نیوز سیتی!
12 مرداد 1402 - 15:22

رتبه دوازدهم گلستان در اجرای تعهد اشتغال/تحقق ۲۳ درصدی ایجاد شغل

گرگان- مدیر کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان گلستان گفت: طبق آخرین گزارش اعلام شده، گلستان در اجرای تعهد اشتغال رتبه دوازدهم کشوری را به خود اختصاص داده است.

حسینعلی خواجه مظفری در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: تعهد اشتغال این استان در سال گذشته برابر ۳۱ هزار و ۳۱۰ نفر بوده است که تعداد ۳۹ هزار و ۸۰۶ نفر در سامانه رصد اشتغال ثبت نام کرده اند، به عبارتی تعهد استان برای اشتغال به میزان ۱۲۴ درصد محقق شده است.

وی افزود: تعهد اشتغال امسال نیز ۲۵ هزار و ۳۸۰ نفر اعلام شده است که تا به امروز ۵ هزار و ۳۰۵ نفر در سامانه اشتغال ثبت نام شده‌اند که بر همین اساس تاکنون ۲۳ درصد این تعهد محقق شده است.

خواجه مظفری بیان کرد: سامانه جستجوی شغل نیز در راستای ارتقای بهبود نظام اطلاعات بازار کار، کاهش هزینه‌های نیروهای جستجوی کار، انتصاب سریع کارجویان و کارفرمایان و در نهایت ایجاد شفافیت و پویایی در بازار کار، نسخه به روز شده «سامانه جستجوی شغل» آماده اجرا و بهره برداری در سراسر کشور شده است.

وی افزود: با ثبت نام در این سامانه اشتغال برای کارجویان و انتخاب فرد مورد نظر برای کارفرمایان بسیار راحت تر می‌شود.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان با بیان اینکه ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی جزو برنامه‌های اولویت دار این دستگاه اجرایی است، گفت: در همین راستا در سال جاری، سقف پرداخت این تسهیلات پشتیبان ۴ میلیارد تومان است که برای هر فرد ۱۵۰ میلیون تومان افزایش یافته است.

خواجه مظفری ادامه داد: این تسهیلات در حوزه مشاغل صنایع دستی، فرهنگی-هنری، تولیدات دامی، شیلات، صنایع تبدیلی، تولیدات گیاهی–کشاورزی و فرش دستباف پرداخت شده است.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه ۸۳ درصد دریافت کنندگان تسهیلات مشاغل خانگی بانوان هستند، لذا توجه به این قشر در راستای طرح توانمند سازی آنان از برنامه‌های مهمی است که سعی کرده‌ایم به طور کامل آن را اجرایی کنیم.

وی افزود: اعتبار ابلاغی امسال برای پرداخت تسهیلات به این مشاغل یک هزار و ۱۹۷ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال است.

نرخ بیکاری استان پایین‌تر از میانگین کشوری

خواجه مظفری در رابطه با نرخ بیکاری استان هم گفت: سال گذشته نرخ بیکاری استان برابر با عدد ۸/۸ بود که پایین‌تر از میانگین کشوری یعنی ۹ درصد بود که بررسی فصل به فصل نرخ بیکاری نشان دهنده نوسان این شاخص بین ۶/۷ و ۷/۹ برای استان گلستان به دلیل فصلی بودن برخی مشاغل، ناپایدار بودن و پرداخت نشدن تسهیلات بانکی به برخی از مشاغل بوده است.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان در ادامه به اجرای طرح کارورزی در استان اشاره کرد و گفت: بر اساس مفاد ماده ۷۱ قانون برنامه ششم توسعه به منظور ترغیب کارفرمایان و کار آفرینان بخش خصوصی و تعاونی برای جذب نیروی کار جوان، چنانچه طی اجرای این قانون نسبت به جذب فارغ التحصیلان دانشگاهی با مدرک حداقل کارشناسی به صورت کارورزی اقدام کنند از پرداخت سهمیه بیمه کارفرما برای مدت دوسال از تاریخ شروع کار معاف می‌شوند.

خواجه مظفری بیان کرد: در راستای اجرای این طرح از سال گذشته تا امسال تعداد ۱۶۲ قرار داد منعقد شده است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1424600

مهمترین اخبار ایران و جهان: