نیوز سیتی!
15 اسفند 1401 - 16:01

غفلت از درختکاری و تشدید گرد و غبار در اردبیل

اردبیل- غفلت چندین ساله از درختکاری تشدید گرد و غبار را در اردبیل به همراه داشته و این شرایط اوضاع جوی استان اردبیل را سخت کرده است.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: در یک غفلت آشکار و شعارهایی که در سال‌های گذشته در باب درختکاری به نتیجه نرسیده، امروز شاهد تشدید کانون‌های گرد و غبار محلی در استان اردبیل هستیم که هوای ناسالم و بسیار پرخطر را برای اردبیلی‌ها به همراه داشته است.

در حالی از صبح امروز هوای اردبیل به تدریج رنگ باخته و شرایط گرد و غبار سخت و غیرقابل دید را به خود گرفته که از سال‌های گذشته کارشناسان و مسئولان امر تاکید می‌کردند که درختکاری به عنوان یک امر ضروری در شهرها و محیط‌های پیرامونی آن مورد توجه قرار گیرد که مسئولان فقط به شعار دادن در این حوزه اکتفا کرده و به هیچ وجه حاضر به انجام وعده‌های خود در کاشت یک میلیون درخت در طول سال نشدند.

اوضاع جوی اردبیل امروز به شرایط بحرانی رسید و برای همگان روشن شد که شهر اردبیل به رغم دور بودن از کانون‌های گرد و غبار خارجی، می‌تواند به شرایط حساس و ناسالم جوی برسد تا امکان تردد برای عموم مردم به ویژه بیماران و کودکان سخت و دشوار شود.

وزش تندباد همراه با گرد و غبار سنگین و خفه‌کننده در اردبیل که شرایط زندگی روزمره را برای مردم دشوار کرده، نتیجه غفلت و بی‌توجهی از درختکاری و توسعه فضای سبز است که مقصران آن منابع طبیعی، شهرداری‌ها و دیگر متولیان این حوزه هستند که هیچ بهایی به توسعه این فضاهای سبز و درختکاری نداده و تنها به گذر روزگار و طرح‌های کوچک در این بخش اکتفا کرده و هیچ وقت نتوانستند منفعت و مصلحت مردم را در خروج از این بحران در نظر بگیرند.

در سال‌های گذشته نه تنها شعارهای داده شده در کاشت درخت به تعداد میلیونی به نتیجه نرسیده بلکه با شکل‌گیری کانون‌های گرد و غبار در اطراف اردبیل، شاهد اوضاع نامساعد جوی هستیم که در اسفندماه با وزش تندبادهای شدید وضعیت جوی اردبیل رنگ و رخی متفاوت پیدا کرده است.

مدیرکل محیط زیست استان اردبیل با بیان اینکه کانون‌های محلی گرد و غبار در اردبیل شکل گرفته و در سال‌های گذشته برای غلبه بر این بحران اقدامی جدی انجام نشده است، اظهار کرد: از صبح امروز گرد و غبار شدید فضای اردبیل را به شرایط جوی تیره و تاریک تبدیل کرده و مردم در زندگی روزمره نیز با مشکلات و گرفتاری‌هایی روبه‌رو شدند.

حسن قاسم‌پور تصریح کرد: در کنار وزش تندباد شدید، گرد و غبار برخاسته از این کانون‌ها دید افقی را به شدت کاهش داده و در کنار آن جو ناسالم برای کارهای روزمره مردم به وجود آورده که به معنای واقعی شرایط سخت و دشوار شده است.

بررسی‌های میدانی از سطح شهر اردبیل نشان می‌دهد این فضای غبارآلود در اردبیل که همزمان با روز درختکاری رخ داده، تذکری جدی به مسئولان امر در دولت سیزدهم است که آستین بالا زده و به جای شعار دادن و بازی با کلمات و آمار و ارقام روی کاغذ، در عمل به توسعه درختکاری و فضای سبز همت کنند تا بیش از این گرفتاری‌ها در این بخش به اوج نرسد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1076988

مهمترین اخبار ایران و جهان: