نیوز سیتی!
25 مرداد 1402 - 01:58

اجرای طرح توسعه بندر گناوه باعث تحول بزرگی در شهرستان می‌شود

گناوه- مدیرکل گمرک بندر گناوه گفت: اجرای طرح توسعه بندر گناوه از برنامه‌های بسیار مهم و بزرگ است که با به ثمر نشستن این طرح تحول عظیمی در شهرستان ایجاد خواهد شد.

به گزارش خبرنگار مهر، شکراله ابوعلی عصر سه شنبه در نشست با خبرنگاران شهرستان گناوه با تبریک روز خبرنگار و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای عرصه رسانه اظهار داشت: خبرنگاران رسالت بزرگی برعهده دارند و در وصف و اهمیت کار خبرنگار همین بس که قرآن کریم با آن عظمتش به قلم و آنچه می نگارد سوگند یاد کرده است.

مدیرکل گمرک بندر گناوه گفت: خبرنگاران پیش قراولان و پرچم داران آگاهی بخشی به جامعه و پل ارتباطی بین مردم و مسئولان هستند و نقش بسیار مؤثر در روایت و بیان صحیح وقایع دارند.

وی بیان کرد: صرف وقایع نگاری دردی را از جامعه دوا نمی‌کند، وظیفه بسیار مهم اصحاب رسانه امروز پیدا کردن مشکلات اساسی مردم، بیان این مشکلات، تحلیل درست و در نهایت ارائه راهکاری مناسب برای حل آن آنها است تا اینکه مشکلی از مشکلات مردم حل و رسیدن به نقطه بهینه است.

وی با اشاره به اجرای طرح توسعه بندر گناوه بیان کرد: اجرای طرح توسعه در بندر گناوه از برنامه‌های بسیار مهم و بزرگ است و با به ثمر نشستن این طرح تحول عظیم بزرگی در شهرستان ایجاد خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: فاز نخست این طرح در اسفندماه گذشته آغاز شد و تنها برای فاز پنج ساله اول آن دولت اعتباری معادل هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته و یک طرح ملی است.

مدیرکل گمرک بندر گناوه اضافه کرد: با توجه به آغاز اجرای این طرح عظیم و در شرایط کنونی خبرنگاران شهرستان گناوه در این زمینه وظیفه دارند دید مردم را از حالت تجارت سنتی و قدیم به دید جدید و افق‌های بزرگ در جهت تبدیل بندر گناوه به قطب تجارت رهنمون کنند و این رسالت خطیر رسانه است.

وی گفت: در صورت به ثمر نشستن طرح توسعه بندر گناوه شناورها و کشتی‌هایی با ظرفیت ۸۰۰ کانتینر اجازه ورود و پهلوگیری در این بندر را پیدا می‌کنند که تحول بسیار بزرگی به شمار می‌رود.

۴۲۴ میلیارد تومان درآمد گمرک گناوه در سال گذشته

مدیرکل گمرک گناوه با اشاره به عملکرد یک ساله این اداره کل تصریح کرد: در سال گذشته بیش از ۷۲ میلیون دلار کالا از طریق این گمرک وارد شده که درآمدی معادل ۴۲۴ میلیارد تومان برای دولت در بر داشته است.

وی ادامه داد: در سال گذشته میزان صادرات بیش از ۳ میلیون دلار کالا بوده است که با این وضعیت فعلی اسکله و خور و اینکه قابلیت ورود کشتی‌های سنگین را ندارد این حجم از عملکرد و صادرات نتیجه تلاش‌های شبانه روزی همه نیروها و دست اندر کاران در این قسمت بوده است.

گناوه، بندر پشتیبان جزیره استراتژیک و راهبردی خارگ

ابوعلی یادآور شد: با توجه به اینکه بندر گناوه به عنوان بندر پشتیبان جزیره استراتژیک و راهبردی خارگ محسوب می‌شود، اداره کل گمرک گناوه خدمات شبانه روزی در خصوص کالاهای کران بری (کابوتاژ) را ارائه می‌کند.

وی اضافه کرد: در سال گذشته حدود ۳۰ هزار و ۱۲۸ تن کالا از این گمرک این بندر به جزیره خارگ و بالعکس جا به جا شده است.

اجرای طرح توسعه بندر گناوه باعث تحول بزرگی در شهرستان می‌شود

افزایش ۲۴۰ درصدی گمرک گناوه در چهار ماهه نخست امسال

وی با اشاره به عملکرد چهار ماه نخست سال جاری در این گمرک گفت: در چهار ماهه اول امسال حدود ۳۰ میلیون دلار کالا از گمرک گناوه وارد شده است.

وی افزود: گمرک گناوه در چهار ماهه اول امسال طی یازده فقره کوتاژ، پنج هزار و ۷۹ تن کالا به ارزش حدود ۹۹۵ هزار و ۷۴۲ دلار دلار به کشورهای همسایه صادر کرده است.

مدیرکل گمرک بندر گناوه گفت: درآمد چهار ماهه گمرک این شهرستان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۲۴۰ درصد افزایش یافته و به مبلغ ۱۷۵ میلیارد تومان رسیده است.

وی گفت: شیشه، آینه ساختمانی و اشیای سفالی و دام زنده از عمده کالاهای صادراتی از گمرک این بندر بوده است.

وی اضافه کرد: عمده کالاهای وارداتی به این بندر نیز لوازم یدکی، ورزشی، اسباب بازی، باطری، ظروف شیشه‌ای و هر کالایی که ثبت و سفارش آن توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت صادر بشود به جز ماشین الات اجازه ترخیص دارد.

وی بیان کرد: عمده صادرات از گمرک گناوه به مقصد کشور قطر و امارات و واردات عمده از کشوهای امارات و چین بوده است.

وی گفت: ترانزیت خارجی تا کنون در این بندر انجام نشده بود که در سال جاری در دو مرحله کالای ترانزیتی خودرو از مبدا کویت به گناوه وارد و از این بندر کار ترانزیت آن به مقصد کشور عراق انجام شد.

مدیرکل گمرک بندر گناوه بیان کرد: این نوع ترانزیت خارجی اگر چه درآمدی برای گمرک ندارد اما درآمدهایی برای حاملان کالاها، اداره بندر، حمل داخلی کالا دارد و حتماً بر اشتغال مؤثر است.

وی گفت: آنچه دولت تحت عنوان قانون ساماندهی مبادلات مرزی انجام داده در خصوص معیشت مردم است و در زمینه تأخیر در سفر شناورها نیز در حال پیگیری هستیم و امیدواریم به زودی این موضوع به ثمر بنشیند.

اجرای طرح توسعه بندر گناوه باعث تحول بزرگی در شهرستان می‌شود

جاه جایی کالای ملوانی در استان و خارج استان

وی پیرامون کالای همراه ملوان گفت: طبق تبصره ۳ ماده ۹ آئین‌نامه اجرایی قانون سامان‌دهی مبادلات مرزی، خروج تجمیعی و تجاری کالاهای ملوانی به خارج استان ممنوع است و به همین خاطر استاندار بوشهر اعلام کرد که جا به جایی این کالاها در سطح استان ممنوع نیست.

وی افزود: این موضوع به این معنا است که ۱۰۰ قلم کالای ملوانی که به ازای هر شناور ،۳۰ وانت بار با حجم مشخص، حقوق ورودی ۶۰ میلیون تومان را پرداخت و مجوزهای لازم از جمله بهداشت، استاندارد، قرنطینه و سایر موارد اخذ شده و اظهارنامه آنها در گمرک موجود است، این نوع کالا نباید تحت عنوان قاچاق باشد.

ابوعلی گفت: هدف دولت نیز از این قانون همین بوده که بازارهای محلی در جهت معیشت مردم برقرار باشد و فقط خروج کالای ملوانی را به صورت تجمیعی و تجاری از استان ممنوع کرده است.

مدیرکل گمرک بندر گناوه از اداره بندر و دریانوردی، اداره استاندارد و سایر اداراتی که در راستای ترخیص کالا با این اداره کل همیاری می‌کنند، ناظر گمرکات استان، نهادهای امنیتی و نظارتی، استاندار بوشهر و فرماندار شهرستان که یاور همیشگی این اداره کل بوده‌اند تقدیر کرد.

در این نشست، خبرنگاران و اصحاب رسانه به بیان دیدگاه‌ها و طرح مسائل خود در سطح شهرستان پرداختند و مدیرکل گمرک گناوه به سوالات پاسخ داد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1444988

مهمترین اخبار ایران و جهان: