نیوز سیتی!
28 اسفند 1401 - 15:38

توجه نکردن به جلو عامل مهم در تصادفات رانندگی است

زنجان-رئیس اداره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور استان زنجان گفت: توجه نکردن به جلو، رعایت نکردن حق تقدم و تغییر مسیر ناگهانی ۳ عامل مهم در تصادفات است.

سرهنگ مجید باقری، در گفت‌گو با خبرنگار مهر، در مورد ترافیک شهر زنجان و ارتقای فرهنگ ترافیکی رانندگان اظهار کرد: تعداد ماشین به نسبت جمعیت در زنجان بیشتر است و خیابان‌های زنجان به‌ویژه در هسته مرکزی که از معابر قدیمی و کم‌عرض برخوردار است، گنجایش این حجم از خودروها را ندارد.

وی با اشاره به اینکه ساخت ساختمان‌های بلندمرتبه در خیابان‌های کم‌عرض و نبود پارکینگ طبقاتی در شهر دردسرساز شده است، ابراز کرد: متأسفانه در شهر شاهد هستیم برخی جوانان قانون‌گریز و قانون‌ستیز هستند و بدون رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی و با سرعت زیاد در شهر تردد می‌کنند.

رئیس اداره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور استان زنجان به تصادف چند روز گذشته در نزدیکی میدان رسل زنجان در ساعت یک شب اشاره کرد و گفت: در این تصادف به دلیل سرعت بالا و عدم توانایی راننده در کنترل وسیله نقلیه ۲ نفر در صحنه تصادف فوت کردند و ۳ نفر مصدوم شدند و رخ دادن این حادثه در نیمه شب نشان از تخلف راننده و نبود فرهنگ ترافیکی دارد.

وی تصریح کرد: تردد رانندگان تک‌سرنشین و افزایش حضور مردم در خیابان‌ها برای خرید عید سبب شده که تقریبا در کل خیابان‌ها گره‌های ترافیکی داریم و حمل و نقل عمومی در شهر بسیار ضعیف است و گویا هیچ متولی‌ای ندارد؛ چراکه در خیابان با کمبود تاکسی مواجه هستیم و اتوبوس‌ها در روزهای تعطیل خدمات‌رسانی نمی‌کنند.

وی با اشاره به اینکه در تصادفات ۳ عامل اصلی دخیل هستند، بیان کرد: عدم توجه به جلو ناشی از رفتارهایی مثل صحبت هنگام رانندگی، استفاده از تلفن همراه، کار کردن با رادیو یا ضبط صوت ماشین، و سایر موارد از علل عمده بروز تصادفات در شهر زنجان است.

باقری عدم رعایت حق تقدم را عامل دیگر در بروز سوانح رانندگی برشمرد و افزود: اخذ گواهینامه در کشور ما آسان است و ارزان به دست می‌آید اما اگر سخت‌گیری بیشتر شود و مردم هزینه بیشتری بابت آن بپردازند تلاش بیشتری برای به دست آوردنش می‌کنند و ارزش زیادی قائل خواهند بود و رانندگان بدون آگاهی از علائم و تابلوهای راهنمایی و رانندگی فقط استفاده از گاز، ترمز، کلاج و فرمان را بلد هستند.

وی با اشاره به اینکه تغییر مسیر ناگهانی عوامل سوم در بروز تصادفات است، اظهار کرد: راننده برای تغییر مسیر باید خوب به اطراف نگاه کند، و باز زدن راهنما، با رعایت حق تقدم تغییر مسیر دهد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1100388

مهمترین اخبار ایران و جهان: