نیوز سیتی!
22 اردیبهشت 1402 - 14:23

جدای دین از سیاست اخلاق و معنویت را از بین می‌برد

کرج- امام جمعه ماهدشت گفت: یکی از خطرهای جدایی دین از سیاست که عده‌ای آن را همیشه در دنیای اسلام ترویج می‌کردند این است که وقتی سیاست از دین جدا شد، از اخلاق و معنویت جدا خواهد شد.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام علی رادمرد در خطبه‌های نماز جمعه شهر ماهدشت که در مصلای این شهر برگزار شد، اظهار کرد: یکی از خطرهای جدایی دین از سیاست که عده‌ای آن را همیشه در دنیای اسلام ترویج می‌کردند این است که وقتی سیاست از دین جدا شد، از اخلاق و معنویت جدا خواهد شد.

وی بیان کرد: در نظام‌های سکولار و بی‌رابطه‌ی با دین، در اغلب نزدیک به همه‌ی موارد، اخلاق از بین رفته است. وقتی دین از سیاست جدا شد، سیاست می‌شود غیر اخلاقی، مبنی بر همه‌ی محاسبات مادی و نفع‌طلبانه، اگر سیاست از اخلاق و معنویت جدا شد، آن وقت سیاست‌ورزی می‌شود؛ یک وسیله‌ای برای کسب قدرت، به هر قیمت؛ برای کسب ثروت، برای پیش بردن کار خود در دنیا.

امام جمعه ماهدشت تصریح کرد: یکی از چیزهایی که برای ما خیلی مهم است، مسئله «ارتباط با سیاست» است. اولاً سال‌های متمادی سعی کردند که مقوله دین را از مقوله سیاست جدا کنند. با اینکه انقلاب اسلامی پیروز شده و سیاست دینی در کشور، محور همه‌ی فعالیت‌ها است و مسئله الهام‌گیری و سرچشمه پیدا کردن سیاست از دین، نه دین از سیاست، بلکه سیاست از دین - جزو عرف‌های رایج ملت‌های مسلمان شده، هنوز دارند تلاش می‌کنند، بلکه بتوانند این عُرف را بشکنند.

وی خاطرنشان کرد: اگر با لایه‌های عمیق‌ترِ تبلیغات سیاسی جهانی انسان آشنا باشد، می‌بیند همین حالا دارند تلاش می‌کنند که دین را از سیاست جدا کنند. آنها دنبال این هستند که سیاستمدارها بدون ارتباط با دین و بدون اعتنای به دین، کار خودشان را بکنند و فعالین دینی هم به فقط احکام فردی و شخصی و طهارت، نجاست بپردازند.

رادمرد گفت: اولین حادثه‌ای که در اسلام، در دورانی که پیغمبر از فشار مخالفان در مکه خلاص شد، اتفاق افتاد، چه بود؟ تشکیل حکومت. پیغمبر به مدینه آمد و حکومت تشکیل داد. پیغمبر نیامد مدینه که بگوید من عقاید شما را اصلاح می‌کنم، احکام دینی را برایتان بیان می‌کنم، شما هم یک نفر را به عنوان حاکم برای خودتان انتخاب کنید؛ چنین چیزی نبود، بلکه پیغمبر آمد و اداره‌ی سیاست را به دست گرفت. ایشان از اول که وارد شد، خط مشی نظامی، سیاسی، اقتصادی و تعامل اجتماعی را طراحی کرد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1206088

مهمترین اخبار ایران و جهان: