نیوز سیتی!
08 مرداد 1402 - 09:08

ضایعات ۲۲۷ هزار تنی محصولات باغی در مازندران

ساری- معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی مازندران میزان ضایعات محصولات باغی را در سال زراعی قبل بیش از ۲۲۷ هزار تن ذکر کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد عباس زاده صبح یکشنبه در کارگروه بهبود بهره وری تغذیه دام و طیور استان با بیان اینکه ۷۰ درصد هزینه‌های تولید دام و طیور مربوط به تغذیه و خوراک است، گفت: استفاده از بقایای زراعی، باغی و صنایع تبدیلی در تغذیه دام و طیور ضروری است.

وی افزایش قیمت نهاده‌های دامی، استفاده از بقایای زراعی، باغی و صنایع تبدیلی در تغذیه دام و طیور را ضروری دانست و افزود: استفاده از بقایای زراعی، باغی و صنایع تبدیلی در تغذیه دام و طیور وابستگی به واردات نهاده‌های دامی را کاهش می‌دهد.

عباس زاده با اشاره به اینکه ۳۰ درصد محصولات کشاورزی در مراحل مختلف از بین می‌رود، گفت: مقدار پسماند و ضایعات محصولات زراعی استان در سال زراعی قبل بیش از ۷۸۳ هزار تن و محصولات باغی ۲۲۷ هزار تن بوده است.

وی با تاکید بر ایجاد زنجیره تأمین و ارزش در بخش تولیدات دامی، گفت: برای استمرار تولید و تأمین امنیت غذایی و کاهش سطح وابستگی به واردات نهاده‌های دام و طیور، استفاده از گیاهان جایگزین برای تولید علوفه با نیاز آبی کم و مقاوم به خشکی جهت استفاده در جیره دام، استفاده بهینه از ضایعات و بقایای کشاورزی در خوراک دام با همکاری و بکارگیری از اساتید دانشگاهی، مراکز تحقیقاتی و صاحبنظران، اتحادیه‌ها و تشکل‌ها و کشت پاییزه گیاهان علوفه‌ای پس از برداشت برنج در اراضی شالیزاری ضروری و اجتناب ناپذیر است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1417344

مهمترین اخبار ایران و جهان: