نیوز سیتی!
03 اسفند 1401 - 22:45

حدود 4هزار تُن محصول کشاورزی هرمزگان به کشورهای اوراسیا صادر شد

بندرعباس - مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان گفت: از ابتدای برداشت محصولات گلخانه‌ای تاکنون بیش از سه هزار و ۸۵۰ تُن انواع محصولات کشاورزی از این استان به کشورهای اوراسیا صادر شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، الهام اسدپور بیان داشت: این محصولات شامل بادمجان، گوجه فرنگی، فلفل و شوید است که با کسب استانداردهای جهانی لازم و طی فرایند قرنطینه گیاهی به کشورهای حوزه اقتصادی اوراسیا صادر شده است.

وی با اشاره به اینکه صادرات این محصولات ثمره اقدامات اجرایی امنیت و دیپلماسی غذایی است، بیان کرد: در راستای تامین امنیت غذایی و دستیابی به بازارهای منطقه، در سالجاری اقدامات متعددی از سوی مدیریت حفظ نباتات به منظور اخذ استانداردهای بین المللی تولید و صادرات محصولات کشاورزی اعم از باقی مانده سموم، فرایندهای قرنطینه گیاهی، بسته بندی و انبارداری توسط بهره برداران بخش کشاورزی به‌ویژه گلخانه داران استان هرمزگان انجام شده است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی هرمزگان اظهار کرد: با تغییر رویکرد بین المللی، صادرات محصولات کشاورزی با منشا گیاهی از محصول محور به بستر محور و ایجاد بستر فناوری چون سامانه «سماک و سانکا»، امکان ثبت اطلاعات واحدهای تولیدی و به تبع آن نظارت و پایش مستمر، فراهم شده است.

اسدپور تصریح کرد: برگزاری جلسه های توجیهی با حضور گلخانه داران، بخش‌های دولتی مرتبط و معاونت غذا و دارو استان و دوره های آموزشی قوانین و مقررات صادرات محصولات کشاورزی بخشی از اقدامات مهم در این مدت بوده که در نتیجه ثبت نام بیش از ۱۰۰ گلخانه دار در سامانه سماک بوده است.

وی یادآورشد: با توجه به اجرایی شدن دستورالعمل نظارت و ارتقای سلامت محصولات کشاورزی با منشا گیاهی در قالب سامانه سماک از شهریور سال آینده اقدامات مختلفی اعم از برگزاری همایش امنیت و دیپلماسی غذایی، دعوت از شرکت های دانش بنیان فعال در این بخش و دوره های فنی برای کارشناسان مسوول گلخانه نیز در دستورکار خواهد بود.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1051444

مهمترین اخبار ایران و جهان: