نیوز سیتی!
17 مرداد 1402 - 08:37

روایتی از نوجوانانی که تاجر می‌شوند

انتقال تجربه و آشنایی کودکان و نوجوانان با زندگی واقعی کارآفرینان موفق و مشکلات و سختی‌هایی را که پشت سر گذاشته‌اند می‌تواند مسیر را برای موفقیت کودکان و نوجوانان هموارتر کند.

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، امروزه  کارآفرینی  یکی از مهم‌ترین عوامل توسعه اقتصادی به شمار می‌رود. به همین دلیل بسیاری از کشورها تمرکز خود را بر آموزش کارآفرینی برای نوجوانان و جوانان گذاشته‌اند.

آموزش کارآفرینی به دانش آموزان و نوجوانان کمک می‌کند تا مهارت های لازم برای راه اندازی یک کسب و کار را یاد بگیرند، آموزش کارآفرینی برای نوجوانان، می‌تواند تاثیر مهمی بر رشد شخصیتی و رشد فردی آنان داشته باشد. زیرا  با یادگیری مهارت‌های کارآفرینی، بیشتر و ملموس‌تر با مشکلات متعدد مواجه خواهند شد و بدین ترتیب از تجربه‌های بسیاری برخوردار می‌شوند.

یکی از دلایلی که دانش آموزان باید با مشاغل مختلف آشنا شوند این است که آنان بتوانند برای آینده شغلی خود تصویر روشنی داشته باشند و برای اینکه بتوانند برای آینده خود شغل انتخاب کنند، باید در رشته تحصیلی متناسب با شغل خود درس بخوانند. در این راستا ضروری است از مدرسه و قبل از انتخاب رشته با مشاغل آشنا شوند تا بتوانند هدایت تحصیلی و شغلی مناسب پیدا کنند. همچنین ایجاد تفکر خلاق و خلاقیت در کودکان و آشنا کردن آنها با نوآوری پیش نیاز مهارت‌های کسب و کار است و اینکه تفکر کارآفرینی را باید از بچگی در کودکان و نوجوانان نهادینه کرد تا در بزرگسالی راه خود را پیدا کنند.

برگزاری رویدادهای آموزشی و توانمندسازی و کارآفرینی

در این راستا اتاق بازرگانی استان اصفهان اقدام به برگزاری رویدادهای آموزشی و توانمندسازی و کارآفرینی کرده است. شرکت در کارگاه‌های خلاقیت و ایده‌پردازی، راه‌اندازی کسب‌وکارهای کوچک خانگی ویژه دختران، راه‌اندازی کسب‌وکارهای کوچک گاراژی ویژه پسران و تکمیل بوم ایده کسب‌وکارهای خانگی و کوچک گام‌های گوناگون از جمله برنامه‌های این رویداد است که نوجوانان در مدت یک ماه در این برنامه‌ها شرکت می‌کنند و قدم به قدم در این مسیر گام برمی‌دارند.

در این برنامه که با هدف تربیت نسل آینده تجار اصفهان در سالن همایش‌های بین‌المللی اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد نوجوانان ۱۲ تا ۱۸ سال مناطق کم برخوردار حصه، زینبیه، دارک، قائمیه و دستگرد شرکت کردند.

ایجاد عدالت تجاری یکی از اهداف مهم اتاق بازرگانی اصفهان

امید امیر کشانی، رئیس پارلمان بخش خصوصی اصفهان در آیین افتتاح این رویداد، ۱۲ تا ۲۰ سالگی را سن انتخاب شغل مناسب برای هر فرد دانست و اظهار داشت: بسیاری از افرادی که در شغل خود به موفقیت‌های بزرگ دست یافته‌اند، در کودکی و نوجوانی در شرایط مالی نامناسبی زندگی می‌کردند اما چون هدف بزرگی داشتند، این مشکلات را پشت سر گذاشتند.

وی ایجاد عدالت تجاری را یکی از اهداف مهم اتاق بازرگانی اصفهان در دوره دهم دانست و افزود: با برگزاری دوره‌ها و رویدادهای گوناگون آموزشی در اتاق بازرگانی، به افرادی که علاقه دارند در آینده تاجر شوند کمک می‌کنیم.

در ادامه نوجوانان شرکت‌کننده پای صحبت‌های علی ساعدی یکی از کارآفرینان موفق اصفهان نشستند که از اهالی محله زینبیه است. ساعدی از روزهایی گفت که مشکلات مالی عرصه را بر او تنگ کرده بود، اما او که پس از یک بار انصراف از دانشگاه و گذراندن خدمت سربازی به مسافرکشی با ماشین قسطی‌اش مشغول شده بود، اراده کرد تا به ترس‌های خود غلبه کند و ایده‌هایی که همیشه در ذهن داشت را عملی سازد.

پس دوباره در دانشگاه ثبت‌نام کرد و با خرید یک دستگاه دستی تولید نان بستنی به کار مشغول شد تا هم از عهده پرداخت شهریه دانشگاه برآید و هم شغلی برای آینده خود دست و پا کند. شنیدن سرگذشت پر فراز و نشیب این کارآفرین و شکست‌ها و پیروزی‌هایش تا جایی که امروز علی ساعدی را به کارآفرینی موفق تبدیل کرده برای نوجوانان شرکت‌کننده جذاب بود.

کارآفرین برتر حوزه صنایع دستی

نسرین کاردانی اصفهانی دیگر کارآفرین نمونه در حوزه صنایع‌دستی بود که در افتتاحیه رویداد کارآفرینی امید تجربیات خود را با نوجوانان علاقه‌مند در میان گذاشت. او که در کودکی به نقاشی و ساخت کاردستی علاقه بسیاری داشته، با وجود مخالفت‌هایی که از سوی اولیای مدرسه تجربه کرده بود، دست از علاقه‌اش نکشید و چون معتقد بود هر فرد در زندگی باید به استقلال مالی دست یابد، علایق خود را در دوران تحصیل در دانشگاه هم ادامه داد و با وجود داشتن دو فرزند، با تلاش و جدیت خود و حمایت همسرش به استادی زبردست در حوزه صنایع‌دستی تبدیل شد تا با تأسیس یک آموزشگاه، دیگران را نیز از آنچه آموخته بود بهره‌مند کند.

انتقال تجربه و آشنایی کودکان و نوجوانان با زندگی واقعی کارآفرینان موفق و مشکلات و سختی‌هایی را که پشت سر گذاشته‌اند می‌تواند مسیر را برای موفقیت کودکان و نوجوانان هموارتر کند.

پایان پیام/۳۸۱۳/ع

منبع: فارس
شناسه خبر: 1431544

مهمترین اخبار ایران و جهان: