نیوز سیتی!
23 بهمن 1401 - 13:46

مسؤولان از بذر کاشته شده در فجر 41 حمایت کنند/ مشارکت تشکل‌های فرهنگی نقطه قوت جشنواره سیزدهم در اصفهان

چهل و یکمین دوره از جشنواره فیلم فجر و سیزدهمین دوره جشنواره در اصفهان با تفاوت‌هایی برگزار شده که از دل آن‌ها فرصت‌هایی برای کشف استعدادهای جدید و حمایت از جوانان را به همراه داشته است.

 به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، مهمترین رویداد سینمایی کشور در حالی شب گذشته برترین‌های خود را شناخت که با وجود حواشی بسیار توانسته به دور از جدل‌های سیاسی برگزار شود. امسال علیرغم حاشیه‌سازی‌های برخی سلبریتی‌های انحصارطلب اما جشنواره با استقبال مردم و هنرمندان برگزار شد و همچنان در استان‌ها اکران‌ها ادامه دارد.

سیزدهمین دوره از جشنواره فیلم فجر اصفهان نیز با تفاوت‌هایی برگزار شده که از دل این تغییرات فرصت‌هایی را ایجاد کرده که یکی از آن‌ها اختصاص سینمای سپاهان به اهالی فرهنگ و هنر و رسانه است تا سینما صرفا از حیات خلوت قشری خاص خارج و سرآغازی برای سرمایه‌گذاری بر نیروهای جوان و متعهد شود.

نقطه قوت فجر سیزدهم در مشارکت تشکل‌های فرهنگی

رضا دهقانی دبیر سیزدهمین جشنواره فیلم فجر اصفهان در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اصفهان با بیان اینکه ۲۱ عنوان فیلم جشنواره در اصفهان به اکران درآمده و سالن سینما سپاهان به صورت مهمان برای اهالی رسانه و هنرمندان در نظر گرفته شده است، به خبرنگار فارس می‌گوید: نقطه قوت جشنواره امسال مشارکت تشکل‌های فرهنگی در برگزاری این دوره از جشنواره است و سعی شده تا همگرایی و وحدتی بین تشکل‌ها برای استفاده حداکثری از این رویداد بشود و دغدغه‌مندان سینمایی با هم‌فکری یکدیگر برای ارتقا کیفیت برنامه‌ها گفت‌و‌گو کنند.

وی با اشاره به برگزاری کارگاه‌های آموزشی کارگردانی، فیلم‌سازی و ... در حاشیه اکران‌ها که با استقبال جوانان و نوجوانان روبرو شده است، تصریح کرد: با این کار برای ایجاد دغدغه سینما در بین جوانان و همچنین سرمایه‌گذاری بر این نسل توجه شده که خوشبختانه با استقبال خوبی هم همراه بوده است.

دهقانی در خصوص فضاسازی جشنواره گفت: وسع اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان در برگزاری جشنواره به در اختیار گرفتن سالن‌ها و محیط اطراف برمی‌گردد که برای فضاسازی‌های چهارباغ نیاز به مشارکت سایر دستگاه‌هاست. هرچند که با توجه به ایام دهه فجر و پیروزی انقلاب اسلامی گروه‌های سرود برای انتقال این شادی و سرور نیز در نظر گرفته شده است.

 

حمایت از بذر کاشته شده سینما در استقبال از نیروهای متعهد و جوان

مشاهده حضور اقشار مختلف در بین اهالی هنر و فرهنگ نشان می‌دهد که توجه به این قشر و حتی در نظر گرفتن تسهیلاتی برای آن‌ها منجر شده تا دوباره با فضای سینما آشتی کنند و به گفته یکی از فعالان فرهنگ و هنر اصفهان به این محیط اعتماد و فرزند دهه هشتادی خود را همراهی کند.

نفیسه پرورش از فعالان فرهنگی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس گفت: تاثیرگذاری فیلم‌های زمان انقلاب به دلیل فیلمنامه‌های قوی که داشت خیلی بیشتر بود و اما امروزه باید برای جذب مخاطب بیشتر به تکنیک توجه شود؛ زیرا اقبال عمومی از فیلم‌های ترکیه‌ای و کره‌ای برخلاف اینکه موضوع و محتوای مناسبی ندارند نشان می‌دهد که از ساخت و تکنیک خوبی برخوردار هستند و نوع سبک فیلم‌ها برای جوانان جذابیت به همراه دارد.

وی با بیان اینکه امسال برخی هم‌نوا با دشمن سینما را تحریم کردند، گفت: اما امسال جشنواره با شور و نشاط و استقبال مردمی برگزار شد؛ با همه این اوصاف باید از این بذر کاشته شده و حمایت از جوانان در ساخت فیلم‌های تاثیرگذار استقبال کرد تا یک انقلابی در سینمای ایران رخ دهد و حتی در این حوزه سرمایه‌گذاری کرد.

پرورش با بیان اینکه مردم به ویژه بدنه انقلابی جامعه باید این اعتماد مجدد به فضای سینما را کسب کنند تا با خیال راحت فرزندان خود را به سمت فعالیت در این حوزه سوق دهند، می‌گوید: میلیون‌ها آدم متعهد و معتقد که زیر تابوت شهید سلیمانی را گرفتند اگر به میدان بیایند و از سینما حمایت کنند دیگر جای سوزن انداختن نیست. بنابراین باید این تحول و انقلاب به همت مسؤولان فراهم شود که اختصاص دادن همین سینما به اهالی فرهنگ و هنر در این زمینه موثر بوده است.

این فعال فرهنگی اضافه کرد: از طرفی دیگر باید مافیای سینما شکسته شود تا فیلمنامه‌های قوی وارد حوزه سینما و تلویزیون شود و حتی این افراد خاص و نیروهای انقلابی را دور یک حلقه جمع کنند تا با شناسایی نوجوانان بتوانند برای آینده آموزش دهند و از همین جا برای آنها سرمایه‌گذاری کنند تا رها نشوند.  

 

پیدا شدن حقیقت سینما با حذف گرد و غبارهای سیاسی

در این میان حتی دختران دهه هشتادی و هفتادی نیز از حال و هوای متفاوت جشنواره که به دور از جدال‌های معمول فضای سیاسی برگزار شده بسیار استقبال کردند که به گفته آن‌ها خوابیدن گرد و غبارها باعث شده تا بیشتر به وضعیت حقیقی سینما توجه شود.

یکی از دختران دهه هشتادی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: باید از این فضای یاس و ناامیدی عبور کرد و هرچند گام‌هایی در مسیر کیفیت فیلم‌ها و سینما برداشته شده اما با رسیدن به فناوری‌های روز سینما فاصله داریم که باید قشر جوان بیشتر به میدان بیاید و با تحلیل و بررسی بیشتر، سینمایی متناسب با کشورمان بسازند. البته کارگردان تجربه اولی در این جشنواره بسیار دیده شد که این اتفاق خوشایندی است.

میدان را برای جوان‌های متعهد و متخصص باز کنید

حال که دشمن تمام قوای خود را به میدان آورده و  هنرمندنماهایی را بازیچه خود کرده تا سینما را باب میل خود سازد، جشنواره چهل و یکم می‌تواند نقطه آغازی برای یک تحول در سینمای ایران باشد و امید است دست‌اندرکاران از این فرصت استفاده کرده و عرصه را برای کارگردانان و بازیگران جوان متعهد و متخصص بیش از گذشته بگشایند که قطعا نوید بخش ظهور نسلی جدید و توانمند و البته متعهد در سینمای ایران است.

پایان پیام/۳۶۴۹/آ

منبع: فارس
شناسه خبر: 1034000

مهمترین اخبار ایران و جهان: