بیانیه بر تقویت جایگاه گروه ویژه اقدام مالی (FATF) و نهادهای مشابه منطقه‌ای تاکید شده تا یکپارچگی و سلامت نظام مالی جهانی تضمین شود.»

 

 

همزمان روزنامه هم میهن در مطلبی به قلم «احمد زیدآبادی» نوشت:«وزیران اقتصاد و دارایی هفت کشور صنعتی جهان در پایان نشست سه‌روزۀ خود در ژاپن با صدور بیانیه‌ای نسبت به آنچه «خطر مبادلات مالی نامشروع نشأت‌گرفته از ایران» نامیده‌اند، ابراز نگرانی عمیق کرده‌اند.وزیران اقتصاد و دارایی و رؤسای بانک‌های مرکزی گروه هفت در بیانیۀ خود، ضمن انتقاد شدید از کرۀ‌شمالی و روسیه در کنار ایران، بر «تقویت جایگاه گروه ویژه اقدام مالی در مورد پولشویی (اف.ای.تی.اف) و نهادهای مشابه» تأکید کرده و این نهادها را ضامن یکپارچگی و سلامت نظام مالی جهان خوانده‌اند.گروه ویژۀ اقدام مالی نهادِ ناظر بر مبادلات بین‌المللی برای جلوگیری از پولشویی و تأمین مالی تروریسم است. جمهوری اسلامی از سه سال پیش در «فهرست سیاه» این گروه قرار گرفته و به همین جهت تحریم‌هایی علیه تجارت آن با کشورهای دیگر اعمال می‌شود.از این رو، در بیانیۀ کشورهای آمریکا، بریتانیا، آلمان، فرانسه، ژاپن، ایتالیا و کانادا به‌عنوان اعضای گروه هفت کشور صعنتی جهان تأکید شده است که این گروه «به مقابله با تلاش‌ها برای دور زدن یا تضعیف تحریم‌های وضع‌شده، پایبند می‌ماند».»

در ادامه این مطلب آمده است:«نگرانی وزیران اقتصاد و دارایی گروه هفت از عدم پیوستن ایران به معاهدات گروه ویژۀ اقدام مالی در حالی صورت گرفته است که رابطۀ ایران با کشورهای عرب منطقه رو به بهبود گذاشته است... به نظر نمی‌رسد کشورهای منطقه برای عادی‌سازی تجارت خود با ایران، حاضر به نادیده گرفتن هشدار گروه هفت کشور صنعتی شوند و بدون پیوستن ایران به معاهدات گروه اقدام ویژۀ مالی به‌خصوص اف.ای.تی.اف، تجارت با آن را به طرز معناداری گسترش دهند، زیرا بی‌توجهی به این موضوع، اقتصاد خودشان را در معرض تهدید و تحریم بین‌المللی قرار می‌دهد.»

هم‌صدایی روزنامه اصلاح‌طلب با بی‌بی‌سی و اینترنشنال

 

اینکه همزمان بی بی سی فارسی و برخی رسانه های داخلی بر لزوم پیوستن ایران به FATF تاکید می کنند، نکته قابل تأملی است. به نظر شما بی بی سی دلواپس تعاملات اقتصادی ایران و معیشت مردم کشورمان است؟! پاسخ قطعا منفی است. سوال اینجاست که چرا برخی رسانه ها در داخل، با بلندگوهای دشمن در خارج از کشور همصدا شده اند؟!

چرا دولت های غربی اصرار دارند که ایران به FATF بپیوندد؟! پاسخ را باید در ماهیت این سازمان دید. حامیان FATF مدعی هستند که «194 کشور جهان» و «همه کشورهای جهان به غیراز ایران و کره شمالی» عضو FATF هستند. این ادعا در حالی است که حدود 35 کشور جهان به این سازمان بین دولتی پیوسته‌اند.

نکته مهم اینجاست که اعضای اصلی FATF رکوردداران پولشویی و حامیان اصلی تروریسم در جهان هستند. براساس گزارش های منتشر شده در رسانه های غربی،  70 درصد پولشویی دنیا در آمریکا و اروپا صورت می‌گیرد. بر اساس گزارش‌های موجود، 99 درصد پول کثیف موفق به عبور از سیستم‌های نظارتی آمریکا و اروپا شده‌اند و حدود ۸۰ درصد از این پول‌ها مجدداً برای سرمایه‌گذاری و ساماندهی جنایات دیگر به کار می‌روند

به این اظهارنظر توجه کنید؛ «خوان زاراته» معاون سابق مدیریت مبارزه با تروریسم و جرائم مالی در وزارت خزانه‌داری آمریکا پیش از این گفته بود:«برای قرار دادن ایران در تنگنا و سخت‌تر کردن شرایط برای این کشور، به حضور کامل FATF نیاز است. برای اینکه ایران از نظام مالی منزوی شود، لازم استFATF برای تایید قضاوت‌هایی پیرامون نظام مالی ضد پولشویی و مبارزه با تروریسم مداخله کند.»

محمد جواد ظریف وزیر سابق امور خارجه-15 مهر 97- در صحن علنی مجلس گفته بود:«نه بنده و نه آقای رئیس‌جمهور نمی‌توانیم تضمین دهیم که با پیوستن به لایحه حمایت مالی از تروریسم مشکلات‌مان حل خواهد شد.اما می‌توانیم تضمین بدهیم که با نپیوستن به این لایحه، آمریکا بهانه مهمی برای افزایش مشکلات ما پیدا خواهد کرد». حال سوال اینجاست که آیا بهانه‌های آمریکا تمامی دارد؟! سوال دیگر این است که ما کدام بهانه را از چه کسانی می‌خواهیم بگیریم؟! از میزبانان و حامیان گروهک تروریستی منافقین- که ۱۷ هزار ایرانی را به شهادت رسانده است-؟! از حامیان و تجهیزکنندگان گروهک تکفیری تروریستی داعش؟! از میزبانان و حامیان انگلیسی و هلندی و دانمارکی سایر گروهک‌های تروریستی؟! از رکوردداران پولشویی در دنیا؟! از نقض کنندگان اصول بدیهی حقوق بشر در دنیا؟!

 

ادعای حاکمیت یکدست از حزب کارگزاران تا اینترنشنال

دقیقا همزمان با روی کارآمدن دولت رئیسی، کلیدواژه «حاکمیت یکدست» به دفعات و به صورت مشترک توسط رسانه های معاند و برخی رسانه های داخلی تکرار شد.

در جدیدترین نمونه «حسین مرعشی» دبیرکل حزب کارگزاران در مصاحبه با روزنامه سازندگی گفت:«استراتژی حاکمیت یکدست در عمل شکست خورده و باعث تضعیف جمهوریت نظام شده است.»

«حاکمیت یک‌دست» کلیدواژه پرتکرار اصلاح‌طلبان

 

جریان غرب‌گرا به دفعات طیف مقابل را به داشتن «توهم توطئه» متهم کرده است. اما برخلاف این ادعا، این طیف غرب‌گرا است که به «توهم توطئه» دچار است. این جریان سیاسی چه در انتخابات پیروز شود و چه شکست بخورد، مسئولیت این پیروزی یا شکست را به هیچ عنوان نپذیرفته و آن را به عوامل بیرونی و توطئه آمیز نسبت می دهد.

بر همین اساس وقتی این طیف در انتخابات شکست بخورد، بدون هیچ سند و مدرکی صرفا به این دلیل که نتوانسته رأی مرم را کسب کند، آن را ناشی از تقلب در انتخابات جا می زند!همچنین وقتی این طیف در انتخابات پیروز شود باز هم بدون هیچ سند و مدرکی و براساس ادعاهای واهی، علت ناکامی خود را اختیارات محدود جا می زند.

در حقیقت این جریان سیاسی بجای پذیرش کارنامه غیرقابل قبول خود، ناکامی هایش را ناشی از دست های پشت پرده و توطئه دیگران قلمداد می کند.

استفاده از کلیدواژه پرتکرار اصلاح‌طلبان توسط عنصر تجزیه طلب

 

از سوی دیگر این طیف با ادعای حاکمیت یکدست در واقع اعتراف می‌کند که در تمام سال‌های فعالیت‌ش هرگز به دنبال هم‌افزایی قوای سه‌گانه با یکدیگر در جهت رسیدگی به مطالبات مردم و پیشرفت کشور نبوده است، بلکه حاکمیتی چندگانه و چند دسته و پیوسته در تنازع با سیاست‌های کلی نظام را می‌پسندند. شاید به همین علت باشد که  این جریان سیاسی همیشه در یک سر آشوب‌ و فتنه ها و التهابات قرار دارد.

جریان غرب‌گرا در دولت یازدهم و دوازدهم حتی تا ماههای پایانی دولت مدعی بود که در حال آواربرداری است و هیچگاه حاضر به پاسخگویی درباره عملکرد ضعیف و غیرقابل قبول خود نبود. حالا همین طیف فریاد وامصیبتا سر داده و اظهار گلایه مندی می کند.

از سوی دیگر، طیف غرب‌گرا به هیچ عنوان صلاحیت اظهارنظر درباره جمهوریت را ندارد. چرا که این جریان سیاسی تنها در یک قلم در سال 88، با دروغ تقلب، جشن مشارکت 85 درصدی را به آشوب و التهاب بدل کرده و خسارت های هنگفتی به کشور و مردم تحمیل کرد.

پایان پیام/.

منبع: فارس
شناسه خبر: 1211844

مهمترین اخبار ایران و جهان: