نیوز سیتی!
22 اسفند 1401 - 16:28

حضور ناظران سازمان همکاری اسلامی در همه‌پرسی ازبکستان

دبیرکل سازمان همکاری اسلامی در دیدار با نماینده ویژه رئیس جمهور ازبکستان در امور سیاست خارجی گفت: ناظران این سازمان نیز در همه‌پرسی قریب الوقوع ازبکستان شرکت می‌کنند.

به گزارش خبرنگار برگزاری فارس در تاشکند، «حسین ابراهیم طه» دبیرکل سازمان همکاری اسلامی در شهر «جده» در دیدار با «عبدالعزیز کامل‌اف» نماینده ویژه رئیس جمهور ازبکستان در امور سیاست خارجی گفت: ناظران سازمان همکاری اسلامی نیز در همه‌پرسی قریب الوقوع ازبکستان شرکت می‌کنند.

طه در این دیدار نتایج سفر رئیس جمهور ازبکستان به عربستان سعودی در ماه آگوست سال 2022 میلادی و همچنین مذاکرات انجام شده با وی را بسیار ارزشمند خواند.

دبیرکل با خرسندی بر گسترش عملی همکاری‌های سازمان همکاری اسلامی با ازبکستان که به یکی از شرکت کنندگان فعال و مهم در سازمان تبدیل شده است، تاکید کرد.

به گفته طه، ازبکستان جدید در 5 سال گذشته همکاری‌های متقابل خود را با کشورهای مسلمان به طور قابل توجهی افزایش داده است. سیاست جدید «تاشکند» بر توسعه و گسترش همکاری های سیاسی، تجاری، اقتصادی و سرمایه گذاری و همچنین مسائل تحکیم ثبات و امنیت در آسیای مرکزی تأثیر مثبتی دارد. ازبکستان در مدت کوتاهی موفق به ایجاد فضای حسن تفاهم و شراکت با همسایگان خود در منطقه شد که نقش و نفوذ آن را در جهان اسلام به طور چشمگیری افزایش داد.

طه خاطرنشان کرد: ازبکستان در مسئله افغانستان نقش مهمی ایفا می‌کند و ضمن بیان طرح‌های مختلف ارائه کمک‌های بشردوستانه و اقتصادی چندجانبه به افغانستان را هماهنگ می‌کند. نماینده ویژه سازمان همکاری اسلامی در افغانستان از هماهنگی تلاش‌ها و انجام اقدامات مشترک با ازبکستان در این کشور حمایت می‌کند.

طرف ازبکی گزارشاتی را در مورد برگزاری همه‌پرسی اصلاح قانون اساسی در جمهوری در اختیار دبیرکل قرار داد.

دبیرکل نیز به نوبه خود بر اصلاحات گسترده‌ای در دست انجام در سال‌های اخیر توسط «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور مبنی بر بازسازی تمام حوزه‌های زندگی در ازبکستان تاکید کرد.

در این زمینه، وی به موقع بودن و ضرورت اصلاح قانون اساسی مطابق با سیاست جاری داخلی و خارجی رئیس جمهور ازبکستان که هم اکنون هم در بین مردم و هم در جامعه بین المللی از حمایت بالایی برخوردار است، تاکید کرد.

طه اطمینان داد که ناظران سازمان همکاری اسلامی نیز در این مراسم مهم سیاسی شرکت خواهند کرد.

وی همچنین گفت که پس از ماه رمضان برنامه ریزی می‌کند به ازبکستان سفر و از شهر تاریخی «سمرقند» بازدید کند.

ازبکستان از سال 1996 میلادی عضو سازمان همکاری اسلامی است.

پایان پیام/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 1090888

مهمترین اخبار ایران و جهان: