نیوز سیتی!
10 مرداد 1402 - 21:00

میزان ارز آوری مناطق آزاد به ۱۸ میلیارد دلار رسید

بندرعباس - دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور با اشاره به جهش در ارز آوری مناطق آزاد، گفت: میزان ارز آوری و صادرات غیر نفتی از مناطق آزاد به ۱۸ میلیارد دلار رسید.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الله عبدالملکی عصر سه شنبه در دومین جلسه ستاد جهش سرمایه گذاری و صادرات منطقه آزاد کیش با بیان اینکه میزان ارز آوری مناطق آزاد در مقایسه با مصرف ارز در این مناطق ۶ برابر شده است، اظهار کرد: با تلاش‌های شبانه روزی دولت سیزدهم در کمتر از ۲ سال، تراز تجاری مناطق آزاد مثبت شد و شیب افزایشی مناسبی دارد.

وی ادامه داد: تلاش‌های صورت گرفته در این حوزه سبب شد که نگاه متفاوتی نسبت به مناطق آزاد شکل بگیرد که قطع یقین تسهیل کننده مسیر توسعه خواهد بود؛ به طور مثال در یک بازه زمانی، اختصاص ارز نیمایی به مناطق آزاد با تصمیم بانک مرکزی متوقف شد؛ بانک مرکزی ارز بر بودن مناطق آزاد را دلیلی بر تصمیم بر عدم اختصاص ارز نیمایی به تولید کنندگان این مناطق عنوان کرد که طی جلسات تخصصی و اعلام جهش صورت گرفته در میزان ارز آوری مناطق آزاد، این بخشنامه حذف و تولید کنندگان مناطق آزاد بار دیگر از ارز نیمایی برخوردار شدند.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد با بیان اینکه فرار مالیاتی در مناطق آزاد نزدیک به صفر رسیده است، افزود: برای جلوگیری از فرارهای مالیاتی تدابیری از سوی دولت اتخاذ شد که خوشبختانه اثر بخش بود.

حتی با یک دلار قاچاق در مناطق آزاد مبارزه می‌کنیم

وی با اشاره به اینکه در گذشته، مناطق آزاد متهم به قاچاق بودند، گفت: امروز با اقتدار اعلام می‌کنیم که هیچ کالایی بدون ثبت وارد مناطق آزاد نمی‌شود؛ برخی موارد قاچاق نیز به منطقه آزاد بودن ربطی ندارد و تمامی مناطق مرزی کشور درگیر آن هستند.

عبدالملکی با تاکید بر اینکه حتی با یک دلار قاچاق در مناطق آزاد مبارزه می‌کنیم، اظهار کرد: حساسیت بالایی در جلوگیری از قاچاق در مناطق آزاد وجود دارد که نقش بسزایی در کنترل این معضل اقتصادی داشته است.

وی با اشاره به تراز اقتصادی مثبت مناطق آزاد در دولت سیزدهم، افزود: تراز مثبت مناطق آزاد به بیش از ۷۷۰ میلیون دلار رسیده است و این روند در سال جاری افزایش چشم گیری خواهد داشت.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد، تولید، صادرات، انتقال فن آوری، جذب سرمایه گذار خارجی، تامین نیازهای کشور و ایجاد عمران و آبادانی را از مهمترین وظایف مناطق آزاد توصیف کرد و ادامه داد: متاسفانه تاکنون انتظاری که از مناطق آزاده بوده به نحو مطلوب برآورد نشده است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1422400

مهمترین اخبار ایران و جهان: