نیوز سیتی!
18 مرداد 1402 - 15:45

افشاگری شویگو درباره برنامه لهستان برای اشغال غرب اوکراین

وزیر دفاع روسیه می‌گوید که ورشو قصد دارد تا برای اشغال غرب کی‌یف، یک پایگاه لهستانی-اوکراینی در این منطقه ایجاد کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه با افشای برنامه‌های لهستان برای اشغال بخشی از اوکراین گفت که ورشو برای این هدف، قصد دارد تا یک پایگاه مختلط لهستانی-اوکراینی در غرب این کشور(اوکراین) ایجاد کند.

وزیر دفاع روسیه گفت: لهستان به ابزار اصلی سیاست ضدروسیِ آمریکا بدل شده و تمایل خود برای ایجاد «قوی‌ترین ارتش» اروپا را اعلام کرده است. آنها برای این هدف، شروع به خریداری گسترده سلاح از آمریکا، انگلیس و کره جنوبی کرده‌اند.

وی افزود: علاوه بر این، برنامه‌هایی برای ایجاد یک پایگاه ثابت و به اصطلاح «مجتمع لهستانی-اوکراینی» وجود دارد که ظاهرا هدف آن حصول اطمینان از امنیت غرب اوکراین است اما در عمل، تدارکات برای اشغال این بخش از اوکراین است.

وی با اشاره به افزایش چشمگیر تهدیدها علیه امنیت نظامی روسیه از سمت غرب و شمال غرب، تاکید کرد که الحاق فنلاند به ناتو و همچنین سوئد که در آینده انجام می‌شود، مولفه بی‌ثبات‌کننده جدی است و نیروهای ناتو با تسلیحاتی که دارند، می‌توانند اهداف حیاتی را در قلب مناطق شمال غربی روسیه هدف قرار داده و ممکن است که این نیروها و تسلیحات به فنلاند اعزام شوند.

وی افزود: آمادگی غرب برای سرمایه‌گذاری بخش قابل توجهی از منابع موجود در اوکراین با هدف تغییر شرایط میدان نبرد به سود خودش، مخاطرات جدی را به همراه خواهد آورد.

به گفته شویگو، از آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، مجموع کمک ناتو، اتحادیه اروپا و شرکای‌شان به اوکراین از ۱۶۰ میلیارد دلار تجاوز کرده است.

وی تصریح کرد: از فوریه ۲۰۲۲، اوکراین صدها تانک، بیش از ۴هزار خودرو زرهی، بالغ بر یک‌هزار توپخانه میدانی و همچنین ده‌ها سامانه موشک‌انداز چندمنظوره غربی و سامانه پدافند هوایی دریافت کرده است.

به باور شویگو، آمریکا مخاطرات را افزایش داده و تنش را تشدید کرده و به‌دنبال تامین سلاح‌های دوربرد برای اوکراین است و با ارسال بمب خوشه‌ای برای کی‌یف که سلاحی ممنوعه در کنوانسیون بین‌المللی محسوب می‌شود، مرتکب جنایت جنگی شده است.

وزیر دفاع روسیه خاطرنشان کرد: کشورهای عضو ناتو در حال حاضر با جدیت روی انتقال جنگنده اف-۱۶ به کی‌یف کار می‌کنند.

شویگو با اشاره به اینکه مسکو نیروهای خود در مرزهای غربی را تقویت خواهد کرد، گفت: امروز درباره مسائل مرتبط با ایجاد یگان‌های تقویتی در واحدهای نظامی لنینگراد و مسکو صحبت خواهیم کرد.

وی همچنین گفت که غرب حدود ۳۶۰هزار پرسنل نظامی و ۸هزار زره‌پوش به نزدیکی مرزهای اتحادیه روسیه و بلاروس اعزام کرده است و تاکید کرد: باتوجه به نیروهای مسلح کشورهای شرق اروپا، حدود ۶هزار سامانه توپخانه‌ای و خمپاره‌انداز، ۶۵۰ هواپیما و بالگرد در چند قدمی مرزهای روسیه و بلاروس مستقر شده‌اند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1434000

مهمترین اخبار ایران و جهان: