نیوز سیتی!
28 بهمن 1401 - 07:07

آمریکا آماده دفاع از کشورهای شرق اروپا در برابر روسیه است

آمریکا آماده است تا در صورت لزوم از کشورهای بالتیک شامل کشورهای استونی، لتونی و لیتوانی دفاع کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، «لوید آستین»، وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد که ایالات متحده آماده است تا در صورت لزوم از کشورهای بالتیک شامل کشورهای استونی، لتونی و لیتوانی در برابر روسیه دفاع کند.

آستین همچنین گفته است که واشنگتن آمادگی دارد تا حضور نظامی خود را در منطقه بالیتک در شرق اروپا تقویت کند.

لوید آستین با اشاره به الزامات منشور ناتو مبنی بر اینکه هر یک از اعضای ائتلاف در صورت مورد حمله قرار گرفتن از یکدیگر دفاع خواهند کرد، گفت: «ما به ماده ۵ متعهد هستیم، شما می‌توانید روی آن شرط بندی کنید.»

وی پس از گفتگو با رهبران استونی در تالین گفت که ایالات متحده به حضور نظامی مداوم و چرخشی خود در منطقه ادامه خواهد داد.

آستین در کنفرانس خبری گفت: «ایالات متحده همچنان به آزادی و حاکمیت متحدان بالتیک خود متعهد است.»

سه کشور بالتیک، همسایه روسیه و بلاروس هستند و اکنون بخشی از ناتو و اتحادیه اروپا به شمار می‌روند.

هانو پوکور، وزیر دفاع استونی در این دیدار گفت: اگر روسیه در اوکراین متوقف نشود، کشورش برای جلوگیری از پیشروی روسیه تلاش می‌کند.

وزیر دفاع استونی گفت: «بازدارندگی یک کلمه کلیدی در اینجا است. دقیقاً به همین دلیل است که ناتو با طرح‌های دفاعی منطقه‌ای جدید از اعضای خود محافظت می‌کند و امیدواریم در اجلاس ناتو در ویلنیوس در ماه ژوئیه طرح‌های جدید تصویب شود.»

از سال ۲۰۱۹، ایالات متحده گروه‌های چرخشی متشکل از ۵۰۰ نیرو و تجهیزات را در لیتوانی مستقر کرده است و در ماه دسامبر یعنی کمتر از سه ماه پیش یک جوخه از سیستم‌های موشکی توپخانه هیمراس و یک گروه از پیاده نظام را در استونی مستقر کرده است.

همچنین ناتو از سال ۲۰۱۷ سه گردان چند ملیتی را در هر یک از کشورهای بالتیک مستقر کرده است. آلمان نیز متعهد شده است در صورت تهدید تهاجم، ظرف ۱۰ روز نیروهای خود را در حوزه بالتیک تقویت کند.

آستین در تالین بار دیگر تاکید کرد که ایالات متحده از اوکراین با تجهیزات نظامی حمایت خواهد کرد و گفت که انتظار دارد روسیه به تلفات سنگین پرسنل نظامی آموزش‌دیده خود فکر کند. آستین گفت: «این مبارزه تا مرحله نهایی خود ادامه خواهد یافت و ما هر کاری که بتوانیم با همکاری یکدیگر انجام خواهیم داد تا اطمینان حاصل کنیم که ابزارهای موفقیت را برای اوکراینی‌ها فراهم می‌کنیم.»

منبع: مهر
شناسه خبر: 1041344

مهمترین اخبار ایران و جهان: