نیوز سیتی!
11 اسفند 1401 - 09:34

معاون دادگستری کرمان: حجم بالای قاچاق سوخت در استان کرمان نگران کننده است

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان با بیان اینکه حجم بالای قاچاق سوخت در استان نگران کننده است، گفت: عدم نظارت دستگاه‌های متولی در زمینه توزیع و اختصاص سهمیه سوخت، ثبت غیر واقعی پیمایش ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای و... از دلایل عمده نا بسامانی در وضعیت توزیع سوخت است.

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، سید مهدی قویدل اظهار کرد: هر دستگاهی با توجه به مسؤولیت قانونی خود باید بر روند توزیع سوخت نظارت کند و هرگونه جرم و تخلف را در اسرع وقت به دستگاه قضایی جهت برخورد قانونی گزارش کند.

وی با بیان این مطلب که حجم بالای قاچاق سوخت دراستان نگران کننده است، اظهارداشت:عدم نظارت دستگاه‌های متولی در زمینه توزیع و اختصاص سهمیه سوخت، ثبت غیر واقعی پیمایش ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای، عدم نظارت در صدور بارنامه‌ها و ارائه صورت وضعیت‌های غیر واقعی از دلایل عمده نا بسامانی در وضعیت توزیع سوخت است.

وی با اشاره به این مطلب که جهاد کشاورزی، اداره صنعت، معدن و تجارت و اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای نقش بسیار مهمی در پیشگیری از قاچاق سوخت دارند، اظهارداشت: عدم نظارت دقیق این دستگاه‌ها باعث می‌شود که افراد سودجو با ارائه درخواست‌های غیر واقعی از خلاءهای موجود در نحوه مدیریت و نظارت بر روند توزیع عادلانه سوخت، سوءاستفاده کنند.

 قویدل با اشاره به عدم شفافیت در صدور مجوزها در برخی از دستگاه‌های متولی توزیع سوخت، خاطرنشان کرد:یکی دیگر از دلایل نابسامانی توزیع سوخت عدم وجود رویه واحد و سلیقه‌ای بودن توزیع آن و همچنین نداشتن بانک اطلاعاتی دقیق و شفاف از وضعیت مشمولان دریافت سوخت در بخش‌های مختلف کشاورزی و مراکز تولیدی دام و طیور و گلخانه‌هاست و این امر موجب شده است رصد، پایش و نظارت بر روند توزیع سوخت غیر واقعی و نا عادلانه باشد.

 قویدل در ادامه عنوان کرد: سامانه‌های سیپاد و سپهتن باهدف کنترل حمل‌ونقل هوشمند و تخصیص سوخت به ناوگان دیزل بر مبنای پیمایش، هوشمندسازی ناوگان درون‌شهری، جلوگیری از هدر رفت و عرضه خارج از شبکه سوخت و همچنین رعایت عدالت در حوزه تخصیص سوخت به ناوگان دیزلی طراحی شده‌اند و از این سامانه‌ها باید به‌صورت مستمر جهت کنترل قاچاق سوخت استفاده شود.

پایان پیام/۳۷۶۳/ب

منبع: فارس
شناسه خبر: 1067588

مهمترین اخبار ایران و جهان: