نیوز سیتی!
04 مرداد 1402 - 16:43

برگزاری پنجمین نشست کمیسیون اقتصادی قرقیزستان و آذربایجان

پنجمین نشست کمیسیون مشترک بین دولتی همکاری‌های اقتصادی و بشردوستانه قرقیزستان و آذربایجان در منطقه ایسیک کول شهر «چالپان آته» برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، پنجمین نشست کمیسیون مشترک بین دولتی همکاری‌های اقتصادی و بشردوستانه قرقیزستان و آذربایجان در منطقه ایسیک کول شهر «چالپان آته» برگزار شد.

در ابتدا «باکیت توروبایف» معاون نخست وزیر قرقیزستان و «علی احمداف» معاون نخست وزیر آذربایجان دستور کار همکاری‌های دوجانبه را مورد بررسی قرار دادند.

سپس با حضور سران و نمایندگان تام الاختیار ساختارهای دولتی ذیربط دو کشور نشست کمیسیون مشترک بین دولتی برگزار شد.

احمداف از دولت قرقیزستان به دلیل اجرای برنامه‌های اختصاص یافته به مناسبت یکصدمین سالگرد «حیدر علی اف» رهبر ملی مردم آذربایجان تشکر کرد.

طرفین از توسعه همه جانبه روابط دوستانه دو کشور و مشارکت راهبردی ابراز خرسندی کردند.

در این گفت‌و‌گو تاکید شد که گفت‌وگوی سیاسی فعال و تماس‌های شخصی بین روسای جمهور دو کشور پویایی بالایی را در همکاری‌های دوجانبه تضمین می‌کند.

دو طرف با ابراز خرسندی از پویایی مثبت روابط تجاری و اقتصادی گفتند که شاهد افزایش 19 درصدی تجارت در سال 2022 بودند.

با این وجود طرفین توافق کردند که حجم تجارت متقابل با سطح توسعه اقتصادی و پتانسیل موجود دو کشور مطابقت ندارد. در این راستا، اهمیت تهیه و امضای برنامه جامع توسعه همکاری‌های دوجانبه برای سال‌های 2023-2028 مورد توجه قرار گرفت.

طرفین همچنین خواستار توسعه همکاری‌های سرمایه گذاری شدند و در این زمینه از تکمیل روند ایجاد صندوق توسعه آذربایجان و قرقیزستان استقبال کردند.

در این نشست، پویایی همکاری در بخش حمل‌و‌نقل و ترانزیت مثبت ارزیابی شد. در پایان سال 2022، حمل و نقل بار بین دو کشور تقریباً 1.7 برابر و حمل‌و‌نقل محموله ترانزیتی 2 برابر افزایش یافت.

ارتباط مسیر حمل و نقل بین‌المللی ترانس خزر که به کریدور میانه معروف است مورد توجه قرار گرفت. طرفین توافق کردند که هماهنگی در زمینه دیجیتالی کردن کریدور میانی و همچنین تقویت اقدامات برای افزایش جذابیت این مسیر حمل‌و‌نقل به منظور جذب محموله‌های اضافی انجام دهند.

دو طرف همچنین چشم انداز توسعه روابط دوجانبه در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر، کشاورزی، گردشگری، فرهنگی، بشردوستانه و سایر زمینه‌ها را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

طرفین آمادگی متقابل خود را برای ادامه گفت‌وگوی سازنده در همکاری‌های سودمند ابراز کردند.

درپایان این نشست، معاونان نخست وزیر دو کشور پروتکل پنجمین نشست کمیسیون مشترک بین دولتی همکاری‌های اقتصادی و بشردوستانه جمهوری آذربایجان و قرقیزستان را امضا کردند.

پایان پیام/.

منبع: فارس
شناسه خبر: 1406200

مهمترین اخبار ایران و جهان: